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In: Sociological bulletin: journal of the Indian Sociological Society, Band 6, Heft 2, S. 16-28
ISSN: 2457-0257
In: Key sociologists
An introduction to Comte's ideas -- The Comtean illusion -- The context and materials of sociology -- The intimations of social science and a new politics -- Comte's heretical report on knowledge -- But why did Comte need sociology? -- A sociological theory of modernity -- A second sociology -- Spiritual supra-state power, sociology and humanity -- Sociologists and the regime of the fetishes -- Comte's futures.
In: Key Sociologists
Auguste Comte is widely acknowledged as the founder of the science of sociology and the 'Religion of Humanity'. In this fascinating study, the first major reassessment of Comte's sociology for many years, Mike Gane draws on recent scholarship and presents a new reading of this remarkable figure. Comte's contributions to the history and philosophy of science have decisively influenced positive methodologies. He coined the term 'sociology' and gave it its first content, and he is renowned for having introduced the sociology of gender and emotion into sociology. What is less well known however, is that Comte contributed to ethics, and indeed coined the word 'altruism'. In this important work Gane examines Comte's sociological vision and shows that, because he thought sociology could and should be reflexive, encyclopaedic and utopian, he considered topics such as fetishism, polytheism, fate, love, and the relations between sociology, science, theology and culture. This fascinating account of the birth of sociology is an unprecedented introductory text on Comte. Gane's work is an essential read for all sociologists and students of the discipline.
International audience ; Le post-positivisme n'étant en réalité qu'un post-néo-positivisme, il n'est pas surprenant que, sur bien des points, il ait développé des idées que Comte avait déjà très clairement dégagé
BASE
International audience ; le post-positivisme n'étant en réalité qu'un post-néo-positivisme, il n'est pas surprenant que, sur bien des points, il ait développé des idées que Comte avait déjà très clairement dégagé
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International audience ; le post-positivisme n'étant en réalité qu'un post-néo-positivisme, il n'est pas surprenant que, sur bien des points, il ait développé des idées que Comte avait déjà très clairement dégagé
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In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 5, Heft 4, S. 513-527
ISSN: 0023-2653
In: Modern European philosophy
This 1996 book provides a detailed, systematic reconsideration of the neglected nineteenth-century positivist Auguste Comte. Apart from offering an accurate account of what Comte actually wrote, the book argues that Comte's positivism has never had greater contemporary relevance than now. The aim of the first part of the book is to rescue Comte from the influential misinterpretation of his work by John Stuart Mill. The second part argues that this deep historically-minded concern with the tradition of philosophy for current philosophical practice places Comte in the same camp as such well-known post-positivists as Richard Rorty, Charles Taylor, and Hilary Putnam. Professor Scharff concludes that, even though he was the first positivist, Comte is also the only positivist who retains his relevance today
In: Von Locke bis Max Weber: Bd. 2, S. 219-239
Das Werk des Begründers der Soziologie, A. Comte, wird dargestellt und einer kritischen Betrachtung und Interpretation unterzogen. Dazu werden sozial- und geistesgeschichtliche Hintergründe des 19. Jahrhunderts einbezogen. Es wird verdeutlicht, daß sich seine Arbeiten vor dem Wandel einer Gesellschaft entwickelten, in der Politik und soziale Ordnung einer Krise zustrebten, die sich auch auf die Sozialwissenschaften auswirkte. Neben der positivistischen Methode und den Geschichtsspekulationen in Comtes Werk wird sein Versuch erläutert die Krise der gesellschaftlichen Ordnung einer Lösung zuzuführen. Dieser Versuch bestand in erster Linie darin, eine allgemein akzeptierte Doktrin für die gesamte Politik und öffentlichkeit durchzusetzen. Es wird nachgewiesen, daß dieser Versuch ebenso gescheitert ist wie seine Theorie der historischen Entwicklung. (HA)
In: The Blackwell Companion to Major Classical Social Theorists, S. 13-40