Footprint or fingerprint: international cultural policy as identity policy
In: International journal of cultural policy: CP, Band 20, Heft 1, S. 99-113
ISSN: 1477-2833
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In: International journal of cultural policy: CP, Band 20, Heft 1, S. 99-113
ISSN: 1477-2833
In: International journal of cultural policy: CP, Band 20, Heft 1, S. 99-113
ISSN: 1477-2833
In: The international journal of cultural policy: CP, Band 20, Heft 1, S. 99-113
ISSN: 1028-6632
World Affairs Online
The integration of cultural and creative industries and international cultural policy can renew current internationalisation processes: It can serve as a source of inspiration and a driving force. It can be incorporated into foreign communication and the work of intermediary organisations, and it can also be integrated into the promotion of foreign trade. While countries such as Great Britain and Austria have growth and export oriented policies for creative industries, other European countries have developed policies with a sectional approach and orientation. The Netherlands, France and Scandinavian countries associate the potentials of the creative industries with cultural and social attributes. What could an integrated view of an international economic policy for the cultural and creative industries look like which surpasses the dichotomy of culture and the economy, and then, for example, places creativity, inclusion and transnational networking at the centre of its foreign policy activities?
The integration of cultural and creative industries and international cultural policy can renew current internationalisation processes: It can serve as a source of inspiration and a driving force. It can be incorporated into foreign communication and the work of intermediary organisations, and it can also be integrated into the promotion of foreign trade. While countries such as Great Britain and Austria have growth and export oriented policies for creative industries, other European countries have developed policies with a sectional approach and orientation. The Netherlands, France and Scandinavian countries associate the potentials of the creative industries with cultural and social attributes. What could an integrated view of an international economic policy for the cultural and creative industries look like which surpasses the dichotomy of culture and the economy, and then, for example, places creativity, inclusion and transnational networking at the centre of its foreign policy activities?
Die Integration von Kultur- und Kreativwirtschaft und internationaler Kulturpolitik kann laufende Internationalisierungsprozesse erneuern: Sie kann als Ideengeber und Transmissionsriemen dienen. Sie kann in die Auslandskommunikation und in die Arbeit der Mittlerorganisationen eingebunden werden, sie kann aber auch mit der Außenwirtschaftsförderung verschränkt werden. Während Länder wie Großbritannien und Österreich wachstums- und exportorientierte Kreativwirtschaftspolitiken betreiben, haben andere Länder Europas querschnittsorientierte Politikansätze entwickelt. Die Niederlande, Frankreich und skandinavische Länder verbinden Kreativwirtschaftspotenziale mit kulturellen und gesellschaftlichen Attributen. Wie könnte eine integrierte Sicht auf eine internationale Kultur- und Kreativwirtschaftspolitik aussehen, die sich über die Dichotomie Kultur und Wirtschaft hinwegsetzt und dann beispielsweise Kreativität, Inklusion und transnationale Vernetzung in den Mittelpunkt außenpolitischer Aktivitäten stellt?
Die Integration von Kultur- und Kreativwirtschaft und internationaler Kulturpolitik kann laufende Internationalisierungsprozesse erneuern: Sie kann als Ideengeber und Transmissionsriemen dienen. Sie kann in die Auslandskommunikation und in die Arbeit der Mittlerorganisationen eingebunden werden, sie kann aber auch mit der Außenwirtschaftsförderung verschränkt werden. Während Länder wie Großbritannien und Österreich wachstums- und exportorientierte Kreativwirtschaftspolitiken betreiben, haben andere Länder Europas querschnittsorientierte Politikansätze entwickelt. Die Niederlande, Frankreich und skandinavische Länder verbinden Kreativwirtschaftspotenziale mit kulturellen und gesellschaftlichen Attributen. Wie könnte eine integrierte Sicht auf eine internationale Kultur- und Kreativwirtschaftspolitik aussehen, die sich über die Dichotomie Kultur und Wirtschaft hinwegsetzt und dann beispielsweise Kreativität, Inklusion und transnationale Vernetzung in den Mittelpunkt außenpolitischer Aktivitäten stellt?
In: International journal of cultural policy: CP, Band 27, Heft 5, S. 683-698
ISSN: 1477-2833
In: Cultural heritage law and policy
This title explores the international (including regional) law currently governing the protection and safeguarding of cultural heritage in peacetime and related international cultural policy-making. An important aspect of this publication is the emphasis placed on broader policy and other contexts within which, and in response to which, this law has developed
In: Cultural heritage law and policy
This title explores the international (including regional) law currently governing the protection and safeguarding of cultural heritage in peacetime and related international cultural policy-making. An important aspect of this publication is the emphasis placed on broader policy and other contexts within which, and in response to which, this law has developed
In: ifa-Edition Kultur und Außenpolitik
Die Studie analysiert international ausgerichtete Kreativwirtschaftspolitiken verschiedener Länder Europas, Nordamerikas und Asiens. Ziel ist es, daraus Empfehlungen und Hinweise für eine weitere Integration und zeitgemäße Berücksichtigung der Kultur- und
Kreativwirtschaft in der Auswärtigen Kultur- und Bildungspolitik (AKBP) vorzulegen. Während Länder wie Großbritannien und Österreich wachstums- und exportorientierte Kreativwirtschaftspolitiken betreiben, haben andere Länder Europas querschnittsorientierte Politikansätze entwickelt. Die Niederlande, Frankreich und skandinavische Länder
verbinden Kreativwirtschaftspotenziale mit kulturellen und gesellschaftlichen Attributen. Die Erweiterung der AKBP durch die Kultur- und Kreativwirtschaft kann laufende Internationalisierungsprozesse erneuern: Vor allem cross-sektorale Transfereffekte der Kultur und
Kreativwirtschaft prädestinieren sie als Ideengeber, Brückenbildner und Transmissionsriemen für die AKBP. Es bedarf verlässlicher Kommunikations- und Stützungsstrukturen seitens der öffentlichen Hand, wenn Internationalisierungspolitiken mit Kultur- und
Kreativakteuren entwickelt werden.
In: EckertDossiers 2 (2021)
"Georg Eckert, the 'founding father' of the Institute for International Textbook Research that still bears his name, helped shape the field of textbook research, the educational landscape and international cultural policy in the early years of the Federal Republic of Germany. His larger-than-life personality had a lasting impact and his impressive life's work endures. Georg Eckert has fascinated many academics, who have applied a range of distinct disciplinary and institutional perspectives to their explorations of his work as a historian, cultural anthropologist, educator and actor in cultural foreign policy." (Abstract)