In: Dolmans, Lin, "How to Avoid a Fairness Paradox in EU Competition Law", in D. Gerard et al. (eds), Fairness in EU Competition Policy: Significance and implications, GCLC Annual Conference Series, pp.27-76
In: Maurits J. F. M. Dolmans, Wanjie Lin, Fairness and competition law: A fairness paradox, November 2017, Concurrences N° 4-2017, Art. N° 85118, https://www.concurrences.com/en/review/issues/no-4-2017/articles/fairness-and-competition-law-a-fairness-paradox
Nick Pearce takes issue with the almost exclusive focus on outcomes over processes in public service reform, and argues that the literature on procedural fairness provides important insights into human behaviour and attitudes that merit deeper attention in public service reform debates.
Zusammenfassung: Die Bereitschaft, sich fair zu verhalten, scheint gerade in sportlichen Wettkampfsituationen von situativen Einflüssen und widersprüchlichen sozialen Erwartungen beeinflusst zu werden. Im Sinne der normative focus theory von Cialdini, Kallgren und Reno (1991) rückt die Orientierung an der Norm der Fairness unter situativen Gegebenheiten unter Umständen in den Hintergrund. Wie jugendliche Sportler mit Normkonflikten und Situationseinflüssen umgehen und welche Rolle hierbei Trainer/innen als Vorbilder spielen, wurde bislang kaum untersucht. In einer Fragebogenstudie mit 547 Fußballern (9-18 Jahre) zeigt sich die Bereitschaft zu foulen von situativen Bedingungen (z. B. Zuschauerdruck, Abstiegsdrohung) und wahrgenommenen Trainernormen beeinflusst. Den Trainern schreiben die Jugendlichen zu, dass sie Fouls weitgehend tolerieren. Bezogen auf Gemeinnützigkeitsansprüche der Sportvereine legen diese Befunde eine intensivere Debatte der Vorbildfunktion von Trainern nahe.
In: Häuselmann, A.N., Custers, B.H.M. (2024) Substantive Fairness in the GDPR: Fairness Elements for Article 5.1a GDPR, Computer Law & Security Review, 52. https://doi.org/10.1016/j.clsr.2024.105942.
Katie Schmuecker and Paul Woods highlight the broken nature of England's local authority funding model, an opaque process that produces often inequable results, and set out four principles to guide reform of local government funding.