Every military expedition by the West now dons the mantle of human rights. What happens to international law when justice is the name of power? Examines the charade of NATO's tribunal in The Hague. Adapted from the source document.
In: "International Justice", in Jean d'Aspremont & Sahib Singh, Fundamental Concepts for International Law- The Construction of a Discipline, Oxford University Press (2017).
In: Meždunarodnye processy: žurnal teorii meždunarodnych otnošenij i mirovoj politiki = International trends : journal of theory of international relations and world politics, Band 14, Heft 4(47)
Die Erfordernisse der intergenerationellen und der internationalen Gerechtigkeit scheinen zu konfligieren. Der Aufsatz diskutiert dieses Problem und entwickelt eine Lösung dafür. Nach einer Kritik an verschiedenen Begründungen in der Literatur wird eine vollständig (d.h. sowohl in zeitlicher als auch in räumlicher Hinsicht) universalistische prioritaristische Wohlfahrtsethik entwickelt und auf der Grundlage unseres Mitgefühls begründet. Zunächst wird dazu ein Kriterium für moralische Bewertungen vorgeschlagen, gefolgt von einer Konzeption moralischer Pflichten, die sich auf sozial verbindliche Normen stützt und ein Streben nach moralischer Effizienz (im Sinne eines größtmöglichen moralischen Ertrags für einen gegebenen Aufwand) verlangt. Schließlich werden diese Ideen dazu verwendet, um die Prioritäten zwischen verschiedenen großen sozialen Aufgaben zu bestimmen. Es zeigt sich, dass Konflikte zwischen der zeitlichen und der räumlichen Dimension der Gerechtigkeit in der Praxis weniger verbreitet sind, als zunächst angenommen.
The exigencies of intergenerational and of international justice seem to conflict. This paper discusses this problem and develops a solution to it. After criticising several alternative justifications from the literature, a fully universalistic (i.e. universalistic in the temporal as well as spatial dimension) prioritarian welfare-ethic is developed and justified on the basis of our sympathy: first a criterion of moral value is proposed, followed by a conception of moral duties, which relies on socially binding norms and requires to strive for moral efficiency (most moral value for a given effort). Finally, these ideas are applied to determining priorities between several big social agendas. It turns out that, in practice, dimensional conflicts are less prevalent than initially thought.
When the International Criminal Court announced on March 4, 2009, that it was pressing charges of war crimes against Sudanese President Omar al-Bashir, a set of unintended consequences were thrown into motion. Al-Bashir responded by expelling thirteen of the international humanitarian aid organizations working in Sudan, as well as shutting down Khartoum's human rights organizations & human service agencies. In a country already racked by violence, poverty, & insecurity, the results were disastrous. This article looks at the legitimacy & effectiveness of the ICC in the face of such defiance & unintentional consequences. Adapted from the source document.