Suchergebnisse
Filter
483 Ergebnisse
Sortierung:
Geschichte der Bildungs- und Erziehungsarbeit der polnischen gesellschaftlichen Organisationen in Pommern in den Jahren 1871-1914
In: Informationen zur erziehungs- und bildungshistorischen Forschung. Anh. zu Heft 12/13
Polskie organizacje imigranckie w Europie: W poszukiwaniu nowego modelu
The authors describe the situation of Polish immigrant organisations in selected European countries (Germany, France, Great Britain, Ireland, Norway, Sweden, the Netherlands, Italy and Spain) on the basis of field research. Their aim is to explore and explain the conditions under which they operate. This seminal publication presents the first cross-disciplinary research on Polish immigrant organisations. It allows to compare and generalise, enabling the authors to formulate new theoretical proposals, which aim to build a model explaining the situation of immigrant organisations.
Aktywność społeczności wiejskich: lokalne inicjatywy organizacji pozarza̜dowych : local initiatives of non-governmental organisations
In: Problemy rozwoju wsi i rolnictwa
Researching the tension between privacy and inclusion in organisations: Promises and pitfalls of a transdisciplinary approach
In: Tijdschrift voor genderstudies, Band 24, Heft 1, S. 53-63
ISSN: 2352-2437
Polish Immigrant Organisations in The Republic of Ireland: Theri Present State and Scenarios for Theri Future Development
In: Studia socjologiczne, S. 131-153
ISSN: 2545-2770
The presence of an extensive number of Polish immigrants in Ireland has a short history, which began after Poland's accession to the EU. Therefore, the organizations that have been set up since 2004 were to a high degree built up with no or little impact of the existing tradition of immigrant structures and institutions. This makes Ireland a specific laboratory for testing a new model of immigrants' organization of the 21st century. The article aims to describe the development of Polish immigrant organizations in Ireland and to present their characteristics, including their goals, activities, the role of new media and technology, as well as the patterns of participation and communication. The detailed presentation of these characteristics and case studies serves the goal of answering the question: if and to what extent "young" Polish immigrant organizations in Ireland can be seen as the forerunners of a new model of immigrants' organization of the 21st century.
Partis politiques nationaux en crise? Organisation des partis et décentralisation. Une comparaison de l'Espagne et du Royaume Uni
In: Res publica: politiek-wetenschappelijk tijdschrift van de Lage Landen ; driemaandelijks tijdschrift, Band 47, Heft 1, S. 36-57
ISSN: 0486-4700
Die Politik der kommunistischen Machthaber gegenüber der katholischen Organisation "Caritas" in den Jahren 1945-1950 ; Polityka władz komunistycznych wobec katolickiej organizacji Caritas w latach 1945-1950
Die ersten Nachkriegsjahre waren in Polen von einem harten politischen Kampf und der Umgestaltung der demokratischen Ordnung in ein totalitäres System geprägt. Die Politik der kommunistischen Machthaber war auf eine allmähliche Ausschaltung ihrer Gegner und die Umgestaltung der gesellschaftlichen Strukturen im Sinne der kommunistischen Ideologie ausgerichtet. Gegenüber der katholischen Kirche in Polen ging sie in der ersten Zeit von der Wahrung verhältnismäßig korrekter Beziehungen aus. Im Laufe der Zeit starteten die kommunistischen Behörden jedoch immer häufiger Aktivitäten, die auf eine Ausschaltung aller Einflüsse der Kirche aus dem Leben der Gesellschaft abzielte. Diese kirchenfeindliche Politik verstärkte sich nach 1948. Damals wurden Anstrengungen unternommen, die Arbeit der Kirche in den religiösen Organisationen und Vereinen zu beschränken, deren Einfluß auf breite Kreise der Bevölkerung ein starkes Gegengewicht zur Ausbreitung der materialistischen Ideologie bildete und einen die Entwicklung gestaltenden Faktor darstellte. Daher mußte es früher oder später zum Konflikt zwischen den neuen Machthabern und der Kirche kommen. Diese Situation blieb nicht ohne Einfluß auf die Tätigkeit der katholischen Organisation "Caritas", die ebenfalls eine der Ebenen bildete, auf der sich dieser Konflikt entwickelte. Die "Caritas" spielte mit ihren mehr als 800 000 Mitgliedern nach dem 2. Welt-krieg eine beträchtliche Rolle, nicht nur was die Minderung der Armut vieler Polen betrifft, sondern sie hatte auch wesentlichen Einfluß auf die Stärkung des Glaubens. Dies wurde besonders in der letzten Zeit ihres Wirkens deutlich, als viele von den Behörden zur Aufgabe ihrer Arbeit gezwungene kirchliche Organisationen diese im Rahmen der "Caritas" weiterführten. Die Politik der kommunistischen Behörden gegenüber der "Caritas" war eine Widerspiegelung der Politik der Kommunisten gegenüber der Kirche überhaupt. Deshalb erklärten sie sich in der ersten Zeit mit der Wiederaufnahme der Arbeit der "Caritas" einverstanden, und sie erhielt sogar materielle und finanzielle Unterstützung vom Staat. Der "Caritas" wurden zahlreiche Erleichterungen gewährt, und sie arbeitete bei gemeinsam unternommenen karitativen Aktionen mit den staatlichen Behörden zusammen, z.B. bei der Hilfe für obdachlose Kinder, für Überschwemmungsopfer oder für Repatrianten sowie in den Gegenmaßnahmen gegen das Bettlerwesen. Mit der Zeit begannen die Behörden die Tätigkeit der "Caritas" jedoch immer mehr zu beschränken, die nun als ein Mittel zur Stärkung der Einflüsse der Kirche auf die Gesellschaft angesehen wurde. Daher wich die zeitweilige Zusammenarbeit einer scharfen Rivalisierung, ja Feindseligkeit des Staates gegen-über der "Caritas". Diese Politik nahm nach 1948 an Stärke zu. Die Behörden begannen ihr zahlreiche Hindernisse und Erschwernisse in den Weg zu legen und immer mehr karitative Stellen zu übernehmen. Sie wandten außerdem verschiedene Repressalien gegen die Mitarbeiter der "Caritas" an (Einschüchterungen, Verhaftungen u.dgl.). Dies war von einer lügenhaften Pressekampagne begleitet. Seinen Höhepunkt erreichte dieser Kampf im Januar 1950, als die staatlichen Behörden auf Beschluß des Politbüros des Zentralkomitees der Polnischen Vereinigten Arbeiterpartei mit Hilfe von Funktionären des Staatssicherheitsamtes, der Staatsanwaltschaft sowie der Wojewodschafts- und Kreiskomitees der Partei zur widerrechtlichen Übernahme der "Caritas" übergingen. In dieser Situation sahen sich die polnischen Bischöfe gezwungen, diese karitative Organisation trotz zahlreicher Proteste aufzulösen, um eine Fronde im Schoße der Kirche zu vermeiden. Dadurch wurde die Tätigkeit der "Caritas" in ihren bisherigen Formen und Strukturen unterbrochen. Die Kirche führte ihre karitative Aktion allerdings im Rahmen der Pfarrpastoral in eingeschränkter Form weiter. ; -
BASE
Incompatibility of Functions and Mandates in Governing Bodies of Legal Professional Self-Government Organisations ; Niepołączalność funkcji i mandatów w organach w prawniczych samorządach zawodowych
The article discusses the organisational issues of self-government organisations of the professions of public trust in Poland, in the context of the implementation of the principle of incompatibilitas, as a sine qua non condition for their proper functioning and due performance of the public tasks entrusted to them. The analysis covers the self-government organisations of advocates, attorneys-at-law, notaries, bailiffs, patent attorneys and tax advisers, taking into account their different structures and the legal basis (statutory law or bye-laws) for the prohibition on the one-handed holding of multiple functions or mandates in the bodies of these professional associations. The study found that the phenomenon of holding multiple functions in the self-government of attorneys-at-law constitutes a problem. The study outlines the cause of this situation and draws conclusions for the law as it should stand, which concern the introduction of a prohibition of accumulating functions to the optimum extent, in line with the solutions applied by the self-government of advocates. The aim of the article is not only to substantiate the necessity of these changes, but also to show how they should be made. This proposal can be implemented by amending the internal rules governing the self-government of attorneys-of-law, which should be treated as intra-corporate normative acts and only ultimately through legislative intervention. ; Artykuł dotyczy zagadnień organizacyjnych samorządów prawniczych zawodów zaufania publicznego w kontekście realizacji zasady incompatibilitas jako warunku sine qua non właściwego ich funkcjonowania i rzetelnej realizacji powierzonych im zadań publicznych. Przeprowadzona analiza dotyczy samorządów: adwokatów, radców prawnych, notariuszy, komorników, rzeczników patentowych i doradców podatkowych, z uwzględnieniem ich zróżnicowanej struktury oraz podstaw obowiązywania (ustawa lub/i akty prawa wewnętrznego) zakazu łączenia funkcji lub mandatów w organach tych samorządów zawodowych. W wyniku ...
BASE
Peruwiański eksperyment: Pomoc rozwojowa poprzez współpracę wielu podmiotów z organizacją pozarządową jako liderem
In: Studia z polityki publicznej: Public policy studies, Band 6, Heft 1, S. 87-108
ISSN: 2719-7131
This article is a case study of the role played by a non-governmental organisation in the development policy and development assistance on the example of the Coprodeli Foundation in Peru. In developed democratic countries, the organs of state power entrust part of their tasks to civil society organisations. However, these organisations can also become the leader in the development policy replacing or supporting the state. This determination is particularly important in the perspective of developing countries. However, the business model of these organisations must be inclusive and not substitute. The model developed by Coprodeli involves both beneficiaries, local and state power and business structures, and other aid organisations. Participation of many entities and the specifics of the work of the foundation, which places entire settlements in places neglected and affected by natural disasters, makes the model developed by Coprodeli important for the advancement of the theory of development assistance policy.