Heterogeneous labor in a structural empirical model of wage bargaining in West Germany
In: Dresdner Beiträge zur Volkswirtschaftslehre 99,6
19 Ergebnisse
Sortierung:
In: Dresdner Beiträge zur Volkswirtschaftslehre 99,6
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 59, Heft 2, S. 271-293
ISSN: 0023-2653
Verhandlungstheoretische Ansätze haben sich in den letzten Jahren in der Familienforschung als weniger abstrakte Alternative zu haushaltsökonomischen Modellen durchgesetzt. Obwohl es inzwischen eine breite Palette an Fragestellungen gibt, auf die Bargaining-Modelle angewendet werden, lassen sich aufgrund der schlechten Datenlage immer noch wenig direkte Überprüfungen dieser Theorie finden. Vorliegender Beitrag sucht diesem Desiderat mit dem quasi-experimentellen Erhebungsdesign eines faktoriellen Survey zu begegnen: Experimentell variierte Anreize zu einem Haushaltsumzug dienen dazu, Veränderungen struktureller Rahmenbedingungen — wie beispielsweise der individuellen Verdienst-und Karrierechancen — und damit Machtkonstellationen in der Partnerschaft zu simulieren. Die beobachteten Reaktionen stützen die aus der Verhandlungstheorie ableitbaren Hypothesen: Die Akteure antizipieren sowohl eigene Verschlechterungen der Verhandlungsmacht als auch die der Partner und reagieren mit einer geringeren Umzugsneigung sowie einem erhöhten wahrgenommenen Konfliktpotenzial für die Beziehung. Aufgrund des innovativen, experimentellen Charakters bedürfen diese Befunde weiterer Validierungen, für die Anregungen gegeben werden.
In: Zeitschrift für die gesamte Staatswissenschaft: ZgS = Journal of institutional and theoretical economics, Band 130, S. 225-248
ISSN: 0044-2550
In: Discussion paper 99,57
In: Labour economics, human resources and social security
This paper examines critically the system of industry-level wage bargaining in Germany. More specifically, it shows that the importance of industry-level wage bargaining declines in Germany and that one major reason for this development is the highly restrictive institutional framework. However, fully decentralized wage bargaining at the firm level also exhibits some disadvantages. We compare the employment effects of industry-level and firm-level wage bargaining in a theoretical model integrating insider-outsider aspects and an exit clause in the wage contract. The exit clause effectively allows workers and firms to renegotiate the wage level in the case of a negative goods demand shock. The model yields ambiguous results with respect to the employment consequences of different wage bargaining regimes. As a consequence, we argue that industry-level wage bargaining should not be abandoned but be made more flexible instead.
In: Schriftenreihe Handeln und Entscheiden in komplexen ökonomischen Situationen 1
In: Zeitschrift für Politikwissenschaft: ZPol = Journal of political science, Band 9, Heft 4, S. 1295-1317
ISSN: 1430-6387
World Affairs Online
In: Deutschland Archiv, Band 34, Heft 1, S. 101-110
ISSN: 0012-1428
World Affairs Online
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft = Revue suisse de science politique, Band 13, Heft 3, S. 337-368
ISSN: 1424-7755
Dieser Beitrag diskutiert die These, wonach sich die industriellen Beziehungen in der Schweiz weg vom koordinierten rheinischen hin zum marktorientierten angelsächsischen Modell bewegten. Die Koordination zwischen Arbeitgeberverbänden und Gewerkschaften wird erstens im Bereich der kollektiven Arbeitsbeziehungen sowie zweitens in der Politikgestaltung untersucht. In einem dritten Schritt wird die Entwicklung der Repräsentationsmacht der Verbände seit Anfang der 1990er Jahre diskutiert. Nur wenig spricht dafür, dass sich die Schweiz vom Koordinationsmodell bewegt: Dezentralisierung und Individualisierung der Lohnpolitik haben zwar zu weniger Koordination geführt. Im Rahmen der Personenfreizügigkeit haben Gesamtarbeitsverträge jedoch stark an Bedeutung gewonnen. Die Verbände sind zudem weiterhin in den meisten ausserparlamentarischen Regulierungsinstanzen vertreten und spielen in der Wirtschaftspolitik die Rolle des Vetoplayer. (Swiss Political Science Review / FUB)
World Affairs Online
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 8, Heft 2, S. 243-286
ISSN: 0946-7165
World Affairs Online
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 28, Heft 1, S. 142-151
ISSN: 0023-2653
Im Hinblick auf das wichtige Problem des Verhältnisses von Gewerkschaften und Arbeitgeberverbänden gibt es bislang nur wenige empirisch und theoretisch bedeutsame Analysen. Im vorliegenden Beitrag wird versucht, ein theoretisches Konzept (Orientierung an J. Pen) zu entwickeln, das auch quantitativ überprüft werden kann. Es wird davon ausgegangen, daß es für jeden möglichen Lohn jeweils eine Präferenzfunktion auf seiten der beiden Verhandlungspartner gibt. Bei steigendem Lohn steigt diese bei den Gewerkschaften, während sie bei den Arbeitgebern fällt. Für Arbeitgeber und Gewerkschaften können Gleichungen gefunden werden, die bei einem bestimmten Lohnniveau beide erfüllt sind; nur in diesem Fall kann dann ein Vertragsabschluß zustandekommen. Mit einem Modell, in das unter anderem auch Machtparameter (Ausdruck für die Macht der Verhandlungspartner) aufgenommen werden, kann das Problem der Kompromißbildung simuliert werden. Es zeigt sich, daß die wirtschaftliche Stabilität nur verbessert werden kann, wenn in entsprechende Verhandlungen auch die Interessen der Verbraucher eingeführt werden. Der freie Markt nämlich, der allein durch rationale Angebot-Nachfrage-Steuerung geregelt wird, ist utopisch. Empirisch werden dann 41 Tarifverhandlungen zwischen 1961 und 1973 untersucht; außerdem Daten über 12 Tarifverhandlungen zwischen 1948 und 1969 reanalysiert. Das theoretische Modell bewährt sich: Tarifverhandlungen in der Bundesrepublik entsprechen im wesentlichen den Prozessen in allgemeinen Verhandlungssituationen. Bei Tarifautonomie ist ein Kompromiß prinzipiell nur möglich, wenn die Einschätzung der wirtschaftlichen Lage auf beiden Seiten etwa gleich ist; der Zwang zur Einigung kann nur Resultat der Erkenntnis einer gemeinsamen Abhängigkeit von der wirtschaftlichen Entwicklung sein. Die Notwendigkeit der Beteiligung eines starken Verbraucherverbandes an den Tarifverhandlungen wird betont. (JL)
In: Discussion paper
In: Series 1, Economic Studies 11/2006
In this paper we incorporate a labor market with matching frictions and wage rigidities into the New Keynesian business cycle model. In particular, we analyze the effect of a monetary policy shock and investigate how labor market frictions affect the transmission process of monetary policy. The model allows real wage rigidities to interact with adjustments in employment and hours affecting inflation dynamics via marginal costs. We find that the response of unemployment and inflation to an interest rate innovation depends on the degree of wage rigidity. Generally, more rigid wages translate into more persistent movements of aggregate inflation. Moreover, the impact of a monetary policy shock on unemployment and inflation depends also on labor market fundamentals such as bargaining power and the flows in and out of employment.
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 36, Heft 3/144, S. 361-379
ISSN: 0342-8176
In the European Monetary Union (EMU) development of unit-labour costs and inflation rates differs substantially among regions. This shows that the different wage determination models in the EMU did not converge to create a EMU-wide coherent wage bargaining system. The result are huge regional imbalances. Germany the biggest economy and the country with the lowest increase in unit-labour costs in EMU already realises big and increasing current account surpluses against other EMU countries. Spain, Italy or Portugal suffer from big current account deficits. The financial power of the European centre is too limited to prevent increasing regional problems. What is needed in Europe is a deeper institutional and political integration to combine functional monetary, fiscal, wage and regional policies. (Prokla / FUB)
World Affairs Online
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 36, Heft 3, S. 361-379
ISSN: 0342-8176
In the European Monetary Union (EMU) development of unit-labor costs and inflation rates differs substantially among regions. This shows that the different wage determination models in the EMU did not converge to create a EMU-wide coherent wage bargaining system. The results are huge regional imbalances. Germany the biggest economy and the country with the lowest increase in unit-labor costs in EMU already realizes big and increasing current account surpluses against other EMU countries. Spain, Italy or Portugal suffer from big current account deficits. The financial power of the European centre is too limited to prevent increasing regional problems. What is needed in Europe is a deeper institutional and political integration to combine functional monetary, fiscal, wage and regional policies.
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 5, Heft 1, S. 5-41
ISSN: 0946-7165
Under what conditions do states internalize international norms into their domestic practices? How can we account for the observable variance in the implementation of human rights norms? The paper analyzes & emphasizes the role of transnational human rights networks in promoting international norms in selected countries in the South (Kenya, Uganda, Tunisia, Morocco, Indonesia & the Philippines). It argues that the decisive factor in the diffusion & implementation of human rights norms is the capability of these networks to generate pressure from above & below by on the one hand mobilizing Western states, their domestic opinion, & international organizations, & on the other hand establishing links to the domestic opposition in the target country. In order to capture this dynamic the paper presents a "spiral model" of domestic change. This model incorporates systematically activities on the international, national, & societal levels. We call this process of internalizing international human rights standards a "socialization process" & distinguish between three ideal types of modes of action: (1) strategic action (bargaining) & instrumental adaptation; (2) moral consciousness-raising, argumentation, & communicative persuasion; & (3) institutionalization & habitualization. Adapted from the source document.
In: Die Friedens-Warte: Journal of International Peace and Organization, Band 80, Heft 3-4, S. 307-331
ISSN: 0340-0255
The article shows how the process of "securitization" in international relations & subsequently the new role of the Security Council as both an emerging "world executive" & "world legislator" have led to an increasing need for Security Council reform. Secondly, based on the model of "institutional bargaining" the question is asked as to why the international community has not been able to reach a consensus on increasing the Council's membership. Finally, the article argues that future steps in the reform process should be directed towards changing the Council's working methods, strengthening informal procedures & finding solutions that offer a higher degree of flexibility. Future measures taken in the reform process should be primarily oriented towards the strengthening of existing & the introduction of new institutionalized forms of participation for both governmental & nongovernmental actors. Figures. Adapted from the source document.