The Subjects of Study: Hllkka Summa
In: Performance or Compliance?, S. 66-78
953296 Ergebnisse
Sortierung:
In: Performance or Compliance?, S. 66-78
In: STATE AND MUNICIPAL MANAGEMENT SCHOLAR NOTES, Band 2, Heft 2, S. 245-249
In: International Organisations Research Journal, Band 13, Heft 4, S. 55-73
ISSN: 2542-2081
In: Journal of biosocial science: JBS, Band 11, Heft 2, S. 193-199
ISSN: 1469-7599
SummaryThe distribution of phenotypes in the tongue-rolling polymorphism in two samples of university undergraduates, totalling 1066 individuals, shows no difference between the sexes but large differences between groups drawn from different faculties and particularly between the life sciences and the arts. There are also indications of a difference in distribution between arts students living in halls of residence and those living elsewhere.The genetics of tongue-rolling is not yet critically established but, on
the assumption that most of the phenotypic variation observed has a genetic basis, the data suggest that the loci governing this character may also contribute to variation in personality characteristics which influence choice of subject of study.
In: Journal of biosocial science: JBS, Band 15, Heft 1
ISSN: 1469-7599
In: Journal of biosocial science: JBS, Band 15, Heft 1
ISSN: 1469-7599
In: Visnyk Charkivsʹkoi͏̈ deržavnoi͏̈ akademii͏̈ kulʹtury: zbirnyk naukovych prac' = Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture : scientific journal, Band 0, Heft 56
ISSN: 2522-1132
In: Islam v sovremennom mire: recenziruemyj naučnyj žurnal = Islam in the modern world : peer-reviewed academic journal, Band 15, Heft 3, S. 35-46
ISSN: 2618-7221
The Tatar thinker Sh. Marjani's basic ideas on the origin of the world were outlined in his several works: "Haqq al-Bayan … (True Explanation …)"; "Kitab al-Hikma al-baliga …" (The Book of Mature Philosophy…), "Kitab al-Azb al-Furat wa-l-ma al-zulal …» (The Book About Fresh, Refreshing, Spring Water…) and "Risala bi al-tariq al-musli …" (A Treatise Worthy of Imitation…). Basically following the beliefs of falasifa on the eternal creation of the world, criticizing some ideas of the mutakallims concerning relationship between God and His attributes, Marjani has developed his own theory of the world origin. He affirmed that only God, who is true eternal as well as simultaneously transcendent and immanent to the finite world, creates it eternally, as the falasifa had understood it earlier.
In: Journal of Comparative Legislation and International Law, Band 22, S. 36-56
In: Journal of biosocial science: JBS, Band 15, Heft 1, S. 107-108
ISSN: 1469-7599
In: Journal of biosocial science: JBS, Band 15, Heft 1, S. 108-109
ISSN: 1469-7599
Der vorliegende Bericht soll einige Aspekte der Herausbildung von Einstellungen zum Studienfach bei Studienanfängern in der DDR betrachten. Dabei geht es vor allem um das Aufdecken der Wirkungsweise markanter Determinanten der Studienfacheinstellung. Folgende Einflußfaktoren werden näher betrachtet: Fachinteressen; fachorientierte Freizeittätigkeit; Eltern; Lehrer; berufliche Vorbilder etc. Als entscheidend für die Facheinstellung werden herausgestellt: Fachaktivität vor dem Studium; Fachinteresse; berufspraktische Tätigkeiten (auch Vorpraktika). (psz)
In: Journal of biosocial science: JBS, Band 15, Heft 4, S. 519-521
ISSN: 1469-7599
Bei einem internationalen Vergleich der geschlechtsspezifischen Verteilung bei den akademischen Berufen fällt auf, dass Männer- und Frauenberuf, Männer- und Frauenstudienfächer entgegen den traditionellen Männlichkeits- und Weiblichkeitsvorstellungen relativ stark variieren. So wurde zum Beispiel der Richterberuf bis 1945 als Inkarnation der Männlichkeit betrachtet; heute gilt er mit einem Anteil von über 50 Prozent als 'feminisiert'. Der Beitrag geht folgenden Fragen nach: Wie kommt es zu diesen Veränderungen und Wandlungen bei den geschlechtsspezifischen Zuschreibungen? Welche Faktoren, sozialen Prozesse und kulturellen Diskurse führen zu Widersprüchen zwischen den Konstruktionen der geschlechtlichen Normierungen und den gesellschaftlichen Praktiken? Diese Fragestellungen werden im Längsschnitt am Beispiel der Entwicklung in Deutschland seit der Zulassung der Frauen zum Studium Anfang des 20. Jahrhunderts bis 1945 diskutiert. ; Common wisdom holds that from the beginning women entered some academic fields such as the humanities and avoided others for example physics or mathematics. Developments in Germany up to the 1930s contradict this assumption: In the natural sciences and mathematics, the percentage of female students was higher than the average percentage of female students in all other academic fields. What contributed to, what caused this unexpected distribution? How can we explain the discontinuities in the long-term developments of female students' relative frequencies in specific academic subjects? Some answers to these questions are discussed in this study, containing results of a current research project financed by the Deutsche Forschungsgemeinschaft. The basic assumptions refer to the theory of doing gender: This theory claims that what is characterized as typically male or female is historically variable and constructed according to specific cultural and social contexts. Thus essentialism is negated. The main data base of this project are educational statistics of German universities. Our statistical analyses (e.g. loglinear analysis) and data from other sources show interrelated effects of the development of girls' secondary schools, their preparations for university studies, chances on the labour market and social status on the subjects of study as well as an professional careers. New academic fields like social sciences and economics became gendered very quickly, resulting in segregation of careers by sex. The cultural and educational system and even official recommendaeions constructed gender stereotypes of professions. These stereotypes increasingly influenced female pupils in their career patterns during the 1930s. At that time employment chances in some professions were drastically reduced and administrative restrictions against women were introduced. This occured even before the Nazis seized power.
BASE
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Band 25, Heft 2, S. 23-53
ISSN: 2366-6846
Bei einem internationalen Vergleich der geschlechtsspezifischen Verteilung bei den akademischen Berufen fällt auf, dass Männer- und Frauenberuf, Männer- und Frauenstudienfächer entgegen den traditionellen Männlichkeits- und Weiblichkeitsvorstellungen relativ stark variieren. So wurde zum Beispiel der Richterberuf bis 1945 als Inkarnation der Männlichkeit betrachtet; heute gilt er mit einem Anteil von über 50 Prozent als 'feminisiert'. Der Beitrag geht folgenden Fragen nach: Wie kommt es zu diesen Veränderungen und Wandlungen bei den geschlechtsspezifischen Zuschreibungen? Welche Faktoren, sozialen Prozesse und kulturellen Diskurse führen zu Widersprüchen zwischen den Konstruktionen der geschlechtlichen Normierungen und den gesellschaftlichen Praktiken? Diese Fragestellungen werden im Längsschnitt am Beispiel der Entwicklung in Deutschland seit der Zulassung der Frauen zum Studium Anfang des 20. Jahrhunderts bis 1945 diskutiert. (ICA)