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In: Meinong studies v. 2
Blog: Verfassungsblog
On 6 November 2023, the Italian Prime Minister Giorgia Meloni and the Prime Minister of Albania Edi Rama announced the signing of the Agreement for Strengthening of Collaboration in the Field of Migration. The agreement proposes a relocation of asylum seekers who are rescued at sea by Italian vessels to two centres that would be built in Albania and could host up to 3'000 people. This is part of a broader trend whereby European governments seek to move asylum procedures outside of their territory. At the same time, the agreement contains some innovations compared to previous proposals. Indeed, this move has been hailed as a "model and example for other collaboration agreements of this kind" by the Italian Prime Minister. This article contends that this is unlikely to be the case: the legality and feasibility of offshoring asylum procedures remain dubious at best.
In: Zeitschrift für öffentliches Recht, Band 60, Heft 3, S. 389
ISSN: 1613-7663
In: Der moderne Staat: dms ; Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, Band 6, Heft 2, S. 507-522
ISSN: 2196-1395
Die Zukunft der Demokratie ist seit einiger Zeit Gegenstand einer intensiven Diskussion. Zum Ausgleich der Mängel der repräsentativen Demokratie hat sich in den letzten Jahren auch in Italien neben den Instrumenten der Direktdemokratie ein "dritter Weg" abgezeichnet. Es handelt sich um partizipatorische Demokratiemodelle, welche die aktive Beteiligung der Zivilgesellschaft vorsehen und auf Information, Konsens und Responsivität beruhen. Die Verfahren zur stärkeren Bürgerbeteiligung an der Willensbildung und Entscheidungsfindung sollen besser durchdachte Konzepte und eine Unterstützung der politischen Organe im Interesse des Allgemeinwohls zum Ergebnis haben. Diese Konzepte sind Gegenstand einiger in diesem Beitrag erläuterten Regionalgesetze.
In: The world today, Band 33, Heft 1, S. 7-16
ISSN: 0043-9134
World Affairs Online
In: Populäre Kultur und Musik Band 14
In: Waxmann-E-Books
In: Musik
19th century migration from Europe was the other side of the picture from nation building and the rise of nationalism. Between 1870 and 1930, the age of mass migration, about twenty million people left Italy, a quarter of them for South America. During this era, Italian music and Italian musicians, already present in South America since the mid-16th century, became important and outstanding actors in musical culture all over the subcontinent. They brought along with them their folkloric and popular music and dance repertoires, customs and genres, transforming and developing them in their new habitats. In the present volume, musicologists and literature scholars from both Europe and America shed light on different forms of interrelations between Italian migration and urban musical culture in Latin America, from the 16th century through the age of mass migration up until the present day, from Tarantella through Tango to Chilean Pop.
In: Bochumer Forschungsberichte zum Berg- und Energierecht 25
In: Vienna yearbook of population research, Band 1, S. 083-110
ISSN: 1728-5305
This paper focuses on a group of Italian adverbs ending in -mente whose general function is to convey the speaker/writer's stance towards what is being said or written: Its purpose is to offer a preliminary description of how epistemic, evaluative and speech act adverbs are used in a specific genre of political discourse: parliamentarians' speeches during sessions of the Assemblea of the Italian Chamber of Deputies. Since these speeches have an argumentative communicative intention and are highly planned texts, they constitute a potentially favourable environment to observe how these adverbs contribute to building the argumentation, handling agreements and disagreements, and supporting or rejecting opinions.More precisely, I will analyse epistemic adverbs that express doubt and certainty, such as probabilmente ('probably') and certamente ('certainly'); epistemic adverbs that express the source of knowledge, such as ovviamente ('obviously') and evidentemente ('evidently'); evaluative content-oriented adverbs like sfortunatamente ('unfortunately'); participant-oriented adverbs like giustamente ('justly'/'rightly'); and speech act adverbs such as francamente ('frankly').
BASE
In: Schriftenreihe / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Technik - Arbeit - Umwelt, Abteilung Organisation und Technikgenese, Band 02-115
"Die Rolle des Automobils im italienischen Futurismus und Faschismus ist das Thema der vorliegenden Arbeit. Ein historischer Exkurs soll die gesellschaftliche Bedeutungszuschreibung des Automobils als Modernitätssymbol und Freiheitsikone aufzeigen. Die Arbeit deckt einen Zeitraum von über 30 Jahren italienischer Geschichte ab: als Orientierungsdaten dienen die Veröffentlichung des futuristischen Manifests 1909 und der Eintritt Italiens in den Zweiten Weltkrieg 1940, wobei das Spannungsverhältnis zwischen Ästhetik, Modernität und Nationalismus den kulturellen und politisch-ideologischen Rahmen bildet. Während die futuristische Maschinenästhetik in Zusammenhang mit dem herrschenden Leitbild des Automobils als Sport- und Luxusgerät behandelt wird, lässt sich die Ideologie des Faschismus in Verbindung mit dem Leitbild des Transportmittels für 'alle' herausarbeiten. Anhand von Manifesten und Zeitdokumenten werden die Elemente des Futurismus analysiert, die in direkter Verbindung mit der Durchsetzung eines technik- und autofreundlichen Denkens in der faschistischen Ideologie stehen. Dabei werden die entscheidenden Momente der Wirtschaftspolitik Italiens zwischen den zwei Weltkriegen behandelt, die in Zusammenhang mit der Geschichte des Automobils und der Automobilindustrie stehen. Aspekte wie die Beziehung zwischen der Automobilindustrie und dem faschistischen Regime sowie der Prozess der Herausbildung von Großunternehmen wie Fiat, Lancia und Alfa Romeo und das Aufkommen des Gebrauchswagens in protektionistischer Zeit stehen hier im Vordergrund. Zuletzt wird das Thema der Schaffung einer für das Automobil adäquaten Infrastruktur bzw. eines disziplinierenden und regulierenden Funktionsraumes bearbeitet, der mit dem Bau der ersten Autobahn der Welt, der autostrada kulminierte." (Autorenreferat)
In: Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte: Economic history yearbook, Band 49, Heft 2, S. 39-52
ISSN: 2196-6842