In: Far Eastern affairs: a Russian journal on China, Japan and Asia-Pacific Region ; a quarterly publication of the Institute for Far Eastern Studies, Russian Academy of Sciences, Band 37, Heft 1, S. 30-43
The importance for social & behavioral sciences of the mathematical theory of games, developed over the past five decades, is in the refinement of the concept of rationality that follows from rigorous strategic analysis of game-like conflicts. This refinement comes to the forefront in the course of analyzing nonconstantsum games & games involving two+ players, where the interests of the players, though generally divergent, are not diametrically opposed. Situations of this sort often give rise to so-called "social traps" -- decision problems in which individual rationality clearly indicates a course of action to each player, leading to an outcome that is to everyone's disadvantage. Thus, a distinction is forced between individual & collective rationality. Here, several types of games & social traps are described, & illustrated with examples, & developments of game-theoretic analysis are outlined. 12 Figures, 11 References. Modified AA
PurposeThe purpose of this paper is to illustrate how game theoretic solution concepts inform what classes of problems will be amenable to artificial intelligence and machine learning (AI/ML), and how to evolve the interaction between human and artificial intelligence.Design/methodology/approachThe approach addresses the development of operational gaming to support planning and decision making. It then provides a succinct summary of game theory for those designing and using games, with an emphasis on information conditions and solution concepts. It addresses how experimentation demonstrates where human decisions differ from game theoretic solution concepts and how games have been used to develop AI/ML. It concludes by suggesting what classes of problems will be amenable to AI/ML, and which will not. It goes on to propose a method for evolving human/artificial intelligence.FindingsGame theoretic solution concepts inform classes of problems where AI/ML 'solutions' will be suspect. The complexity of the subject requires a campaign of learning.Originality/valueThough games have been essential to the development of AI/ML, practitioners have yet to employ game theory to understand its limitations.
Mit der Entwicklung der Video Games zum Massenmedium ging eine steigende akademische Auseinandersetzung mit Games einher. Während sich der Studiengang Game Design gezielt der theoretischen und praktischen Ausbildung zum/zur künstlerischen Designer/in verschreibt, kommt den Game Studies ein multidisziplinärer Charakter zu. Die Interaktion zwischen den anwendungsorientierten und akademischen Disziplinen, wie sie bspw. Gundolf S. Freyermuth oder Eric Zimmermann fordern, scheint nur langsam voranzugehen.
Mit dieser Schnittstelle möchte ich mich in diesem Beitrag anhand eines konkreten Beispiels aus dem Studiengang Game Design an der Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK) auseinandersetzen. Als 'Aufhänger' wurde das Seminar Tropes vs. Women in Video Games gewählt. Es wurde nach der gleichnamigen Videoserie von Anita Sarkeesian benannt, die vor einigen Jahren für Aufsehen sorgte. Das Ziel des Moduls ist es, die Studierenden für den Kreislauf der Produktion und Reproduktion von gesellschaftlichen (Geschlechter)Konventionen sowie für die eigene Gestaltungsmacht der Game Designer/innen innerhalb dieses Kreislaufes zu sensibilisieren. Anhand von Interviews mit Studierenden sowie der Dozentin des Seminars soll festgestellt werden, ob ein Einfluss der Game Studies auf den Studiengang Game Design und auf die Inhalte des Seminars erkennbar ist und wenn ja, wie sich das Modul und dessen Ausrichtung auf die Studierenden auswirken. Zusätzlich bieten die Interviews Einblick in die subjektiven Ansichten angehender Game Designer/innen.