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Stalinism: workers' cult and cult of leaders
In: Twentieth century communism: a journal of international history, Heft 1, S. 20-29
ISSN: 1758-6437
SECTS AND CULTS
In: The annals of the American Academy of Political and Social Science, Band 332, S. 125-134
ISSN: 0002-7162
Sects & cults constitute a third Christian force, in addition to Protestantism & Roman Catholicism, in the contemporary US. Sects are particularist groups with a basically negative orientation. Cults tend to be positively oriented & to be organized around a Charismatic leader. Any discussion of the various religious groups in the US must take into account the diff's in context, rather than the diff's in content, between them. Religious context largely determines whether or not religious groups are in the mainstream of historical development. The principal distinction between sects or cults & denominations is that sects or cults are established to achieve the spatial & psychic context of isolation. The denominations currently adapt to Me beliefs & values. The sects & cults are uneroded, unexposed, intransigent, & withdrawn. They provide a haven from soc interpenetration & complexity. They do not wish to be assimilated into the mainstream of religious thought & practice. The sects & cults, in almost every particular, provide a counter current in the mid-20th cent religious revival. AA.
Das Wie der nationalen Konstruktion: vom "culte du moi" zum "culte de nous" bei Fichte und Barres
In: Mittelweg 36: Zeitschrift des Hamburger Instituts für Sozialforschung, Band 4, Heft 1, S. 15-31
ISSN: 0941-6382
Vor dem Hintergrund der sowohl erkenntnistheoretischen als auch politischen Fragestellung nach der Konstruktion des Eigenen und des Fremden in einer institutionalisierten Gesellschaft, untersucht der Autor zwei Begründungsmuster des Nationalismus, welche aus politischen Systemen mit unterschiedlichen 'Homogenitäts- und Differenzregeln' stammen. Bei den zwei 'Fallgeschichten' handelt es sich zum einen um Fichtes Theorie eines 'ethnischen Nationalismus' im beginnenden 19. Jahrhundert in Deutschland, zum anderen um die Bestimmung eines 'nationalistischen Nationalismus' von Maurice Barres im Frankreich der Jahrhundertwende, welcher zugleich den Beginn der Modernisierung des Konservatismus in Frankreich markierte. In der Formulierung und Ausarbeitung von politisch -praktischen Grundsätzen ging es beiden Denkern trotz aller Verschiedenheit um die Entwicklung vom 'Ich' zum 'Wir' in einer Gesellschaft, um die Bestimmung der Nation als sozialer Gemeinschaft und als politischer Gesellschaft, also letztlich um "das die Welt schaffende Ich und das dieses Ich erst ermöglichende Wir, ein Ich, das nur durch ein selbstgeschaffenes nationales Wir existiert." (ICI)
NIGERIA: Cult Rivalry
In: Africa research bulletin. Political, social and cultural series, Band 44, Heft 11, S. 17314B
ISSN: 0001-9844
Uganda - Cult Murders
In: Africa research bulletin. Political, social and cultural series, Band 37, Heft 3, S. 13917-13918
ISSN: 0001-9844