The dangerous age: Karin Michaëlis and the politics of Menopause
In: Women's studies: an interdisciplinary journal, Band 21, Heft 4, S. 491-504
ISSN: 1547-7045
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In: Women's studies: an interdisciplinary journal, Band 21, Heft 4, S. 491-504
ISSN: 1547-7045
In: Networks of Refugees from Nazi Germany, S. 121-141
In: Le petit héros scandinave; Nordiques, Band 38, S. 85-98
ISSN: 2777-8479
Le mot danois hygge, dont la définition a fait l'objet d'articles scientifiques et d'ouvrages de diffusion, est aujourd'hui l'un des termes qui caractérisent le plus fréquemment la culture et la perspective danoises sur ce monde. Dans de nombreux livres et articles (de plus en plus au cours des dernières années), ce mot est utilisé pour désigner un système de valeurs impliquant tout aspect de la vie quotidienne. Il est présenté comme étant le secret du bonheur danois, un état de bien-être confirmé par les enquêtes internationales depuis les années 1970. Dans The Danish Way of Parenting* (2014), Jessica Alexander et Iben Sandahl examinent les différents aspects de ce mode de vie dans l'éducation des enfants. Les mots-clés utilisés par les auteurs et leurs champs d'application trouvent plusieurs correspondances significatives dans la vie quotidienne de Bibi, l'héroïne de Karin Michaëlis. La différence réside dans l'attention aux expériences de la jeune fille dans la série de Michaëlis (premier livre de 1927, 1929). Cette contribution vise à évaluer dans quelle mesure Bibi illustre un mode de vie et un système de valeurs qui ont été formalisés par la suite dans le style de vie du hygge danois (ou mieux, dans la manière de devenir parents). On offrira ainsi une nouvelle perspective pour considérer Michaëlis comme le plaidoyer des droits de l'enfance et de ses espaces dans ses œuvres littéraires. * Jessica Joelle Alexander, Iben Dissing Sandahl, The Danish Way of Parenting. What the Happiest People in the World Know about Raising Confident, Capable Kids, London, Piatkus, 2016 [2014].
In: Studier fra Sprog- og Oldtidsforskning
The writer Karin Michaëlis was one of the best known Danish writers outside of Denmark in the first half of the 20th century, especially in Germany and Austria. Her novels primarily convey the lives of women at the ages of puberty and menopause and were published in very large print runs, just as her stories about the girl Bibi were among the most read children's books in Europe. Today, hardly anyone remembers her. Taking Michaëlis' early utopian novel as her point of departure, Birgit S. Nielsen sketches an image of the time and a portrait of the colourful artist and unconventional cultural figure, who spent much of her life and a lot of money on helping people in distress.
Birgit S. Nielsen, MA, is a senior lecturer in the Department of German and Dutch at the University of Copenhagen.
In: Staatsrechtliche Sammlung 4
In: Philosophische Bibliothek 500
Das Wörterbuch schlüsselt die zentralen philosophischen Begriffe von der Antike über das Mittelalter bis hin zum deutschen Idealismus auf, erweitert um die Grundbegriffe der Philosophie der Gegenwart. Dieses im Laufe der Zeit zum Klassiker avancierte Wörterbuch schlüsselt die philosophischen Begriffe von der Antike über das Mittelalter bis hin zum deutschen Idealismus auf, erweitert um die Grundbegriffe der Philosophie der Gegenwart und unter Verzicht auf allgemeine philosophiegeschichtliche Exkurse. Auf knappem Raum und in verständlicher Form werden die Bedeutung und Funktion, die sprachliche Herkunft und die historische Ausdifferenzierung der Stichworte erklärt und unter Angabe genauer Belege in den Originalwerken aufgezeigt. Die Einträge erläutern Herkunft und Zusammensetzung, den Wortsinn und die ursprüngliche Bedeutung sowie den Wandel und die Nuancen der Termini, ergänzt durch präzise etymologische Angaben und unter Verweis auf die jeweiligen Nachbar- und Gegenbegriffe. So gibt dieses Wörterbuch nicht nur Aufschluss über das richtige Verständnis, sondern auch über den verständigen Gebrauch philosophischer Begriffe. Das Wörterbuch der philosophischen Begriffe ist somit nicht nur für Studium und Lehre, sondern für alle Leser philosophischer Texte ein unentbehrliches und zugleich handliches Nachschlagewerk zur Einführung in die Welt des philosophischen Denkens.
In: Societies: open access journal, Band 12, Heft 2, S. 43
ISSN: 2075-4698
Many researchers and practitioners agree that a specific skillset helps to provide good healthcare to migrant and minority patients. The sciences offer multiple terms for what we are calling 'diversity competence'. We assume that teaching and developing this competence is a complex, time-consuming task, yet health professionals' time for further training is limited. Consequently, teaching objectives must be prioritised when creating a short, basic course to foster professionals' diversity competence. Therefore, we ask: 'What knowledge, attitudes and skills are most important to enable health professionals to take equally good care of all patients in evermore diverse, modern societies that include migrant and (ethnic) minority patients?' By means of a modified, two-round Delphi study, 31 clinical and academic migrant health experts from 13 European countries were asked this question. The expert panel reached consensus on many competences, especially regarding attitudes and practical skills. We can provide a competence ranking that will inform teaching initiatives. Furthermore, we have derived a working definition of 'diversity competence of health professionals', and discuss the advantages of the informed and conscious use of a 'diversity' instead of 'intercultural' terminology.