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Music in Evolution and Evolution in Music by Steven Jan is a comprehensive account of the relationships between evolutionary theory and music. Examining the 'evolutionary algorithm' that drives biological and musical-cultural evolution, the book provides a distinctive commentary on how musicality and music can shed light on our understanding of Darwin's famous theory, and vice-versa.
Comprised of seven chapters, with several musical examples, figures and definitions of terms, this original and accessible book is a valuable resource for anyone interested in the relationships between music and evolutionary thought. Jan guides the reader through key evolutionary ideas and the development of human musicality, before exploring cultural evolution, evolutionary ideas in musical scholarship, animal vocalisations, music generated through technology, and the nature of consciousness as an evolutionary phenomenon.
A unique examination of how evolutionary thought intersects with music, Music in Evolution and Evolution in Music is essential to our understanding of how and why music arose in our species and why it is such a significant presence in our lives.
In: Studienreihe Biologie 6
In: Fischer-Taschenbücher 18721
Sammlung von Beiträgen verschiedener Wissenschaftler zur Evolution. Sie sind das Ergebnis eines Kolloquiums, das von der Stiftung des "Forums für Verantwortung" organisiert wurde. Im Mittelpunkt stehen Themen der biologischen, sozialen und kulturellen evolutionären Entwicklung des Menschen. Die Aufsätze behandeln z.B. einzelne Phasen der Anthropogenese aus genetischer und paläontologischer Sicht oder evolutionäre Strategien der Fortpflanzung sowie Entwicklungsaspekte der Ethik, Moral und des Rechts sowie soziale Phänomene im Spannungsfeld von Egoismus und Altruismus. Ähnlich wie die Beitragssammlungen "Die Evolution des Lebendigen" (ID 25/08); "Evolution" (ID 33/09) oder "Triebkraft Evolution" (BA 1/09), ist das Buch keine systematisch gegliederte und strukturierte Monografie, vielmehr stehen ausgewählte Schwerpunkte und Aspekte im Vordergrund. Für grosse Bibliotheken bei entsprechendem Bedarf. (3)
In: Das System der Politik: Niklas Luhmanns politische Theorie, S. 326-335
Luhmann beobachtet Moderne und Postmoderne, um zu erkennen, dass beide sich offenbar darin einig sind, dass es in der aktuellen Gegenwart keinen "Fortschritt im Bewusstsein der Freiheit" (Hegel) mehr gibt. Statt Fortschritt zu einem Ziel gibt es nur ziellose Evolution. Für Luhmann sind alle Vorstellungen absichtsvoller, geplanter und nur deshalb akzeptabler - den Subjekten verantwortlich zurechenbarer - Veränderungen von Geschichtsverläufen und Gesellschaftsstrukturen ebenso unwissenschaftlich wie die Idee normativer Lernprozesse. Soziale Evolution ist kognitives Lernen sozialer Systeme, bei dem Normen und normativ motivierte Interventionen nur die Rolle von "Lernblockaden" spielen. Das Beste, was man tun kann, so lehrt die Beobachtung zweiter Ordnung, ist, alle "Machbarkeitsillusionen" aufzugeben und es die Evolution selbst richten lassen. Der vorliegende Beitrag bezweifelt, ob die Alternative Planung oder Evolution, wie sie Luhmann stellt, tatsächlich exklusiv ist. Das hängt mit dem Doppelsinn von "Planung" zusammen. Entweder Planung oder Evolution - das ist nur dann eine echte Alternative, wenn wir für Planung ein Makrosubjekt, Gott, Weltgeist etc. unterstellen. Unterhalb der Perspektive des Weltgeistes ist Planung selbst ein Produkt der Evolution, das die Möglichkeit erschließt, in der Evolution in die Evolution zu intervenieren. (ICA2)
"In this book, Kate Distin proposes a theory of cultural evolution and shows how it can help us to understand the origin and development of human culture. Distin introduces the concept that humans share information not only in natural languages, which are spoken or signed, but also in artefactual languages like writing and musical notation, which use media that are made by humans. Languages enable humans to receive and transmit variations in cultural information and resources. In this way, they provide the mechanism for cultural evolution. The human capacity for metarepresentation - thinking about how we think - accelerates cultural evolution, because it frees cultural information from the conceptual limitations of each individual language. Distin shows how the concept of cultural evolution outlined in this book can help us to understand the complexity and diversity of human culture, relating her theory to a range of subjects including economics, linguistics, and developmental biology."--Publisher's description
In: The Social Evolution of International Politics, S. 10-40
"First published in French in 1907, Henri Bergson's L'évolution créatrice is a scintillating and radical work by one of the great French philosophers of the nineteenth and twentieth centuries. This outstanding new translation, the first for over a hundred years, brings one of Bergson's most important and ambitious works to a new generation of readers. A sympathetic though critical reader of Darwin, Bergson argues in Creative Evolution against a mechanistic, reductionist view of evolution. For Bergson, all life emerges from a creative, shared impulse, which he famously terms élan vital and which passes like a current through different organisms and generations over time. Whilst this impulse remains as forms of life diverge and multiply, human life is characterised by distinctive form of consciousness or intellect that is modelled upon how objects or parts of objects are juxtaposed in space. Yet as Bergson brilliantly shows, the intellect's fragmentary and action-oriented nature, which he likens to the cinematograph, means it alone cannot grasp nature's creativity and invention over time. A major task of Creative Evolution is how to reconcile these two elements. For Bergson, the answer famously lies in intuition, which brings instinct and intellect together and takes us "into the very interior of life." A work of great rigour and imaginative richness that contributed to Bergson winning the Nobel Prize for Literature in 1927, Creative Evolution played an important and controversial role in the trajectory of twentieth-century philosophy and continues to create significant discussion and debate. The philosopher and psychologist William James, who admired Bergson's work, was writing an introduction to the first English translation of the book before his death in 1910. This new translation includes a foreword by Elizabeth Grosz and a helpful Translator's introduction by Donald Landes. Also translated for the first time are additional notes, articles, reviews and letters on the reception of Creative Evolution in biology, mathematics and theology. This edition includes fascinating commentaries by philosophers Maurice Merleau-Ponty, Georges Canguilhem, and Gilles Deleuze"--
In: Das System der Politik: Niklas Luhmanns politische Theorie, S. 179-212
Die Überlegungen des Autors verstehen sich als ein Beitrag zu einer Wissenssoziologie politischer Evolution. Durch die Kombination bestimmter Strukturelemente des politischen Systems mit den drei Evolutionsmechanismen Variation, Selektion und Stabilisierung wird versucht, den politischen Prozess als eine evolutionäre Auslese von Argumenten darzustellen. Ziel ist es, einen Anstoß zu geben, dem Thema "Politische Evolution" in Zukunft eine größere theoretische wie empirische Aufmerksamkeit zu schenken. Die Arbeit ist wie folgt aufgebaut: Im ersten Abschnitt geht es um die Binnendifferenzierung des politischen Systems, der das unstetige Kontinuum zwischen Zentrum und Peripherie zugrunde liegt - unstetig deshalb, weil dieses Kontinuum gleichsam Stufen, sog. "Thematisierungsschwellen" aufweist, an denen es jeweils erneut zur evolutionären Auslese der noch vorhandenen Argumente kommt. Im zweiten Abschnitt werden evolutionstheoretische Grundlagen aufbereitet, die im dritten Abschnitt Anwendung auf dieses Kontinuum finden. Ziel ist es, das politikinterne Geschehen evolutionstheoretisch zu beschreiben, weil die These Luhmanns, Demokratie und Planung seien unvereinbar, soweit es den Gesamtverlauf betrifft, weiterhin zutrifft. (ICA2)
In: Reihe Politikwissenschaft / Institut für Höhere Studien, Abt. Politikwissenschaft, Band 58
'Kernthese des Beitrags ist, dass sich in der EU ein spezifischer Typ des Regierens entwickelt, der sich - wenn auch in politikfeldspezifischen Variationen - deutlich von der Art des Regierens in den Nationalstaaten unterscheidet. In Weiterführung von Lijphart und Lehmbruch wird eine Typologie entworfen, die aus der Verknüpfung kontextspezifischer Leitideen über angemessene Verfahren der Entscheidungsfindung (Mehrheitsregime bzw. 'consociatio') und politischer Sinnhorizonte (Identität bzw. Interesse) gewonnen wird. Die Besonderheit des europäischen 'Regierens in Netzwerken' liegt in ihren dynamischen Effekten, nämlich zum einen in ihrer Verbreitung in die nationalen Systeme hinein und zum anderen in der Beschleunigung der Vergemeinschaftung im Sinne der Expansion eines genuin europäischen politischen Raumes, der den EU-Staatenverbund zunehmend überlagert.' (Autorenreferat)
In: Weltanschauung heute 20