DDC Open Systems—An Overview
In: Strategic planning for energy and the environment, Volume 18, Issue 2, p. 6-15
ISSN: 1546-0126
88284 results
Sort by:
In: Strategic planning for energy and the environment, Volume 18, Issue 2, p. 6-15
ISSN: 1546-0126
In: Strategic planning for energy and the environment, Volume 18, Issue 2, p. 25-38
ISSN: 1546-0126
World Affairs Online
In: Curtis's botanical magazine, Volume 28, Issue 3, p. 160-168
ISSN: 1467-8748
In: Annuaire suisse de politique de développement, Issue 22-2, p. 135-139
ISSN: 1660-5934
Die Braunkohlenplanung im Rheinischen, im Mitteldeutschen und im Lausitzer Revier bildet eine Kernaufgabe der Raumordnungsplanung auf Landes- und regionaler Ebene. Mit dem 1994 als "Informationskreis Braunkohlenplanung" gegründeten Fachgremium unter dem Dach der ARL - Akademie für Raumentwicklung in der Leibniz-Gemeinschaft besteht eine qualifizierte Austauschplattform, die sich ausgehend von den Erfahrungen im Rheinland und vom Strukturbruch in den neuen Ländern der frühen 1990er Jahre über neue fachliche und rechtliche Anforderungen zwischen Umsiedlungen, Wasserhaushaltsfragen, Umweltprüfung, Energiewende und Gemeinwohl durchgängig mit der Materie befasst. Der politisch eingeleitete Ausstieg aus der Braunkohlenverstromung in einem Zeitfenster zwischen "idealerweise 2030" und spätestens Ende 2038 in Kopplung mit dem Strukturwandel bildet vor dem Hintergrund dynamischer Entwicklungen und geopolitischer Ereignisse eine Herausforderung, die durch die "handelnden Akteure" sowohl aus landesund regionalplanerischer Sicht als auch aus der Perspektive der Regionalentwicklung zu bewältigen ist. Mit diesem Positionspapier erfolgt eine länder- und revierübergreifende Bestandsaufnahme mit Ableitung von Handlungserfordernissen zur Braunkohlenplanung als Grundlage für Schlussfolgerungen zum tiefgreifenden Prozess von nationaler Tragweite. Dessen Facetten unterliegen laufenden Veränderungen und bedürfen proaktiver Strategien, um Chancen und Potenziale zu erschließen und Fehlentwicklungen frühzeitig und wirksam vorbeugen zu können.
BASE
Im Zuge des vielschichtigen und globalen Prozesses der zunehmenden Digitalisierung verknüpfen sich wachsende Hoffnungen im Feld der Stadt- und Regionalpolitik mit regionalen Online-Plattformen. Mit ihnen ist das Versprechen verbunden, das soziale Leben zu bereichern, den Zugang zu Dienstleistungen und Informationen zu verbessern und nicht zuletzt auch neue wirtschaftliche Entwicklungen zu unterstützen und zu ermöglichen. Eine räumliche Fokussierung läuft der Logik von Online-Plattformen, deren Stärke es ja gerade ist, Menschen weltweit zu vernetzen, allerdings zuwider. Die Regionalisierung von Online-Plattformen ist mit anderen Worten sehr voraussetzungsvoll. Genau diese komplexen und vielschichtigen Voraussetzungen sollen in diesem Policy Paper adressiert werden und zwar in Form von sechs strategisch bedeutsamen Fragen. Es ist dabei nicht möglich, Handlungsanweisungen in der Logik geradliniger "how-to-dos" zu geben. Vielmehr ist es notwendig, für individuelle Anwendungsfälle, zu einer Vielzahl von Gestaltungsoptionen, eine passfähige Kombination von Alternativen zu finden - oder eben auch nicht zu finden und zu dem Ergebnis zu kommen, dass eine regionale Plattform in dem konkreten Fall wohl nicht "abheben" wird. Genau diesen Prozess soll das vorliegende Policy Paper unterstützen.
BASE
This research introduces the topic of the Green Economy in the context of shrinking cities. The analysis is supported by two case studies, one located in Mexico and the other in France, to identify adaptable strategies of sustainable development in different contexts of urban decline that consider significant differences in the availability of resources. Shrinking cities suffer from problems such as depopulation, economic decline and underuse of urban infrastructure, mainly due to a regional process of economic peripheralisation. Shrinking cities can adopt two logics to address these issues: de-peripheralisation and endogenous development. It is argued that shrinking cities can exploit emerging green markets to stimulate economic growth and enhance liveability and sustainability; however, the solutions vary depending on the available resources, local comparative advantages and national political and financial support systems. The Green Economy driven solutions in shrinking cities can follow two main strategies: one is aimed at regrowth, betting on the creation of regional innovation systems by investing in research and development and the local capture of the produced spill-overs; the other, inspired by the concept of greening, aims to improve the quality of urban life of the inhabitants by enhancing the quality of consumption sectors through ecological practices and respect for the environment. The analysis of the two case studies serves as a method to observe different strategies for the sustainable development of shrinking cities by introducing activities in the sectors of the Green Economy. This study supports the global comparative perspective approach in urban studies focusing on urban shrinkage. The context of shrinking cities is explored in Latin America by identifying the eighteen shrinking cities in Mexico.
BASE
Teheran-ro in Seoul and Mediaspree area in Berlin are pristine examples for public spaces with a history of rapid change in the context of broader political and economic transitions. Dahae Lee shows that in such a transitional context, the public sector alone is incapable to provide and manage public space. Hence, it engages private sector entities in the form of privately owned public space/s (POPS). By analysing the planning instruments used for POPS in both cases, their uniqueness as well as strengths and weaknesses are revealed. Based on the results this study offers a number of policy recommendations for cities that encounter similar problems. License: CC-BY (applies to online archiving as well) Text to the license: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ DOI: https://doi.org/10.14361/9783839462324
BASE
Our paper explores the climate pathways of the three mid-sized cities German of Potsdam, Remscheid and Würzburg. Particular emphasis was put on key events (e.g. disruptive events) and key actors (e.g. local decision-makers) that significantly influenced the development of local climate policy. The path analyses are based on the analysis of several key policy documents such as climate strategies and reports and 34 interviews with local actors from city administration and politics. Main results were that all three cities started tackle climate change strategically despite the absence of major disaster events. Furthermore, it emerged that key events driving local climate action were often not directly related to the topic of climate change but concerned other areas of city development in the first place. Lastly, the results suggest that the set of key actors advancing local climate policies should most favorably consist of powerful initiators and accelerators on the executive level, active, well-connected and third-party funds generating supporters within the city administration, and information brokers from science. Future research needs to focus on the interplay between these different key actors. Furthermore, there is a lack of research on mid-sized cities in Germany. There is a need for more case studies in German cities, particularly in those that have not been visible as forerunners. This applies particularly to cities with limited local capacities that have nevertheless managed to pioneer climate policies. Their successful strategies and approaches could serve as models for cities that have to work under similar conditions.
BASE
Vor dem Hintergrund des Gutachtens "Welt im Wandel - Gesellschaftsvertrag für die Große Transformation" (Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen 2011) stellen die Autorinnen und der Autor die Frage nach dem Beitrag der Raumentwicklung und -planung zur großen Transformation mit dem Ziel einer nachhaltigen Raumentwicklung. Sie identifizieren sowohl Forschungs- als auch Handlungsbedarfe, indem sie Modelle, Strategien und Instrumente räumlicher Planung kritisch auf ihre Transformationspotenziale hin prüfen. Sichtbar wird so ein eklatanter Kommunikations- und Kooperationsbedarf. Dieser besteht zwischen den räumlichen Ebenen sowie zwischen räumlicher Planung bzw. Raumentwicklung und Politik, aber auch zwischen dem gestaltenden Staat und der Bürgerschaft bzw. Zivilgesellschaft und der Wirtschaft. Die aktuellen sozial-ökologischen Krisensituationen und die damit verbundenen gesellschaftlichen Herausforderungen zwingen in steigendem Maße dazu, neue Bewertungen im Sinne einer nachhaltigen Raumentwicklung vorzunehmen und einen Perspektivwechsel in Raum- und Planungswissenschaften sowie in der Planungspraxis einzuleiten. Das vorliegende Positionspapier basiert auf dem Forschungsbericht 15 der ARL (2021), in dem die Ergebnisse des Arbeitskreises "Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation" dokumentiert sind.
BASE
In-migration is a key factor in the growth of cities and an indicator of their attractiveness in the competition between locations. This article investigates the central question of which approaches for the proactive recruitment of in-migrants arise in urban planning and which opportunities and obstacles exist for local governance. On the basis of planning-related theories, a heuristic model for the analysis of local strategies is developed that differentiates in-migration on the housing, labour and education markets. In the empirical part, selected results from qualitative case studies in medium-sized cities are presented. The results show that, in the context of shrinking cities, there is a need for in-migration due to vacant apartments and a shortage of skilled workers, while in the growth context, the problems of a tight housing market as a result of migration move to the fore of city policies. Strategies to attract in-migration are therefore context-dependent and represent a complex cross-sectional task that requires the planning administration to interact with politicians, business and citizens. While growth coalitions are being formed in some cities, in other cases there are barriers that block the development of local in-migration strategies.
BASE
The internationalisation of higher education institutions has received much attention. Our report presents new data on the geographies of the physical presences of universities, or offshore campuses, around the world while in particular focussing on the urban scale. While globalisation is increasingly coming under political pressure, our figures show an uninterrupted rise in the number of physical presences and an increasing diversification of universities' countries of origin as well as their locations abroad.
BASE
In vielen strukturschwachen ländlichen Regionen Europas hat sich in den vergangenen Jahrzehnten eine Abwärtsspirale in Gang gesetzt. Zwar sind die konkreten wirtschaftlichen und sozialen Bedingungen in den einzelnen Regionen Europas oft sehr unterschiedlich, dennoch zeigt sich tendenziell dasselbe Muster: Im Vergleich zu Städten sind die Bedingungen für das alltägliche Leben in strukturschwachen ländlichen Gebieten aufgrund einer geringeren wirtschaftlichen Produktivität, geringer Berufsperspektiven und einer sich verschlechternden infrastrukturellen Ausstattung (z.B. in der Daseinsvorsorge) eher ungünstig. Dies hat dazu geführt, dass immer mehr Landbewohnerinnen und -bewohner in die Städte abwanderten. Insbesondere jüngere, gut ausgebildete Personen haben ländlichen Regionen den Rücken gekehrt. Eine Folge davon ist, dass die dort benötigten Arbeits- bzw. Fachkräfte fehlen und sich die wirtschaftlichen Chancen der Regionen weiter verschlechtern. Dies macht es oft schwer, die Abwärtsspirale zu durchbrechen bzw. umzukehren. ; In fact, throughout Europe there is an abundance of innovative initiatives to be seen in the countryside (Olmedo/van Twuijver/O'Shaughnessy 2019), advanced by rural inhabitants, social entrepreneurs, or both in collaboration, and which is here termed "social innovation". To social innovation one can ascribe the potential for meeting the diverse challenges of our society. For some time, political decision makers have also placed hope in social innovation. Early on, the European Commission set itself the target of promoting the empowerment of people and the development of social innovation (Bureau of European Policy Advisers 2010; see also Jenson/Harrison 2013, Christmann 2020). There are, however, still many questions about the conditions in which social innovation emerges in rural areas, how its potential can be developed, and what support strategies can be used to assist it. The basis of this Policy Paper is empirical research that tackles these questions. By analysing innovative initiatives in the countryside, the conditions and the actor constellations necessary for their emergence has been reconstructed. The phases through which the processes of innovation are carried out have also been investigated, and critical junctures that could pose a threat to their further progress have been identified, as well as favourable factors. Using the example of failed initiatives, it has been possible to explore what conditions could be adverse, or what obstacles are insurmountable, for an innovative initiative.
BASE
Die Beteiligung von Standortkommunen an der Wertschöpfung aus Windkraftanlagen ist ein wichtiger Schritt hin zu einer gerechten, gesellschaftsverträglichen Umsetzung der Energiewende. Ländliche Gemeinden können finanziell profitieren und die Akzeptanz unter den Anwohnenden kann gefördert werden. In dem am 23.09.2020 von der Bundesregierung beschlossenen Entwurf des EEG 2021, welches zum 01.01.2021 in Kraft treten soll, ist die Möglichkeit einer finanziellen Beteiligung von Standortkommunen zum ersten Mal in einer Bundesgesetzgebung verankert. In Mecklenburg-Vorpommern gibt es dagegen bereits seit 2016 ein Landesgesetz, welches Anlagenbetreiber dazu verpflichtet, umliegende Gemeinden und Anwohnende an den Erträgen zu beteiligen. In unserer Forschung haben wir durch Interviews mit Gemeindevertreter*innen in Mecklenburg-Vorpommern und Vertreter*innen aus der Windenergiebranche erste praktische Erfahrungen mit dieser gesetzlichen Regelung in Mecklenburg-Vorpommern erhoben.
BASE