Contemporary Literary Texts of Central European Authors asLieux de mémoire
In: Central Europe, Band 12, Heft 1, S. 62-68
ISSN: 1745-8218
393 Ergebnisse
Sortierung:
In: Central Europe, Band 12, Heft 1, S. 62-68
ISSN: 1745-8218
In: https://doi.org/10.7916/D8HD7SRV
This paper analyzes the use of non-literary elements (pictures, erasure method, and jumbled word formatting) in three texts. It argues that the intention of using unconventional writing styles is a method of responding to modern politics and warfare. The paper explores how non-literary elements capture abstract contemporary concepts.
BASE
In: Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija 2, Jazykoznanie = Lingustics, Heft 2, S. 90-94
ISSN: 2409-1979
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 15, Heft 1
ISSN: 1438-5627
"Mit seiner gut 1.200 Seiten umfassenden Studie zu Robert Musils Roman 'Der Mann ohne Eigenschaften' hat Norbert Christian WOLF ein Buch vorgelegt, das von vielen vermutlich allein wegen seines enormen Umfangs für 'unlesbar' gehalten werden mag. Und da es ein literaturwissenschaftliches Werk ist, läuft es allemal Gefahr, in den Sozialwissenschaften kaum zur Kenntnis genommen zu werden. Aus methodologischer Perspektive gibt es allerdings gute Gründe, sich mit diesem Buch zu beschäftigen, denn es enthält nicht nur eine konzise theoretische Begründung und methodologische Beschreibung der Sozioanalyse literarischer Texte nach Pierre Bourdieu, sondern führt diese Methode auch detailliert am Großteil der fiktiven Figuren aus Musils Roman vor. Literaturwissenschaftlich kann Wolfs Buch daher als eine Art Enzyklopädie zu Musils Werk gesehen werden; soziologisch stellt es eine differenzierte Sozioanalyse der 'Katastrophengeschichte des 20. Jahrhunderts' dar. Bevor in diesem Review Essay die methodologischen und methodischen Aspekte von Wolfs Studie betrachtet werden, sollen zunächst einführende Überlegungen zur Verwendung literarischer Werke in den Sozialwissenschaften sowie einige kursorische Hinweise auf ausgewählte Arbeiten, die in diese Methode einführen oder sich derselben bedienen, vorangestellt werden." (Autorenreferat)
In: Miscellanea anthropologica et sociologica, Band 15, Heft 3, S. 31-38
ISSN: 2084-2937
International audience ; Die Lesebücher für das französische Schulwesen erweisen sich als sehr wirksame Vermittler von Kenntnissen und Werten. Dieser Beitrag zeigt, dass sie eine Vorstellung des Krieges mittels der ausgewählten literarischen Texte, der beigefügten Bilder und der Schüleraufgaben erzeugen können, deren Gesamtheit Formen der Argumentation zugunsten der Übernahme einer ideologischen Konstruktion bildet. Wir wissen zwar wenig über die prägende Wirkung auf die Vorstellungskraft, die Empfindsamkeit und das Denken der Kinder und Jugendlichen, die mit diesen Büchern arbeiten, aber man kann zumindest die ihnen angebotenen Informationen analysieren.Zu diesem Zweck haben wir die Bestände des CEDRHE an der FDE Montpellier ausgewertet : 58 Lesebücher für den Cours moyen et supérieur im Gebrauch an französischen Schulen zwischen 1923 und 1939. Die Texte, ihre Plazierung in den Büchern, die Arbeitsfragen sowie die ausgewählten historischen Elemente ergeben eine Vorstellung vom Ersten Weltkrieg, die von der Verherrlichung des patriotischen Heldentums bis zu einer gewissen Werbung für den Pazifismus reicht. Im Laufe der Jahre tauchen in den Büchern Autoren und Textauszüge auf, die allmählich zu Prototypen für diesen Krieg werden und ein « verkehrtes » Bild zeichnen, das ihn aus seinem historischen Zusammenhang loslöst, um « kulturbildend » zu wirken ; The textbooks used in the French academic system are strong knowledge and values vectors. This article shows that those textbooks can build a representation of the First World War, through different ways-literary texts, iconographic medias, activities proposed to the pupils – that constitute forms of persuasion and adherence to an ideological construction. We cannot gauge the impact created by these textbooks on children's and teenagers' imaginary, sensitiveness and thoughts but we can analyse the information which is delivered to them. To this end, Thanks to the CEDRHE and FDE's collection of Montpellier, we have studied the 58 textbooks used in France in the ...
BASE
International audience ; Die Lesebücher für das französische Schulwesen erweisen sich als sehr wirksame Vermittler von Kenntnissen und Werten. Dieser Beitrag zeigt, dass sie eine Vorstellung des Krieges mittels der ausgewählten literarischen Texte, der beigefügten Bilder und der Schüleraufgaben erzeugen können, deren Gesamtheit Formen der Argumentation zugunsten der Übernahme einer ideologischen Konstruktion bildet. Wir wissen zwar wenig über die prägende Wirkung auf die Vorstellungskraft, die Empfindsamkeit und das Denken der Kinder und Jugendlichen, die mit diesen Büchern arbeiten, aber man kann zumindest die ihnen angebotenen Informationen analysieren.Zu diesem Zweck haben wir die Bestände des CEDRHE an der FDE Montpellier ausgewertet : 58 Lesebücher für den Cours moyen et supérieur im Gebrauch an französischen Schulen zwischen 1923 und 1939. Die Texte, ihre Plazierung in den Büchern, die Arbeitsfragen sowie die ausgewählten historischen Elemente ergeben eine Vorstellung vom Ersten Weltkrieg, die von der Verherrlichung des patriotischen Heldentums bis zu einer gewissen Werbung für den Pazifismus reicht. Im Laufe der Jahre tauchen in den Büchern Autoren und Textauszüge auf, die allmählich zu Prototypen für diesen Krieg werden und ein « verkehrtes » Bild zeichnen, das ihn aus seinem historischen Zusammenhang loslöst, um « kulturbildend » zu wirken ; The textbooks used in the French academic system are strong knowledge and values vectors. This article shows that those textbooks can build a representation of the First World War, through different ways-literary texts, iconographic medias, activities proposed to the pupils – that constitute forms of persuasion and adherence to an ideological construction. We cannot gauge the impact created by these textbooks on children's and teenagers' imaginary, sensitiveness and thoughts but we can analyse the information which is delivered to them. To this end, Thanks to the CEDRHE and FDE's collection of Montpellier, we have studied the 58 textbooks used in France in the intermediate and higher class between 1923 and 1939: the choice of the texts, the place where these texts were located in the textbook, the didactic questioning along with the choice of historical elements, show, when evoked, a representation of the First World War caught between the glorification of patriotic heroism and, in the same time, a promotion of pacifism. Gradually, in the course of textbooks in use, authors and abstracts emerge that will become representative of this war. They will form an implicit picture that emancipates this war from the historical context so as to " make culture " . ; Les manuels de lecture, communs à tout le système scolaire français, se révèlent être des vecteurs très puissants de transmission des connaissances et des valeurs. Cette communication montre qu'ils peuvent construire une représentation de la guerre de 14-18, par le biais des textes littéraires choisis, des éléments iconographiques adjoints, des activités proposées aux élèves, l'ensemble constituant des formes de persuasion et d'adhésion à une construction idéologique. On ne peut certes en connaître l'impact sur l'imaginaire, la sensibilité et les pensées des enfants et des adolescents exposés à ces ouvrages mais on peut analyser les informations qui leur sont délivrées. Nous avons à cet effet dépouillé, à partir du fonds du CEDRHE de la FDE de Montpellier, les livres de lecture en usage en France dans les Cours moyen et supérieur, entre 1923 et 1939, soit 58 ouvrages : les textes, les places de ces textes dans les manuels, les questionnements didactiques, tout comme le choix des éléments historiques, montrent, quand elle est évoquée, une représentation de la Première Guerre mondiale prise entre une glorification de l'héroïsme patriotique et dans le même temps une certaine promotion du pacifisme. Peu à peu, au fil des manuels en usage, émergent des auteurs, des extraits, qui vont petit à petit devenir prototypiques de cette guerre et en composer une image « en creux » qui l'émancipe du contexte historique pour « faire culture »
BASE
In: Professional Resources Ser.
Abstract: This study investigates the students' interpretations of English literary texts produced in the heyday of British and American Literature –the Victorian Age and Modernism. The fact that the texts are so distant from the students' time and cultural contexts often becomes the obstacles in understanding, in particular, canonized literary texts. Moreover, in EFL classes where students do not use English in daily basis, the problem is multifold. On the other hand, despite the advice to use texts that are more contextual and meaningful to EFL learners, it is unavoidable for EFL students majoring English literature to read some canonical texts. Although the use of canonical works may present ideological and political bias (see (Said, 1979) and (McCallum Stephen, 2011)), Lazar (2005) argues that literature, among others, opens access to cultural background, expands students' language awareness and develops students' interpretative abilities. Confronting with time and space so different from the students' own, this study employing reader response theory and analyzes how these EFL students majoring English literature construct meaning from three texts they read and its effects towards their interpretative abilities. The data were collected through students' responses, questionnaires and focus group discussions. Keywords: English literature, canonized literary texts, EFL contexts, reader response
BASE
The main purpose of this paper is to assess the translation quality of a political literary text, i.e. Orwell's Animal Farm, from the viewpoint of critical discourse analysis (CDA) and explore the degree to which ideology and power relations play major roles in the two Persian translations. Adopting the CDA framework of Van Dijk under Lefevere's notion of ideology, change and power in literature and society, this paper examined two different English-Persian translations of an excerpt from Animal Farm, The Seven Commandments, to pinpoint the interwoven relation between ideology, change and power and translation. To discover the impact of these phenomena on each other, a detailed contrastive/comparative study at the micro/macro-level in terms of fore/back-grounding mechanisms was conducted to examine, describe and subsequently interpret the patterns in the source text (ST) and its target texts (TTs). The findings of the study illuminated that too significant ideological distortions and manipulation were made in the translations to consider them as adequate translations.
BASE
Visual Texts, Ceremonial Texts, Texts of Exploration continues the work begun in Russian Monarchy: Representation and Rule, which analyzed the interplay between the symbolic representations of Russian monarchs and the legal and institutional instruments of their rule. The articles in this volume examine the texts that, through various media, revealed the myths and scenarios conveying the goals and ideals the monarchy sought to elevate before the elite of the empire and, later, the public at large.
In: Perspectives on Jewish Texts and Contexts
This collection features essays by leading scholars on the philosophical, theological, poetic and cultural aspects of lament, touching on the textual traditions of lament in Judaism, from Biblical, rabbinic and medieval iterations to contemporary Yemenite oral lamentations. The volume also includes four texts on lament by Gershom Scholem, translated here for the first time into English, as well as essays interpreting Scholem`s challenging work.
In: Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP 07/LNG/2014
SSRN
Working paper
In recent years, feminist scholars, through their insistence on the key role of gender in critical analysis, have brought about a profound revitalization of literary and cultural studies. This text draws together work by leading exponents in the field. The essays explore the operations of gender in the production of knowledge and the formation of cultural representations in a wide variety of contexts, from German romantic poetry to the literature of AIDS, from Victorian ethnography to tabloid constructions of race. All of the essays engage in problems of representation, intervening in current
This project examines the literary and political content of Encounter magazine, a monthly periodical based in London that published its first issue in October of 1953. However, as the public discovered in 1967, Encounter had been covertly funded by the Central Intelligence Agency as part of a clandestine operation to convince European and American intellectuals of the evils of political neutralism and, hopefully, win them over to the side of anti-Communism. Encounter has primarily been viewed and studied by scholars as a piece of Western propaganda, and much attention has been paid to the significance of its overtly political content. This project addresses these political and ideological issues, but focuses on introducing a discussion of the magazine's status as a literary entity into the critical discourse on the subject. By treating the magazine's contents as literary text, it becomes evident that the editors of the publication were intent on promoting a model of socially engaged authorship in which the writer was encouraged to address cultural, political, and social issues through their work.
BASE