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Since 2000, the economy of the Republic of Kazakhstan has been growing at an annual rate of between 8%-9%, making it one of the ten highest performing economies in the world. Kazakhstan alone attracts more foreign direct investment than all other Central Asian countries together. To date, the country's strong economic performance has been driven largely by its natural resources sector. The oil and gas sectors alone attract three quarters of foreign investment inflows. However, Kazakhstan's non-energy sectors also have competitive advantages that could be potential new sources for growth.In 2009 Kazakhstan launched a far-reaching programme to diversify its sources of foreign direct investment. To support this effort, it asked the OECD to undertake a three-year Sector Competitiveness Review. This report represents the first phase of this Review, which is an assessment and strategy to help Kazakhstan enhance the competitiveness of non-energy sectors including agribusiness, fertilizers, logistics, business services and information technology. While it acknowledges that the government has successfully implemented a first generation of business climate reforms, the report recommends that sector-specific policy barriers be further addressed. For example, policy makers could stimulate quality improvements and modernise production in some sectors by facilitating access to finance, attracting modern retailers and addressing skills gaps in the workforce.
In: Innovative Verwaltung: die Fachzeitschrift für erfolgreiches Verwaltungsmanagement, Band 34, Heft 10, S. 47-47
ISSN: 2192-9068
In: Multiple Unsicherheit: Befunde aus Asien, Nahost, Afrika und Lateinamerika, S. 251-264
Nach dem Ende des Kalten Krieges erfolgte ein Umdenken bei den internationalen und bilateralen Geberorganisationen im Hinblick auf die Bedeutung des Sicherheitssektors und seiner Beziehung zur Entwicklung des jeweiligen Landes. Die Erkenntnis, dass Entwicklung ohne ein Mindestmaß an Sicherheit nicht langfristig tragfähig ist, führte ab Mitte der 1990er Jahre zur Konzeption von Sicherheitssektorreformen (SSR), die ihren Niederschlag in der entwicklungspolitischen Strategie westlicher Geberländer fanden. Der vorliegende Beitrag enthält eine kritische Bestandsaufnahme dieses Konzeptes und seiner Möglichkeiten und Grenzen. Zunächst werden die Entstehungsgeschichte von der Ausbildungs- und Militärhilfe zur "Security Sector Reform" nachgezeichnet und die drei Säulen des Sicherheitssektors beschrieben: (1) Militärs, Paramilitärs, Polizei, Geheim- und Nachrichtendienste, (2) zivile Ministerien, Parlamente, NGOs, (3) Justiz, Strafsystem, Menschenrechtsbeauftragte. - Es werden ferner die Perspektiven und Akteure der Entwicklung von Konzepten zur Reform des Sicherheitssektors sowie die Problembereiche bei der Umsetzung umrissen. Der Beitrag schließt mit einigen methodologischen Überlegungen zur Verbindung von quantitativen und qualitativen Konzepten und einem Hinweis auf offene Forschungsfragen. (ICI2)
In: ZeS-Arbeitspapier, Band 11/2000
"Bei dem Text handelt es sich um die Antrittsvorlesung der Autorin im Sommersemester 2000 am
Fachbereich Sozialwissenschaften der Universität Bremen. Anliegen ist es, sozialwissenschaftliche
Diagnosen zur Entwicklungsdynamik der Dienstleistungsgesellschaft als wichtigen Gegenstandsbereich
von Forschung und Lehre in der Soziologie zu kennzeichnen. Im Mittelpunkt steht zunächst
Fourastiés klassische Analyse zur Ausweitung von Dienstleistungen in westlichen Industriegesellschaften. Argumentiert wird, dass diese Analyse nicht zuletzt aufgrund ihrer Prognose einer 'tertiären Zivilisation' einen Interpretationshorizont für den Wandel von Arbeits- und Konsumformen in modernen Gesellschaften bereitstellt, der über ökonomische Engführungen hinausgeht. Gleichwohl, so die weitere Argumentation, bedürfen Fourastiés Analyse wie auch deren kritische Weiterführungen, etwa durch die Arbeiten von Berger/Offe, einer Geschlechtssensibilisierung im Sinn einer stärkeren Berücksichtigung der geschlechterkulturellen Überformung der beruflichen Strukturierung von Dienstleistungsarbeit wie von privater Sorgearbeit. Abschließend werden mit Bezug auf krisenhafte wie zivilisatorische Potentiale von Dienstleitungsentwicklung forschungsstrategische und normativ- gesellschaftspolitische Herausforderungen angesprochen." (Autorenreferat)
In: Innovative Verwaltung: die Fachzeitschrift für erfolgreiches Verwaltungsmanagement, Band 36, Heft 3, S. 42-45
ISSN: 2192-9068
In: Innovative Verwaltung: die Fachzeitschrift für erfolgreiches Verwaltungsmanagement, Band 43, Heft 3, S. 48-48
ISSN: 2192-9068
In: Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF)
World Affairs Online
The authors' outline of the evolution of the banking sector development assesses governmental approaches to bank regulation and supervision and is a basic regulatory frame-work, needed to reduce bank failures; it characterises steps of the evolution of the banking sector and trends of its development. The discussion focuses on: 1. Initial forming and restructuring of the banks, changes in the commercial banking sector and the reorganising of the banking systems; 2. Change of the role of the national bank and the mode of its intervention; 3. Dynamics of the banking system development in Georgia and the risks of banking activities. The main findings suggest that 1. The Georgian banks overcame the crisis of the 90's because of having portfolios of assets in foreign currencies and performing of the national banks function in the "lender of last resort"; 2. Regulatory and supervisory practices in Georgia develop from strict regulations to a deregulation that is most effective in promoting good performance and stability in the banking sector; 3. Alongside with the increase of banking concentration and openness the banking competition and financial risks boost too; that could be managed by further development of institutional reforms in the banking sector. There is an assess of the development and weakness of the banking sector. ; Entwicklung des Bankensektors in Georgien
BASE
In: 23. Deutscher Soziologentag 1986: Sektions- und Ad-hoc-Gruppen, S. 556-559