Children of post-Soviet transnationalism: integration potential of labour migrants from Central Asia in Russia
In: Gesellschaftliche Transformationen Band 22
18 Ergebnisse
Sortierung:
In: Gesellschaftliche Transformationen Band 22
In: Internationale Politik: das Magazin für globales Denken, Band 61, Heft 3, S. 38-42
ISSN: 1430-175X
The third & fourth generations of "guest worker" children, who have been born, raised, & educated in Germany, meet invisible hurdles when they embark on a professional career: Germans with Turkish names continue to be discriminated against. The author contends that Germany must at last bring itself to welcome its immigrants & to grant them the same opportunities as other citizens. Adapted from the source document.
In: Kultur und soziale Praxis
In: Migration und Integration., S. 465-487
"Vornamen können die Zugehörigkeit zu sozialen Gruppen anzeigen. Greifen Migranten bei der Vergabe von Vornamen für ihre Kinder auf Namen zurück, die in dem jeweiligen Einwanderungsland üblich sind, dann interpretieren die Autoren dies als ein Anzeichen gewünschter Akkulturation. Vergeben sie hingegen Vornamen, die allein in ihrem Heimatland gebräuchlich sind, so interpretieren sie dies als ein Anzeichen von geringer Akkulturation. Auf der Basis einer Auswertung der Daten des Sozio-Ökonomischen Panels haben sie für Migranten aus drei Herkunftsgruppen (Südwesteuropa, Ex-Jugoslawien, Türkei) untersucht, in welchem Maße die Eltern ihren Kindern in Deutschland gebräuchliche Namen geben und wie man Unterschiede im Grad der Akkulturation in der Vergabe der Vornamen erklären kann. Die Autoren können zeigen, dass Zuwanderer aus der Türkei gegenüber solchen aus dem ehemaligen Jugoslawien und Südwesteuropa seltener in Deutschland gebräuchliche Vornamen vergeben. Die Wahrscheinlichkeit der Vergabe deutscher Vornamen bei Zuwanderern steigt, wenn die kulturelle Distanz (religiöse und sprachliche Distanz) zwischen Herkunftsland und Einwanderungsland gering ist, die Bildung der Eltern hoch ist, sie deutsche Freunde oder Partner haben und politisch durch die deutsche Staatsbürgerschaft integriert sind." (Autorenreferat).;;;"Names often indicate someone's belonging to certain ethnic groups. When immigrant parents choose a first name for their child that is common in their host society, they show a high degree of acculturation. In contrast, selecting a name common only in their country of origin indicates ethnic maintenance. Using data from the German Socio-Economic Panel the authors analyze the choice of names for migrants from three different countries of origin (e.g. South Western Europe, Former Yugoslavia, and Turkey); in addition, they try to explain differences in the level of acculturation in terms of name giving. They can show that Turkish immigrants are much less likely to choose German names for their children than immigrants from Former Yugoslavia and from South Western Europe. Acculturation in terms of name giving depends on the cultural distance (religion and language) between the country of origin and the host society, the parents' socio-structural integration in terms of education and citizenship, and interethnic networks." (author's abstract).
In: Interkulturelle Studien
Schulbücher filtern – wie andere Massenmedien auch – Informationen über Gesellschaft und Politik. Sie erreichen über die Schule und den Unterricht Kinder und Jugendliche in großer Zahl und beeinflussen das Bewusstsein vieler Menschen. Insofern kann eine Analyse der Darstellung von Migration und Migrant(inn)en in Schulbüchern einen wichtigen Beitrag zur Erklärung der Einstellung vieler Bundesbürger zu entsprechenden Themen leisten. Eine derartige Untersuchung erscheint auch deshalb von Bedeutung, weil Schulbücher in dieser Hinsicht im Unterschied zu anderen Medien (Fernsehen / Zeitungen) selten, für Nordrhein-Westfalen noch nie, wissenschaftlich erforscht wurden.
World Affairs Online
In: China aktuell: journal of current Chinese affairs, Band 37, Heft 1, S. Special issue
ISSN: 0341-6631
World Affairs Online
In: Welt-Trends: das außenpolitische Journal, Band 22, Heft 94, S. 11-16
ISSN: 0944-8101
Norwegen rühme sich gern seiner "offenen Gesellschaft": Migranten sind willkommen, vor allem qualifizierte Facharbeiter. Nach den jüngsten Wahlen im Sommer 2013, aus denen die Konservativen als Sieger hervorgingen, könnten nun die Einwanderungsgesetze verschärfe werden. Schon jetzt bediene sich Norwegen europäischer Regelungen, die seinem Wunsch nach "effektiver Einwanderung" entgegenkommen. (WeltTrends / SWP)
World Affairs Online
In: Hamburger Studien zur Kriminologie und Kriminalpolitik 34
In: IMIS-Beiträge, Heft 34
ISSN: 0949-4723
In: Osteuropa, Band 60, Heft 2-4, S. 427-442
ISSN: 0030-6428
Transnational migration is a major factor in the development of Ukrainian society. After the dissolution of the Soviet Union, many people from the post- Soviet states returned to Ukraine, among them the Crimean Tartars, who were deported under Stalin. By contrast, Jews left the country for Israel. The ethnic migration is largely over. Today, millions of Ukrainians are leaving their country in order to work in Russia as well as East-Central & Southern Europe. Their transfers are of great economic significance. The social consequences, however, are disastrous, because many migrant workers leave behind their children. The importance of Ukraine as a transit country for migrants is, however, often overestimated. The borders are today largely secured. Therefore, faced with the demographic crisis, Ukraine should primarily see to the return of the migrant workers. Adapted from the source document.
In: Europa-Archiv, Band 44, S. 125-144
Some emphasis on the rights of migrant workers' children.
In: Africa Spectrum, Band 42, Heft 2, S. 251-273
ISSN: 0002-0397
World Affairs Online
In: Asien: the German journal on contemporary Asia, Heft 137, S. 50-76
ISSN: 0721-5231
In 2009 Shanghai took part in the international PISA tests (Programme for International Student Assessment) for the first time, with the city having the highest overall marks among all participants. When Shanghai's students again, in PISA 2012, not only came top of the global class in math, reading, and science but also scored even better than their predecessors, it fueled a global debate about China's education system in general and Shanghai's best practices in particular. While many critics pointed out the special qualities of test-proofed Chinese students, some even went as far as to raise allegations of cheating. These claims cannot be substantiated, but an analysis of available information about compulsory education in urban China and in Shanghai reveals that the latter's PISA scores might not reflect the "true" level of education of all children there, should migrant parents not be sending their children back to the countryside as a result of being discriminated against in the city. (Asien/GIGA)
World Affairs Online
In: Reihe: Migration und Kultur