New Social Movements
In: Introduction to Politics and Society, S. 145-165
672616 Ergebnisse
Sortierung:
In: Introduction to Politics and Society, S. 145-165
In: Key Concepts in Critical Social Theory, S. 196-200
In: Digital Media and Society, S. 125-144
In: Globalizing Resistance, S. 103-111
In: Social Movements, S. 113-136
In: The Politics of Postmodernity: An Introduction to Contemporary Politics and Culture, S. 94-114
In: Politische Willensbildung und Interessenvermittlung: Verhandlungen der Fachtagung der DVPW vom 11.-13. Oktober 1983 in Mannheim, S. 609-620
In: Technik und sozialer Wandel: Verhandlungen des 23. Deutschen Soziologentages in Hamburg 1986, S. 534-544
Der Autor greift die Thematik vom Wandel der Einstellung zur Technik aus systemtheoretisch-gesellschaftsanalytischer Sicht auf und analysiert die "technisierte Kommunikation". Er geht von der These aus, "daß in modernen Gesellschaften Kommunikationen einer realen Abstraktion durch Technisierung unterworfen sind, an die Neue Soziale Bewegungen und personale Identität anschließen." In Bezug auf die Neuen Sozialen Bewegungen geht der Autor davon aus, daß es sich dabei nicht um explizite Reaktionen auf riskante Technologien handelt, sondern um die Bewältigung "riskanter Identität". Angst reflektiert die Paradoxien technisierter Funktionssysteme, ist dabei selbstreproduktiv und auf "jene spezifisch bodenlosen Risiken geradezu abonniert, die ihr Selbstreproduktion gestatten". (psz)
In: Krise der Arbeitsgesellschaft? Verhandlungen des 21. Deutschen Soziologentages in Bamberg 1982, S. 401-411
Die Frage, die ich mir gestellt habe, nämlich 'Was ist neu in den neuen sozialen Bewegungen?' möchte ich zunächst in zwei Teilfragen aufteilen: (a) was ist neu? und (b) was ist eine soziale Bewegung? Ich werde zunächst die zweite Teilfrage beiseite lassen und nur diskutieren, was wir meinen, wenn wir davon reden, daß etwas in einem soziologischen Sinn 'neu' ist. Eine Antwort auf die Frage nach dem Neuen in einer Gesellschaft ist in den Untersuchungen zum Wertwandel zu finden. Die Grundfrage lautet hier: haben Individuen auf Grund von sozialen Erfahrungen (zu denen in jüngerer Zeit insbesondere die Erfahrung der Unterbeschäftigung bzw. Arbeitslosigkeit getreten ist) ihre normativen Orientierungen, ihr Wertsystem geändert? Daß solche Erfahrungen auf der kognitiven Ebene verarbeitet werden müssen und zu Anpassungen der subjektiven Deutungsschemata zwingen, ist unbestritten. Da reicht schon eine Alltagspsychologie hin, zu vermuten, daß dann, wenn man sich nicht mehr in der erwarteten und gesellschaftlich als normal definierten Statushierarchie (insbesondere im Berufssystem) wiederfindet, diejenigen Vorstellungen eher als subjektive Identitätsstützen herangezogen werden, die sich kritisch auf das mit dem Berufssystem verbundene Wertsystem beziehen. Statt Geld würde dann verfügbare Zeit, statt Streß Selbstfindung hoch bewertet werden usw. Es hat sich sogar schon eine Idealisierung dieser Umkehrungen herausgebildet, eine Art Umkehrung der Story vom self-made-man: nämlich die Story vom Manager, der nach 10 oder mehr erfolgreichen Berufsjahren aussteigt, um ein neues, sinnvolleres und auch einfacheres Leben zu führen. Dies deutet schon auf eine gewisse gesellschaftliche Normalisierung des neuen Wertorientierungssyndroms. Es scheint sich unter dem Einfluß von zunehmender Arbeitslosigkeit zu verbreiten, und die Demoskopen unter uns versuchen nun - mit geschlossenen oder offenen Fragen bzw. Interviews-, dem Ausmaß der Verbreitung dieser neuen Story auf die Spur zu kommen. Doch was tut man hier als Soziologe? Man untersucht individuelle Wertorientierungen und deren Verteilung in der Gesellschaft. Die den Soziologen (im Gegensatz zum Psychologen) spezifischerweise interessierende Frage, inwiefern diese subjektiven Deutungsmuster ein neues Kollektivbewußtsein signalisieren, wie die subjektiven Deutungsschemata zu kollektiven Forschers überlassen. Es wird nicht als empirisch zu klärende Frage behandelt. Der individualistische Ansatz hat noch eine zweite Konsequenz, nämlich die, daß Wertwandel nur als inhaltlicher Wandel konzeptualisiert wird. Aus der Sicht der Individuen sind in der Tat nur Inhalte relevant; denn nur Inhalte kann man heranziehen, um eine soziale Erfahrung zu verarbeiten, um ein konsistentes Bild des Selbst zu stiften. Ein Individuum wird niemals Formen oder Strukturen von Wertmustern heranziehen, um sich als identisches darzustellen. Strukturen von Wertmustern verweisen auf eine intersubjektive Realität, auf die Beziehungen zwischen Individuen, nicht auf subjektive Deutungen. Wenn man aber kollektive Bewußtseinsformen erfassen will, dann muß man nicht nur die Inhalte, sondern die Form derjenigen Prozesse, die aus subjektiven Deutungen kollektive Deutungsmuster machen, der Analyse zugänglich machen.
In: Gender Politics, S. 119-146
In the early 1980s many social theorists claimed that the 'New Social Movements' (NSMs) were the authentic social movements of our time. This claim is discussed in relation to two traditions in the analysis of social movements. The 'American' tradition focuses on the single-issue movement of a protest and mobilizing character. The 'European' tradition focuses on the relation between major societal changes and processes of class formation, the labour movement being the classic case. In the article the women's movement is discussed as a major cultural revolutionary movement, the different campaigns dealing with the new urban forms of socialized reproduction, housing, planning, etc., as movements for the defence of the 'real consumption'; the green and environmentalist movements taking up the conflicting relation nature-society. Is the relation between the NSMs and the new and growing social strata of students, and employees within the welfare state, which make up their audience and activist core, to be understood as a parallel to the part played by the 'old' social movements in the making of the working class, the farmer class, etc? It is argued that there is no 'necessary' relationship between the societal changes and the NSMs, as there was between industrialization and the labour movement. The societal relations and changes around which the NSMs organize themselves - gender contradictions, socialization of reproduction, contradictions in the forms of modern urban living, nature society - do not single out a new social force as their 'natural' counterpart. They are both more encompassing in their reach and more non-partisan in character. The most likely centre for a possible coalescence of a multitude of NSMs into a major social movement, if not in the class formative sense, is the societally basic relationship, nature-society. The themes and issues raised by the NSMs can in the political process become articulated with existing political and social forces. The capacity of these forces and institutions to absorb the issues raised by the NSMs determines the possibility for the NSMs to emerge as a new major social force.
BASE
In: The Blackwell companion to political sociology, S. 261-270
Discusses several features of new social movements that are typically ignored by their adherents & by the academic literature: (1) the revolutionary nature of the sum of their demands; (2) what it would mean to incorporate their calls for change into the social fabric of daily life; (3) the extent to which these movements make demands on the state; & (4) the promise of the new social movements for bringing about fundamental change by combining a stress on qualitative change & core forms of domination. These social movements are defended as truly transformatory & not, as their critics claim, inherently limited & ineffective. While obstacles to the achievement of their goals exist, it is suggested that these can be overcome through a democratic theory that is complemented by a theory of change attentive to how new patterns become mobilized. It is argued that revolutionary change will not be accomplished violently or quickly, but through the institutionalization of new patterns of life & a new common sense. D. M. Smith
After Lithuania regained the independence, the state confronted with many political, social, economic, and cultural challenges, which led to changes of norms, values, forms of activities and consciousness of citizens. Changing situation lead to the marginalization of rural areas, the rural community movement raised. The main reason for the rising movement was dissatisfaction about current situation and willingness to change it using communities' resources. This movement is al-lied to new social movements, which arose in 1960 in Western world. For the creation of post-industrial rural areas the paradigm of innovative, sustainable, inclusive rural development deter-mines that new theories, explaining transformations, are necessary. The aim of this research is to identify correspondence of Lithuanian rural community movement to new social movement theory. Scientific literature, related documents, and secondary statistical data were analysed, the theoretical framework of six dimensions was created and applied. The research results confirmed that rural community in Lithuania is to be viewed as a new social movement with some features of traditional movements. These findings may be useful for increasing the awareness about social transformations in rural areas
BASE