New Governance as Regulatory Governance
In: The Oxford Handbook of Governance, David Levi-Four, ed., 2012
37580 Ergebnisse
Sortierung:
In: The Oxford Handbook of Governance, David Levi-Four, ed., 2012
SSRN
In: Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Band 2005-101
"Dieses WZB Discussion paper umfasst Beiträge, die sich mit aktuellen Veränderungen im Verhältnis zwischen Wissenschaft und Politik und deren Konsequenzen für Governance-Ansätze der Wissenschaftspolitik beschäftigen. Dietmar Braun analysiert in seinem Beitrag internationale Entwicklungen in öffentlich finanzierten Forschungssystemen. Er diagnostiziert die Herausbildung eines Modells von 'Netzwerk Governance' - ein Politikansatz, der auf dem Management der Interdependenzen von unabhängigen öffentlichen (und privaten) Einrichtungen in horizontalen Beziehungen beruht. Daniel Barben untersucht in einer international komparativen und transnationalen Perspektive Veränderungen im Wissenschafts- und im Politikregime sowie die Interaktionen zwischen beiden. Sein Beitrag unterstreicht den Wert des Regimekonzepts für die Analyse komplexer und interdependenter Transformationen in Wissenschaft und Politik. Henry Etzkowitz diskutiert sein 'Triple Helix'-Modell, das zum Verständnis der wechselseitigen Innovationsprozesse von Wissenschaft, Industrie und Staat entwickelt wurde. Ein spezielles Augenmerk gilt den Folgen von Triple-Helix-Innovationsprozessen für die Politik, wie sie sich etwa in der Wirtschaftspolitik oder auf regionalpolitischer Ebene manifestieren. Peter Weingart schließlich kritisiert die zahlreichen nicht-intendierten Nebenfolgen von Evaluationsverfahren und biliometrischen Messtechniken auf das Wissenschaftssystem. Er fordert eine kritische Reflexion und Reform des Peer-review-Systems zur Verbesserung der Evaluations- und Qualitätssicherungsinstrumente in der Wissenschaft. Die hier versammelten Beiträge stehen für ein viel versprechendes und wachsendes Forschungsfeld, das Ansätze der Science Policy Studies mit solchen der Wissenschafts- und Technikforschung verbindet." (Autorenreferat). Inhaltsverzeichnis: Martin Lengwiler, Dagmar Simon: Shifting boundaries between science and politics - recent work on new governance arrangements in science policy (5-10); Dietmar Braun: How to govern research in the "Age of Innovation": compatibilities and incompatibilities of policy rationales (11-38); Daniel Barben: Changing regimes of science and politics: comparative and transnational perspectives for a world in transition (39-64); Henry Etzkowitz: Meta-Innovation: the optimum role of the state in the Triple Helix (65-80); Peter Weingart: Das Ritual der Evaluierung und die Verführung der Zahlen (81-99).
In: Asian survey, Band 56, Heft 4, S. 651-675
ISSN: 1533-838X
This article argues that the primary obstacle to the independence of Indonesia's new reform-oriented governance institutions is the extent to which foreign interests have a stake in their formal decisions. They appear to regulate or adjudicate according to rules, in Indonesian-on-Indonesian disputes. When a foreigner-versus-Indonesian pairing is at hand, domestic vested interests tend to prevail.
In: Innovation: the European journal of social science research, Band 27, Heft 3, S. 199-219
ISSN: 1469-8412
In: Blätter für deutsche und internationale Politik: Monatszeitschrift, Band 46, Heft 1, S. 52-60
ISSN: 0006-4416
World Affairs Online
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 4458-4466
"Neue Formen bürokratischer Regulierung der Professionen sollen die Qualität und Effizienz der Gesundheitsversorgung und die Sicherheit der NutzerInnen verbessern. Der Vertrauensvorschuss der Ärzteschaft: 'Trust me I am a medical doctor', muss sich neu legitimieren. Unklar ist jedoch, welche Konsequenzen dies für das Vertrauen in das Gesundheitssystem hat. Soziologische Analysen stützen zum Teil die These eines Vertrauensverlustes und laufen damit Gefahr, die Perspektive der Medizin zu reproduzieren und deren Dominanzansprüche erneut zu legitimieren. Dieser Beitrag diskutiert die Zusammenhänge zwischen New Governance, Professionen und Vertrauen der NutzerInnen als reflexive Wandlungsprozesse und rückt die veränderten Ressourcen der Vertrauensbildung in den Blick. Empirische Basis sind Daten aus einer Fragebogenstudie, Fokusgruppen und Interviews mit ÄrztInnen sowie Fokusgruppen mit Selbsthilfegruppen. Die Ergebnisse weisen auf neue Technologien der Vertrauensbildung hin, die unterschiedliche Effekte auf der Ebene der Institutionen und der Akteure haben. Die Ärzteschaft nutzt die Instrumente des Managements erfolgreich, um Vertrauen zurückzugewinnen. Infolge von New Governance werden die scheinbar 'natürlichen', am Körper eines Professionellen haftenden Ressourcen der Vertrauensbildung in vom Körper abgetrennte Ressourcen transformiert. 'Information' und die sie erzeugenden bürokratischen Regulierungsinstrumente sind die neuen 'Signifikanten' von Qualität. Hierdurch bieten sich neue Möglichkeiten für partizipatorische Formen der Vertrauensbildung der NutzerInnen, aber auch neue Forderungen an den Staat, die Ressourcen für ein auf Information basierendes Vertrauen bereitzustellen. New Governance-Ansätze im Gesundheitssystem erweisen sich nicht nur für die Professionen als Herausforderung, sie können auch zu neuen Instabilitäten im Regulierungsprozess führen." (Autorenreferat)
I. Ideas as catalysts: Rights and the struggle for recognition of persons with disabilities II. Strategic and communicative components of rights-claims III. Two conceptions of responsiveness: An excursus into constitutional theory Conclusion: The not-so-strange alchemy of new governance and "old government"
BASE
In: Legal issues of economic integration: law journal of the Europa Instituut and the Amsterdam Center for International Law, Universiteit van Amsterdam, Band 37, Heft 1, S. 41-60
ISSN: 1566-6573, 1875-6433
To many legal analysts, accountability presupposes at least a minimum level of judicial oversight. This article addresses the appropriateness of this belief in the context of new governance. Taking the networked system for the enforcement of European competition and electronic communications law as a case study, it is shown that this mode of governance is at present characterized by a judicial accountability deficit as regards soft law instruments. Thereafter, this article directs a critical inquiry into the desirability and feasibility of introducing judicial oversight, including a cost-benefit analysis to determine the economic prospects of such a development. The analysis reveals that ensuring judicial oversight seems beset with legal difficulties and generates considerable economic cost. Finally, this article examines the possibility of relying on participation of affected interests to achieve the ends pursued by judicial review. Although it cannot be said that participation and judicial review are perfect substitutes or that the former is without problems of its own, in the new governance setting discussed here, participation has good prospects of realizing the more desirable, because efficient, outcome.
"This volume looks at the ways in which governance in the exercise of its strategies also acts as a process of production of subjects. It argues that governance is not a one-sided affair starting and ending with those who rule and govern, producing fiats, decrees, and diktats, but a productive process -- one that produces subjects of governance who in turn respond to the process, and make the field of governance a contentious one. Against the backdrop of the first transition of democracy in India from its origin in a colonial polity to the first phase of its independent life after the promulgation of the Indian Constitution in 1950, this volume explores the second transition towards developmental democracy, examining the interrelations between globalisation, development and structures of governance. The volume suggests that while there is need to reflect on the governance of transition, it is important to question how democracy negotiates this transition."--Publisher's website
This volume looks at the ways in which governance in the exercise of its strategies also acts as a process of production of subjects. It argues that governance is not a one-sided affair starting and ending with those who rule and govern, producing fiats, decrees, and diktats, but a productive process - one that produces subjects of governance who in turn respond to the process, and make the field of governance a contentious one. Against the backdrop of the first transition of democracy in India from its origin in a colonial polity to the first phase of its independent life after the promulgati
This WZB discussion paper is a collection of five papers dealing with current shifts in the boundaries between science and politics and their consequences on governance arrangements in science policy. In his article, Dietmar Braun analyses international developments in publicly funded research systems, diagnosing a currently emerging model of "network governance" – a policy approach based upon the management of interdependence of autonomous public (and private) agencies in horizontal relations. Daniel Barben takes an internationally comparative and transnational perspective and examines changes in science and policy regimes together with the interaction between them. His article stresses the value of the "regime" concept to analyse complex and interdependent transformations in science and politics. Henry Etzkowitz discusses his "triple helix" model developed to understand the joint innovation processes of science, industry and the state. His article specifically points out the implications of triple helix innovation processes for the state, manifest for example in economic policies and on the regional policy level. Peter Weingart criticises the often inadvertent consequences of assessment procedures and bibliometrical measurement on the science system. He argues for a critical reflection and reform of the peer review system in order to improve the instruments for research evaluation and quality assurance in science. These articles represent a promising and growing field of scholarship combining approaches of science policy studies with those of science and technology studies. ; Dieses WZB Discussion paper umfasst Beiträge, die sich mit aktuellen Veränderungen im Verhältnis zwischen Wissenschaft und Politik und deren Konsequenzen für Governance-Ansätze der Wissenschaftspolitik beschäftigen. Dietmar Braun analysiert in seinem Beitrag internationale Entwicklungen in öffentlich finanzierten Forschungssystemen. Er diagnostiziert die Herausbildung eines Modells von "Netzwerk Governance" – ein Politikansatz, der auf dem Management der Interdependenzen von unabhängigen öffentlichen (und privaten) Einrichtungen in horizontalen Beziehungen beruht. Daniel Barben untersucht in einer international komparativen und transnationalen Perspektive Veränderungen im Wissenschafts- und im Politikregime sowie die Interaktionen zwischen beiden. Sein Beitrag unterstreicht den Wert des Regimekonzepts für die Analyse komplexer und interdependenter Transformationen in Wissenschaft und Politik. Henry Etzkowitz diskutiert sein "Triple Helix"-Modell, das zum Verständnis der wechselseitigen Innovationsprozesse von Wissenschaft, Industrie und Staat entwickelt wurde. Ein spezielles Augenmerk gilt den Folgen von Triple-Helix-Innovationsprozessen für die Politik, wie sie sich etwa in der Wirtschaftspolitik oder auf regionalpolitischer Ebene manifestieren. Peter Weingart schließlich kritisiert die zahlreichen nicht-intendierten Nebenfolgen von Evaluationsverfahren und biliometrischen Messtechniken auf das Wissenschaftssystem. Er fordert eine kritische Reflexion und Reform des Peer-review-Systems zur Verbesserung der Evaluations- und Qualitätssicherungsinstrumente in der Wissenschaft. Die hier versammelten Beiträge stehen für ein viel versprechendes und wachsendes Forschungsfeld, das Ansätze der Science Policy Studies mit solchen der Wissenschafts- und Technikforschung verbindet.
BASE
In: The Howard journal of criminal justice, Band 41, Heft 2, S. 182-200
ISSN: 1468-2311
There is a richness of material around the subject of governance and public service, much of which is relevant to the organisation of probation as a public service in the new millennium. It is possible to be excited, concerned, dismayed and excited again, all in turn, by the direction of thinking on public services. Excited by the move to citizen‐centred approaches, concerned at the poverty of thinking in probation about these approaches, dismayed by some of the simplistic, negative ideas that we live with and excited again by hopes of readdressing our present and our future. This article addresses both the necessity and potential of the new Probation Boards within the strategic framework set by the new National Probation Directorate in England and Wales. The Boards have arrived, perhaps rather fortuitously, without much of a rationale, at least a written one, but they have the potential to create a strong local dimension in the administration of the service. They could make a significant contribution to the achievement of service objectives, to local communities, to community justice and not least to the hard‐working probation staff whose proverbial energy and dedication we can no longer take for granted.
In: Thomas Jefferson School of Law Research Paper No. 3123346
SSRN
Working paper