"In diesem Beitrag werden Ursprünge und Entwicklung der sozialdemokratischen Präferenz für die Liberalisierung der Unternehmenskontrolle diskutiert. Es wird gezeigt, dass die Vorliebe für Wettbewerbspolitik in den Bereich der vorstrategischen, fundamentalen Präferenzen fällt. Der organisierte Kapitalismus, hier verstanden als Begrenzung des Wettbewerbs durch Unternehmenskooperation und -koordination, Delegation von Entscheidungsbefugnissen an Kartelle oder Unternehmensnetzwerke und damit verbundene Durchdringung der Unternehmen mit über die Einzelwirtschaft hinausweisenden Perspektiven, hat sich in Deutschland etwa ab den 1880er-Jahren herausgebildet. Organisation durch Kartelle galt bereits in der Arbeiterbewegung des Kaiserreichs als reifste Form des Kapitalismus. Während der zweiten Hälfte der Weimarer Republik wurde kapitalistische Organisation durchweg als dem Konkurrenzkapitalismus überlegene, kapitalistische Anarchie durch sozialistische Prinzipien ergänzende, das Kapital zivilisierende Wirtschaftsform interpretiert. Der Nationalsozialismus löste einen eruptiven Präferenzwechsel in der Arbeiterbewegung aus. Nach dem Ende des Zweiten Weltkriegs, vollendet durch die Godesberger und Düsseldorfer Programme, bildete sich die sozialdemokratische und gewerkschaftliche Präferenz für Wettbewerbspolitik heraus, in deren Tradition die liberale Haltung von SPD und Gewerkschaften während der Reformen der Unternehmenskontrolle der späten 1990erund frühen 2000er-Jahre stand." [Autorenreferat]
The system of apartheid in South Africa is argued to be not just a special form of racial discrimination, but a functional system generated by the economic development of the country, serving to maintain a supply of cheap labor. The history of South Africa's economic development is recounted from the time of the discovery of gold & diamonds between 1860 & 1880, relating the development of pass laws & the migratory labor system to the labor needs of the mines. Historical turning points such as the 1912/13 laws dispossessing black landowners & the takeover of power by the National Party in 1948 are examined. Conflicts between industrial & agricultural capital over control of the black LF are shown to be causes of internal National Party splits & the growth of the military's share of power in recent years. 18 References. Modified HA
Examines the political, economic, & social changes in Vietnam brought on by the 1986 implementation of the policy of Doi Moi (new thinking), a home grown Vietnamese version of the (former) USSR's perestroika. A history of economic & political developments leading up to the reform is given, stressing the role of Ho Chi Minh & describing the ways Vietnam adapted Marxist principles for its own purposes. A comparison of economic reforms in the USSR & Vietnam is made, noting that Vietnam enjoyed economic success despite an established socialist political elite that does not tolerate opposition. Reactions to & social consequences of Doi Moi, areas of economic development & foreign investment, & government actions are described. The future of Vietnam as a fifth "Asian tiger" & potential newly industrialized country is assessed, concluding that the social costs of capitalism (increased unemployment & economic disparity) may lead to liberalization of the current one-party system in the long run. 1 Table, 2 Figures, 64 References. Adapted from the source document.
Renewed discussion by the Chinese Communist Party (CCP) of the possibility of communist states "peacefully evolving" toward capitalism is a direct result of a number of events that occurred in the communist world in the past half year. In September 1989, the general secretary of the CCP, Chiang Tse-Min, brought up the subject of "peaceful evolution" toward the end of a long speech marking the fortieth anniversary of the Chinese communist regime. The author looks at "peaceful evolution" as an ideological problem of the Chinese communists since 1958. Three phases of rise and fall of Marxism since 1848 are briefly discussed. (DÜI-Sen)
The essay corrects the somewhat distorted view of Kurt Eisner's personality which, to some extent, is based on bias. The article shows that Eisner's ideas and actions albeit idealistic were not unrealistic. Results of recent research reveal that the unsigned cover essays in "Vorwärts" (1899-1905) and in the "Fränkische Tagespost" (1907-1910) were written by Eisner. Also, the evaluation of other heretofore unknown writings show Eisner's influence on the socialist movement. Thus, by 1918/19 when Eisner became Bavarian head of government, his political concept was already formed. Recognizing capitalism's inherently destructive potential early on, Eisner, whose justification of socialism was primarily based on ethics, tried to find a third way between capitalism and communism. What becomes obvious is that Eisner overestimated the readiness of people to follow his sophisticated and complex middle position. (Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte / FUB)
It is argued that alterations in West Germany's policies on aid to developing countries since the change to a conservative government in 1982 are due not so much to party orientation as to structural changes in the world economy, affecting in particular relations between industrial & developing countries. The era of Fordism, the system of regulation of world capitalism that has dominated most of the twentieth century, is shown to be drawing to a close for several reasons. Changes in development policy in response to Fordism's crisis include: (1) from autonomization of developing countries to increased political control through aid; (2) from modernization of the state to deregulation & withdrawal of the state from the economy; (3) from liberalized neocolonial to neomercantilist penetration, in part by using aid to weaken local producers; & (4) from state institutionalization to privatization of aid. Some problems of the new assistance policy are noted. 30 References. Modified HA
In dieser Arbeit geht es um die konzeptionellen Neuansätze in der Wirtschaftspolitik im christlichen Lager Südbadens nach dem Kriegsende, nämlich um die Entwicklung der Sozialen Marktwirtschaft. Das christliche Lager Südbadens einigte sich Ende 1945 in der Badischen Christlich-Sozialen Volkspartei (BCSV). Entsprechend der allgemeinen Tendenz der CDU wurde einerseits auch die BCSV als interkonfessionelle-christliche Partei gegründet und gründete ihre Programmarbeit auf den Neuordnungsansätzen des Widerstandes. Andererseits entwickelte sich die christliche Partei Südbadens von Anfang an anders als die CDU. Mit der Sonderrolle der französischen Besatzungspolitik, die in der Forschung allgemein bekannt wurde, ist die Parteilandschaft in Südbaden als Sonderentwicklung betrachtet worden. Zuerst geschah dies durch die Parteipolitik der französischen Besatzungsmacht, dann folgte die südbadische CDU unter Rückgriff auf ihre süddeutsche, föderalistische Tradition ihrem eigenen Kurs. In dieser Arbeit wird untersucht, ob und wie sich die sogenannte Sonderentwicklung der südbadischen CDU auch in ihrer Wirtschaftspolitik zeigte. Daraus ergeben sich folgende Fragen, zunächst wo die wirtschaftspolitische Konzeption des christlichen Lagers Südbadens ihren Ursprung hatte, dann wie sie sich entwickelte, und schließlich welche Abweichung die Entwicklungslinie der Südbadener im Vergleich mit ihren Bundesgenossen zeigte. Dazu kommt noch die Frage nach den Faktoren, die diese Unterschiede veranlaßten. Bei dieser Untersuchung wird aber beachtet, daß die BCSV/CDU Baden nicht ausreichend Zeit hatte, um ihre Wirtschaftspolitik zu betreiben. In den ersten Nachkriegsjahren befand sich Baden in einer Situation, in der die Zuständigkeit der Deutschen streng eingeschränkt wurde, und nach sieben Jahren wurde sein Fortbestehen als Land Baden beendet. Diese Arbeit konzentriert sich daher vornehmlich auf die konzeptionellen Entwicklungen der Wirtschaftsprogramme der südbadischen CDU. ; The economic policy of the Baden Christian Social People Party (Badische Christlich-Soziale Volkspartei) prioritizes the economic structure and properties of Southbaden. Southbaden has a co-operative economic structure, i.e., industrial workers in the middle class were also partly engaged in agriculture in a traditional co-operative structure. Thus, the conflict between the labor and management classes was relatively not considerable. This regional property is consistent with the concept of Freiburg professors, precursor of this party. They prepared for an alternative plan for Germany after Hitler during the Third Reich and directly or indirectly participated in the political reconstruction of the Southbaden area after the War. They disapproved of classic capitalism, respected control efforts between labor and management but reject socialism as the solution to the new economic order. Therefore, the economic and political platform of the Baden Christian democratic party go with the concepts of the preceding meetings. The concept of this party was clearly far from socialism, rather it shows the development of the Christian democratic camp and how it differs from the CDU's in other areas. Initially, the economic and political concept of CDU was socialistic. It later became market-economy-based, as influenced by the tension between East and West Germany as well as the dynamic relationships inside the party. The Southbaden Christian democratic camp which adheres to the peculiarity of the Baden area consistently advocates the social market-economy. After all, such was the economy of postwar Germany. In form, this party may be different from the main stream; in essence, however, it played a direction-indicating role in establishing the new economic system in Germany.
In diesem Teil seiner Deng-Xiaoping-Biographie behandelt der Autor den Rücktritt Hua Yaobangs als ZK-Generalsekretär der Kommunistischen Partei Chinas (KPCh) und den XIII. Parteitag der KPChs, die Studentenproteste im Frühsommer 1989 und die Unterdrückung der Protestbewegung, Einstellungen Dengs über die Veränderungen in Osteuropa, seine politischen Aktivitäten 1989 und 1990, Dengs Eintritt in den Ruhestand 1990, seine politische Rolle 1990 bis 1992, nachdem die Reform in der VR China ins Stocken geraten ist, u.a. (DÜI-Sen)