Enlightenment values, including an emphasis on human rights and belief in rationalism and progress, aspire to be universals, yet at the same time they are concepts grounded in the eighteenth century. Since the French Revolution we have grappled with the concepts of Enlightenment, Lumières, Aufklärung, in an attempt to understand how these eighteenth-century concepts continue to shape and influence modern notions of liberal culture. This collection of essays approaches these important questions in a resolutely European and multi-lingual perspective
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This issue of JKGE is devoted to the specific conditions of educational processes in the pluri-cultural and multilingual regions of Eastern Europe. In the context of globally oriented research on the Enlightenment epoch, issues at the forefront include knowledge diffusion, translation, networking, interferences, asynchronicities, and ambivalences.
In: Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Technik - Arbeit - Umwelt, Forschungsprofessur Umweltpolitik, Band 02-401
"'Hat der Fortschritt der Wissenschaften und Künste dazu beigetragen, die Umwelt zu schützen und zu bewahren?' Der Autor beantwortet diese Preisfrage des 'Jahrbuch Ökologie' mit drei Forderungen, die dem Nachdenken über Wissenschaft und Kunst den Rahmen geben und die Richtung weisen: Mitwelt statt Umwelt, Wirtschaft ohne Wachstumszwang, Ästhetik der Nachhaltigkeit. Um der Nachhaltigkeit in Gesellschaft und Wissenschaft zum Durchbruch zu verhelfen, gelte es, schwerwiegende Hindernisse aus dem Wege zu räumen: die Ignoranz der Protagonisten der sogenannten 'exakten Naturwissenschaften' gegenüber dem sinnlichen Zugang zur Natur, das Selbstverständnis einer elitären bürgerlichen Ästhetik, die sich reduziert auf eine Theorie des guten Kunstgeschmacks, anstatt sich zu öffnen für die Entwicklung einer neuen Naturästhetik, den Fundamentalismus der Wirtschaftsexperten und Politiker, der sich in einer unerschütterlichen Wachstumsgläubigkeit äußert, jenseits aller Logik und Vernunft. Der Essay wurde von der Günter-Altner-Stiftung und dem C.H. Beck-Verlag mit dem 'Jahrbuch-Ökologie-Preis 2001' ausgezeichnet." (Autorenreferat)
Der Artikel verfolgt das Ziel, dem Konstrukt der 'Identität' bzw. ihrem Diskurs ansatzweise bis zu dessen Wurzeln nachzuspüren, um Kontinuitäten sichtbar zu machen und immanente Problematiken, die sich durch keinen auch noch so 'progressiven' Identitätsansatz beseitigen lassen, aufzuzeigen. Gleichzeitig stellt er ein Plädoyer für die Rezeption der 'Dialektik der Aufklärung' von Horkheimer und Adorno dar, die - in der Meinung des Autors - nichts an Aktualität eingebüßt hat.
Cover -- Decolonizing Enlightenment -- Contents -- Introduction -- I. Entangled Legacies -- Affirmative Sabotage of the Master's Tools: The Paradox of Postcolonial Enlightenment -- The Disenchantment of Enlightenment -- Re-enchantment of Enlightenment -- Imperialist Enlightenment or Enlightenment Against Imperialism? -- Enlightenment Is Critique -- Do not Accuse, Do not Excuse -- Bibliography -- Under (Post)colonial Eyes: Kant, Foucault, and Critique -- Critique, Enlightenment, and (Post)Colonial Interventions -- Foucault's Introduction to Kant's Anthropology from a Pragmatic Point of View
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'Im 20. Jahrhundert haben Säkularisierung und Individualisierung die Inszenierung des Todes und die Repräsentationsformen der Trauer grundlegend verändert. Sterben und Tod wurden zunehmend tabuisiert und in die private Sphäre zurück gedrängt. Der Beitrag untersucht am Beispiel von ausgewählten Erinnerungsorten (Friedhöfe, Straßenkreuze) und Medien des Totengedenkens (Totenzettel, Todesanzeigen, Gedenkseiten im Internet) Wandel der transzendentalen und gesellschaftspolitischen Sinnzuschreibungen hinsichtlich eines vorzeitigen oder als vorzeitig empfundenen Todes. Inszenierung und Repräsentation des vorzeitigen Todes wirken dabei prägend auf die Ausbildung neuer öffentlicher Formen des Gedenkens.' (Autorenreferat)
In: Karl , R 2020 , ' Aufklärung, Menschenrechte und Bürgerbeteiligung an der archäologischen Denkmalpflege ' , Archäologische Informationen , vol. 42 , pp. 25-35 . https://doi.org/10.11588/ai.2019.0.69340
The Principles of the Enlightenment provide the foundation of modern science and the modern democratic state, including its public administrative functions in the field of archaeological heritage management. Indivisibly linked with the primary premise of the Enlightenment – the equality of all humans – is the concept of universal human rights: subjective, individual rights due to every human being Among the participatory human rights, which the state has to provide for in the form of positive services, are the rights to freely participate in the cultural life of the community and the right to academic freedom. Modern science, in turn, is based on the idea of the general traceability of its results, which necessarily requires that every human must also be able to create his own scientific discoveries; that is, to be able and permitted to conduct scientific research himself as he sees fit without the guidance of others. Any attempt to prevent or unduly restrict self-determined public participation in archaeological heritage management thus not just violates already existing human rights. It also (especially, but not necessarily exclusively, in German-speaking Central Europe) constitutes an attack on modern science and our social and political order and thus on the foundations of modern archaeological heritage management itself.