Lebensverhältnisse am Wohnort. Einstellungen zum demografischen Wandel.
Themen: Fragen zum Leben am Wohnort: gerne am Wohnort leben; Wohndauer am Wohnort; in der Vergangenheit in einer Großstadt bzw. auf dem Land gelebt; Präferenz für das Leben in der Großstadt oder auf dem Land bzw. in der Kleinstadt; Leben auf dem Land ist vorstellbar; Vorteile und Nachteile des derzeitigen Wohnortes; Beurteilung der Infrastruktur am eigenen Wohnort (z.B. Schulen, Polizeidienststellen, Kindergärten/Kitas, Einkaufsmöglichkeiten, etc.); Zustimmung zu verschiedenen Aussagen zum Leben am Wohnort (Leben am Wohnort gut leisten können, gute Schulen, Nachbarschaft kennt und hilft sich, lebendiges Ortszentrum mit Geschäften und Lokalen, viele Grünflächen und Naherholungsgebiete, hohe Lebensqualität, gute berufliche Chancen und genügend Arbeitsplätze, vielfältiges und abwechslungsreiches Leben, kurze Wege, Zusammenhalt der Menschen, Sicherheitsgefühl nachts, weniger junge Leute); Beurteilung der Entwicklung des Wohnortes insgesamt und der wirtschaftlichen Zukunftsaussichten am Wohnort; Beurteilung der zukünftigen Entwicklung des Wohnortes in verschiedenen Bereichen (Situation für Familien, ältere Menschen und jüngere Menschen, Angebot an Arbeitsplätzen, Umweltverschmutzung); Einstellungen zur Alterung der Gesellschaft: Überwiegen von Chancen oder Risiken hinsichtlich des demografischen Wandels; erwartete Entwicklung der Einwohnerzahl am Wohnort; Beurteilung der Lebensverhältnisse am eigenen Wohnort im Vergleich zum Bundesdurchschnitt; Beurteilung der Lebensverhältnisse in den verschiedenen Regionen in Deutschland; Beurteilung der zukünftigen Folgen des demografischen Wandels (z.B. Fachkräftemangel, steigende Ausgaben für soziale Sicherungssysteme, etc.); Beurteilung verschiedener Maßnahmen, um auf die Auswirklungen des demografischen Wandels zu reagieren; Beurteilung des staatlichen Handelns bezogen auf den demografischen Wandel; Beurteilung des Wohnortes im Umgang mit den Folgen des demografischen Wandels; Zufriedenheit mit der persönlichen finanziellen Situation; Zukunftsoptimismus.
Demographie: Alter; Geschlecht; Haushaltsgröße; Anzahl der Personen ab 18 Jahren und der Kinder im Haushalt; höchster Bildungsabschluss; Erwerbstätigkeit; berufliche Stellung; Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit; Ortsgröße.
Zusätzlich verkodet wurde: Laufende Nummer; Gewicht; BIK-Gemeindegrößenklassen; politische Gemeindegrößenklassen); Bundesland.
Zeitreihen für die Periode 1700-1999 zur Bevölkerungsgeschichte der Stadt Wien.
Mit dieser Studie wird von A. Weigl die erste grundlegende Bevölkerungsgeschichte der Donaumetropole Wiens vorgelegt, die den Zeitraum vom Spätmittelalter bis in das 20. Jahrhundert umfasst.
Anhand der Entwicklung von Migration, generativem Verhalten und Sterblichkeit wird der Verlauf der Wiener Bevölkerungsgeschichte nachgezeichnet. Wichtige Einflußfaktoren wie die Ernährungsgewohnheiten, Seuchen und Epidemien, medizinischer Fortschritt, der Wandel von Mentalitäten und die bevölkerungspolitischen Einflüsse finden eine eingehende Behandlung. Die bedeutende Rolle von Modernisierungsprozessen steht dabei im Mittelpunkt der Betrachtung. Mit zahlreiche Zeitreihendaten werden die Prozesse empirisch nachgezeichnet.
Inhalt der Studie: - Demographischer Wandel und Modernisierung - Grundzüge der Wiener Bevölkerungsentwicklung - Migration: Der Motor des Stadtwachstums - Mortalität: Von der Städteassanierung zur kommunalen Wohlfahrtspolitik - Fertilität: Zur Genesis der modernen Familie - Der gemeinsame Modernisierungszusammenhang der Transitionen
Verzeichnis der Tabellen in HISTAT:
A. Wiener Bevölkerungsentwicklung
A.01 Bevölkerung (1200-1999) A.02 Bevölkerung nach dem heutigen Gebietsstand (1590-1999) A.03 Regionale Bevölkerungsentwicklung (1700-1991) A.04 Bevölkerungsbewegung (1869-1991) A.05 Altersaufbau (1856-1991) A.06 Bevölkerungsentwicklung von Stadt, Vorstädten und ausgewählten Vororten (1777-1857) A.07 Bevölkerungsstand nach Bezirken nach dem heutigen Gebietsstand (1777-1991) A.08 Bevölkerungsstand nach Bezirken (1869-1939) A.09 Gebürtigkeit der Bevölkerung (1856-1934) A.10 Natürliche Bevölkerungsbewegung (1707-1999) A.11 Anteil der unter 14jährigen nach Bezirken (1869-1939) A.12 Anteil der 60jährigen und älteren nach Bezirken (1869-1939) A.13 Bevölkerung und Geburtenraten nach der Konfession (1856-1939)
B. Migration
B.01 Kennziffern der Mobilitätstransition (1710-1991) B.02 Aufnahmen in den Wiener Heimatverband (Einbürgerungen) (1919-1938)
C. Mortalität
C.01 Alterspezifische Sterberaten Wiens (1856-1939) C.02 Altersstandardisierte Sterberaten nach Geschlecht und Todesursachen (1910-1935) C.03 Cholera-Mortalität in Wien nach Bezirken (1831-1873) C.04 Blatternmortalität (1728-1938) C.05 Durchschnittliche Lebenserwartung (1830-1998) C.06a Alterspezifische Mortalität: Mortalitätsraten (1650-1999) C.06b Alterspezifische Mortalität: Altersgliederung der Verstorbenen (1650-1999) C.07a Säuglingsmortalität (1728-1999) C.07b Säuglingsmortalitätsrate nach dem heutigen Gebietsstand (1871-1938) C.08 Mortalitätsraten nach Bezirken (1871-1938) C.09 Säuglingssterblichkeit nach Bezirken (1885-1911) C.10 Lungen-Tbc-Mortalität nach Bezirken (1871-1938)
D. Fertilität
D.01 Allgemeine Fruchtbarkeitsziffer Wiens (1856-1939) D.02 Fertilitätsraten (1754-1999) D.03 Fertilitätsindizes im großstädtischen Vergleich (1910-1960) D.04 Illegitimitätsraten (1797-1999) D.05 Trauungsziffer, Geburten- und Sterberate (1706-1938) D.06 Geburten-, Sterblichkeits- und Säuglingssterblichkeitsrate nach dem heutigen Gebietsstand (1871-1938) D.07 Geburtenraten nach Bezirken (1783-1938)
Politische Einstellungen und Verhaltensweisen im Hinblick auf den demographischen Wandel.
Themen: Beurteilung der nationalen wirtschaftlichen Lage (retrospektiv, aktuell, prospektiv); Besorgnis hinsichtlich des demographischen Wandels; erwartete Probleme durch die älter werdende Gesellschaft; wahrgenommene Altersgrenze von älteren und jüngeren Menschen; Wissenstest: Anteil der Bevölkerung im Land über 65 Jahre; Wahrnehmung von Gemeinsamkeiten in der eigenen Altersgruppe; wahrgenommene Häufigkeit von Medienberichten über Generationenkonflikte; politisches Interesse; Beurteilung der eigenen wirtschaftlichen Lage (retrospektiv, aktuell, prospektiv); Wahlbeteiligung (Sonntagsfrage); Parteipräferenz (Wähler und Nichtwähler); Perzeptionen gesellschaftlicher Konflikte zwischen ausgewählten gesellschaftlichen Gruppen (Menschen mit und ohne Kinder, politische links und rechts Stehende, Junge und Alte, Arme und Reiche, Erwerbstätige und Rentner, Deutsche und Ausländer, Ostdeutsche und Westdeutsche); wichtigste politische Ziele (Postmaterialismus, Inglehart-Indikatoren); Meinung zu ausgewählten Aussagen zu Alt und Jung (häufiger Missbrauch von Sozialleistungen in Deutschland, Bewertung der Repräsentation der Interessen Jüngerer in der Politik, Bewertung der Repräsentation Älterer in politischen Ämtern, Ältere sollten sich in eigener Partei organisieren, Ältere sollten Jüngere unterstützten und Jüngere Ältere); wahrgenommene Stärke der allgemeinen intergenerationalen Unterstützung; finanzielle Unterstützung eines Familienmitglieds einer anderen Generation bzw. Häufigkeit selbst erhaltener finanzieller Unterstützung (intergenerationelle Transfers); Häufigkeit der Unterstützung einer Person im Alltag, die einer anderen Generation angehört bzw. Häufigkeit selbst erhaltener Unterstützung; Demokratiezufriedenheit; politisches Vertrauen (Bundestag, Politiker, Bundesverfassungsgericht, Bundesregierung, Medien); Meinung zu ausgewählten Aussagen zu Jung und Alt (Wichtigkeit des Kontakts mit deutlich jüngeren Personen, Bewertung der Repräsentation der Interessen von Älteren in der Politik, Ältere leben auf Kosten der nachfolgenden Generationen, Ältere haben das aufgebaut, wovon die Jüngeren heute zehren, Wichtigkeit des Kontakts mit deutlich Älteren, Bewertung der Repräsentation Jüngerer in politischen Ämtern); political efficacy; Wahlnorm (Wahlbeteiligung als Bürgerpflicht); Sympathie-Skalometer politischer Parteien (CDU/CSU, SPD, FDP, Grüne, Linke); Zufriedenheit mit ausgewählten Politikbereichen (Verringerung der Arbeitslosigkeit, Gesundheit, Bildung, finanzielle Alterssicherung, Familie, Pflege im Alter); präferierter Umfang der Staatsausgaben in den vorgenannten Bereichen; präferierte staatliche Verantwortung in den vorgenannten Bereichen; kompetenteste Partei zur Lösung der Probleme in den vorgenannten Bereichen (Problemlösungskompetenz); Salienz der vorgenannten Politikbereiche; Selbsteinstufung auf einem Links-Rechts-Kontinuum; Bewertung der Interessenrepräsentation Älterer durch politische Parteien (CDU/CSU, SPD, FDP, Grüne, Linke); Bewertung der Interessenrepräsentation Jüngerer durch politische Parteien (CDU/CSU, SPD, FDP, Grüne, Linke); Recall Bundestagwahl 2013 (Wahlbeteiligung, Wahlentscheidung); erwartetes Eintreffen verschiedener Zukunftsszenarien (Konflikte zwischen Älteren und Jüngeren, Weigerung von Jüngeren für die Renten der Älteren aufzukommen, Älteren werden ihre politischen Interessen eher als Jüngere durchsetzen, zunehmende Altersarmut, Weigerung von Jüngeren die medizinische Versorgung der Älteren zu bezahlen, Deutschland wird sich heutige Rentenhöhe nicht mehr leisten können, Ältere werden nicht mehr alle verfügbaren medizinischen Leistungen erhalten); Verlass im Hinblick auf die eigene Altersversorgung am ehesten auf den Staat, die Familie oder auf sich selbst; Wissenstest: Jahr der schrittweisen Einführung der Rente mit 67; bürgerschaftliches Engagement; Wochenstunden des ehrenamtlichen Engagements; Wahrnehmung gesellschaftlicher Gerechtigkeit; allgemeine Lebenszufriedenheit; Parteineigung und Stärke der Parteiidentifikation; Sorgen im Hinblick auf die eigene Altersabsicherung (finanziell/medizinisch) bzw. befürchtete Arbeitslosigkeit; Religionszugehörigkeit; Religiosität; Salienz ausgewählter Lebensbereiche (Familie und Freunde, Gesundheit, Freizeit, Politik, Einkommen, Bildung, Arbeit und Beruf); Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit; Wohnortbeschreibung.
Demographie: Alter (gruppiert) und Geburtsjahr; Geschlecht; Haushaltsgröße; Personenzahl unter 18 Jahren im Haushalt; Haushaltszusammensetzung (eine, zwei oder drei Generationen); Anzahl der Kinder und Enkel; Bedauern über eigene Kinderlosigkeit; Partnerschaft; Zusammenleben mit dem Partner; verheiratet mit dem Partner; deutsche Staatsangehörigkeit; deutsche Staatsbürgerschaft seit Geburt bzw. Jahr des Erwerbs der deutschen Staatsbürgerschaft; Geburtsland (in den alten Bundesländern (Westdeutschland, in den neuen Bundesländern (Ostdeutschland bzw. ehemalige DDR) oder im Ausland); höchster Schulabschluss; Hochschulabschluss; derzeitige und frühere Erwerbstätigkeit; derzeitiger und früherer Beruf.
Zusätzlich verkodet wurde: Bundesland; Gebiet; Region West Ost; Gewichtungsfaktoren; Interviewdatum.
According to the most recent population forecasts for Switzerland (Bundesamt für Statistik 2015), the share of old-age dependants (older than 65 years) relative to the working age population (20-64) is going to increase from 29.1% in 2015 to 48.1% in 2045. In the same time span, total population is expected to grow from 8.3 million to 10.2 million while the potential workforce is growing from 4.8 million to 5.3 million. As a result, potential labour supply per capita is decreasing and at the same time the share of old-age dependants as well as the average age of the population are increasing rapidly. Among other problems, this is going to lead to significant distortions on labour markets; such as labour shortages or shifts in the structure of labour demand due to shifts in final goods demand. Furthermore, the current political climate in Switzerland tends towards restricting immigration. Since the Swiss economy already relies heavily on foreign workers, a restriction of immigration might aggravate the predicted labour supply shortages even further.
The goal of this research project is to evaluate the consequences of population ageing for the Swiss labour market. A special focus lies on the labour demand side, specifically on medium and long term sectoral and occupational shifts caused by a decrease in (skilled) labour supply and a change in consumer demand structure due to the demographic change. Moreover, the general equilibrium effects of different policy reforms will be evaluated and compared. To achieve this goal we construct a dynamic overlapping generations (OLG) computable general equilibrium (CGE) model of Switzerland and calibrate it with current Swiss data. Models of this type are the conventional approach to evaluating inter- and intra-generational effects of population ageing. However, only few studies focus on the labour market and even fewer emphasise the demand side. The evidence is particularly scarce for Switzerland, where only a handful of general equilibrium analyses relating to population ageing have been conducted.
In order to facilitate estimating realistic parameters of the model as well as calibrating the model to expected short and medium term industry-specific developments we conduct a customised firm level survey, which, on its own, already constitutes a significant contribution to the relevant literature. The finalised model does not only allow us to predict transitional and long-term effects of the demographic change on the economy and the industry structure. It also provides us with the ability to evaluate and compare different reform proposals, such as an increase in the retirement age, reforms of the pension and healthcare systems and different immigration scenarios. As such, we will be able to give recommendations for optimal policy choice and provide valuable inputs to the political debate.
The demographic ageing process in most industrialized countries will reverse the demographic pyramid within the next decades. While the fraction of young people in education will decrease, the fraction of people over the retirement age will almost double within the next forty years. Research in some countries has analyzed the effects these demographic changes will have on educational spending. For Switzerland there is evidence, that per-pupil spending declined significantly in response to the rise of the share of retired people. The existing body of empirical research has so far - with a few exceptions - analyzed the relationship between demographic change and educational spending with cross-sectional or panel analyses of educational spending. Although most results show a negative correlation between the share of elderly in the population and educational spending per pupil, these papers - due to the level of aggregation of the data and the limited number of observable characteristics - do not allow establishing a direct proof that the elderly are less inclined to spend money on education. Therefore, not surprisingly these findings have been challenged by a number of empirical and theoretical papers This study reassesses the question of an intergenerational conflict over educational spending by directly looking at the expressed differences in the preferences for public spending of Swiss voters. The data-set has been expressively made for the purpose of this analysis and simulates public votes on educational and public finance issues. The professional survey institute "Gesellschaft für praktische Sozialforschung" (GfS) was comissioned to collect data from a representative sample of Swiss citizens. The sample contains the data of 2025 Swiss citizens over the age of 25. The data was collected in May 2007 using Computed Assisted Telephone Interviewing (CATI). The interviews were held in German, French or Italian depending on the language region. Apart from individual socio-economic and family characteristics, respondents were asked to express their opinion on a series of question concerning education and education financing.
Replication code for presentation at the EGU24, using ISSP 2020 data: see https://meetingorganizer.copernicus.org/EGU24/EGU24-3191.html
Attitudes on climate change and the protection of the environment have been found to relate in different ways to the current economic and social situation of the respondents. This presentation will describe people's attitudes by analyzing surveys on the topic of climate change and the protection of the environment, including the recent International Social Survey Programme (ISSP) and the Swiss Environmental Panel Study (due to time restrictions, the presentation only shows ISSP data results). A closer look will be taken at the economic opinions and willingness to pay higher prices or taxes and their relationship to climate change attitudes. In addition, respondent's trust in people and different institutions will be analyzed. A structural equation analysis is performed to highlight the relations between those concepts. The results will show that support for a better economy and private enterprises are related to lower environmental and climate change concerns, support for paying higher prices or taxes is related to more environmental concerns and higher trust in people and institutions is related to deeper environmental concerns. After that, several demographic characteristics will be used to show if the results are stable when controlling for these. Demographic variables used are age, gender, education level, employment status, income, and political left-right placement. It can be shown that the factors of economic opinions, willingness to pay, and trust in people and institutions all relate to the environmental and climate change attitudes.
The Multilinks project explores how demographic changes shape intergenerational solidarity, well-being and social integration. The project examines a) multiple linkages in families (e.g. transfers up and down family lineages, interdependencies between older and younger family members); b) multiple linkages across time (measures at different points in time, at different points in the individual and family life course); c) multiple linkages between, on the one hand, national and regional contexts (e.g. policy regimes, economic circumstances, normative climate, religiosity) and, on the other hand, individual behaviour, well-being and values.
The conceptual approach builds on three key premises. First, ageing affects all age groups: the young, the middle-aged and the old. Second, there are critical interdependencies between family generations as well as between men and women. Third, we must recognize and distinguish analytical levels: the individual, the dyad (parent-child, partners), family, region, historical generation and country.
The database aims to map how the state, in form of public policies and legal norms, defines and regulates intergenerational obligations within the family. What is the contribution of public authorities to support and secure financial and care needs for the young and the elderly in the family? In what ways the state assumes that intergenerational responsibilities are a family matter? In order to answer these questions the database includes a dual intergenerational perspective: upwards generations; from children to parents; and downwards; from parents to children. It looks across a variety of social policies and also includes legal obligations to support. It entails over 70 indicators on social policy rights, legal obligations to support, and care service usage. It offers a structured access to the public support for families with children and for elderly people within 30 European countries for 2004 and 2009.
--------------------------------------
The research project MULTILINKS (How demographic changes shape intergenerational solidarity, well-being, and social integration: A Multilinks framework) existed from 2009 to 2011. It has received funding from the European Union's Seventh Framework Programme (FP7/2007-2011) under grant agreement n° 217523.
After the end of the project the results were made available as a web application and as individual datasets together with the documentation files by the WZB (http://multilinks-database.wzb.eu). Since 2020, this website no longer exists. The single datasets and reports are available here unchanged.
However, the web application, together with the documents, is still available through the "Gender & Generations Programme (GGP)" and the French Institute for Demographic Research (INED). There you will find further information, additional descriptive variables and full possibilities to explore and navigate through the database. For more details see: https://www.ggp-i.org/data/multilinks-database/
MOSAiCH is a cross-sectional survey that focuses on the Swiss population's values and attitudes toward a wide range of social issues. The thematic focus of the 2019 edition lies on "Social Inequality V", the current module of the International Social Survey Programme (ISSP) which is repeated for the 5th time. This international part is supplemented by selected socio-demographic questions, as well as a module composed of Switzerland specific questions. The questions of this Swiss part are determined by means of a public call and either expand the ISSP module thematically or measure other dimensions that are of special interest to Switzerland.
MOSAiCH is a cross-sectional survey that focuses on the Swiss population's values and attitudes toward a wide range of social issues. The thematic focus of the 2018 edition lies on "Religion IV", the current module of the International Social Survey Programme (ISSP) which is repeated for the 4th time. This international part is supplemented by selected socio-demographic questions, as well as a module composed of Switzerland specific questions. The questions of this Swiss part are determined by means of a public call and either expand the ISSP module thematically or measure other dimensions that are of special interest to Switzerland.
MOSAiCH is a cross-sectional survey that focuses on the Swiss population's values and attitudes toward a wide range of social issues. The thematic focus of the 2020 edition lies on "Environment IV", the current module of the International Social Survey Programme (ISSP) which is repeated for the 4th time. This international part is supplemented by selected socio-demographic questions, as well as a module composed of Switzerland specific questions and a COVID-19 supplement. The questions of this Swiss part are determined by means of a public call and either expand the ISSP module thematically or measure other dimensions that are of special interest to Switzerland.
Since 1999, the Swiss National Science Foundation (SNSF) has supported Switzerland's participation in international surveys. SIDOS is responsible for their implementation. In autumn 1999 the first survey "Eurobarometer in Switzerland" was launched. This survey includes questions from the Eurobarometer survey of the European Commission, a specific Swiss socio-political part and a socio-demographic part. Since 2000, the questions from the International Social Survey Program (ISSP) were added. This survey was subsequently conducted annually until and including 2003. Since 2005, the survey will only be conducted every other year and will be given a new name, MOSAiCH (Measurement and Observation of Social Attitudes in Switzerland). The composition of the survey remains largely unchanged and includes a recurrent socio-political part, a thematic section that changes every time, two ISSP modules and a detailed socio-demographic section. It remains an important objective of this project to provide the Swiss researchers with a dataset that enables both spatially and temporally comparative analyses.
Since 1999, the Swiss National Science Foundation (SNSF) has supported Switzerland's participation in international surveys. SIDOS is responsible for their implementation. In autumn 1999 the first survey "Eurobarometer in Switzerland" was launched. This survey includes questions from the Eurobarometer survey of the European Commission, a specific Swiss socio-political part and a socio-demographic part. Since 2000, the questions from the International Social Survey Program (ISSP) were added. This survey was subsequently conducted annually until and including 2003. Since 2005, the survey will only be conducted every other year and will be given a new name, MOSAiCH (Measurement and Observation of Social Attitudes in Switzerland). The composition of the survey remains largely unchanged and includes a recurrent socio-political part, a thematic section that changes every time, two ISSP modules and a detailed socio-demographic section. It remains an important objective of this project to provide the Swiss researchers with a dataset that enables both spatially and temporally comparative analyses.
Since 1999, the Swiss National Science Foundation (SNSF) has supported Switzerland's participation in international surveys. SIDOS is responsible for their implementation. In autumn 1999 the first survey "Eurobarometer in Switzerland" was launched. This survey includes questions from the Eurobarometer survey of the European Commission, a specific Swiss socio-political part and a socio-demographic part. Since 2000, the questions from the International Social Survey Program (ISSP) were added. This survey was subsequently conducted annually until and including 2003. Since 2005, the survey will only be conducted every other year and will be given a new name, MOSAiCH (Measurement and Observation of Social Attitudes in Switzerland). The composition of the survey remains largely unchanged and includes a recurrent socio-political part, a thematic section that changes every time, two ISSP modules and a detailed socio-demographic section. It remains an important objective of this project to provide the Swiss researchers with a dataset that enables both spatially and temporally comparative analyses.
Since 1999, the Swiss National Science Foundation (SNSF) has supported Switzerland's participation in international surveys. SIDOS is responsible for their implementation. In autumn 1999 the first survey "Eurobarometer in Switzerland" was launched. This survey includes questions from the Eurobarometer survey of the European Commission, a specific Swiss socio-political part and a socio-demographic part. Since 2000, the questions from the International Social Survey Program (ISSP) were added. This survey was subsequently conducted annually until and including 2003. Since 2005, the survey will only be conducted every other year and will be given a new name, MOSAiCH (Measurement and Observation of Social Attitudes in Switzerland). The composition of the survey remains largely unchanged and includes a recurrent socio-political part, a thematic section that changes every time, two ISSP modules and a detailed socio-demographic section. It remains an important objective of this project to provide the Swiss researchers with a dataset that enables both spatially and temporally comparative analyses.