"This contribution challenges the often-cited middle-class thesis that concerns the idea of the NSDAP party being a movement mainly rooted in the German white-collar environment. According to this thesis, working-class members were rather immune to the ideas of National Socialism before 1933, whereas white-collar employers were attracted to it at a rate above average. The author rejects this notion as part of historical mythmaking and folk-pedagogical intentions. A critical reassessment of interpretations before and after 1945 concerning NSDAP electoral success shows a tendency to come to allegedly obvious conclusions without necessary empirical data. Examining the results of historical voter and election research, the author comes to the conclusion that the NSDAP was not a middle-class phenomenon, and that members of the working class were not at all as underrepresented among NSDAP voters as claimed by the middle-class thesis." (author's abstract)
Gerd Mielke's text addresses myths of voting behaviour in the run-up to federal elections. Weidenfeld, for example, describes the voter as highly flexible, arguing that Liquid Voting dissolves parties' traditional electorates. In contrast, Mielke elucidates that long-term ideological orientations continue to determine voting behaviour. The myth of the un-tied voter also needs to be qualified; the majority of swing voters remain in their political camps despite the change. Party identification has become brittle, but not primarily because of the dissolution of constitutional structures. Rather, it is owed to the dissolution of programmatic traditions that parties adhere to. So why the myth-making? One, Mielke argues, it makes for interesting elections in which each chancellor-candidate can present themselves as hero or heroine in an open race that needs to be won at the last minute. But mainly, the reference to uprooted and disoriented voters allows to ignore the question "if the political offers made by the elites of both parties over the last few years in these parts were simply wrong or bad and whether different elites or offers would have yielded better outcomes". Adapted from the source document
The result of the U.S. presidential election of 2004 mirrors almost completely the one of 2000. 47 out of 50 states voted for the candidate of the same party as they had done in 2000 -- therefore, allowing President George W. Bush a second term. However, several electoral trends indicate that Bush won both tightly & clearly. He managed, for example, to reach a higher level of distribution concerning members of the Electoral College in states that are mainly republican in the south. He also won votes, in particular, amongst Hispanics, women & Catholics. The 2004 election campaign was dominated more than ever by foreign policy issues. John F. Kerry, the candidate of the Democrats, was unable to profit from his long experience on this matter, while Bush managed to link the deteriorating situation in post-war Iraq with the war on terrorism. Furthermore, Kerry failed to benefit from Bush's mixed economic record. It is also notable that while the Democrats tried to win swing voters in the political center, the Republicans concentrated on mobilizing their own party base. The latter strategy proved more successful. Whether Bush can push through his ambitious reform agenda in his second term depends largely on his ability to work with Congress. 3 Tables. Adapted from the source document.
Die vorliegende Arbeit stellt das jüngste Element der Wahlkampfkommu¬nikation in den Mittelpunkt: das Internet. In den USA spielte das sogenannte E-Campaigning bei den Präsidentschaftswahlen erstmals im Jahr 2000 eine wichtige Rolle. Bereits 2002 fasste es auch in Deutschland bei Bundestags¬wahlen zum ersten Mal Fuß. Um sich diesem Untersuchungsgegenstand der politi¬schen Kommunikation systematisch zu nähern, wird anhand des US-amerikanischen Vorbilds ein eigener Ansatz – eine sogenannte Nullmessung – entwickelt. Diese wurde dann anlässlich des Bundestagswahlkampfes 2002 anhand der Internet-Wahlkampfaktivitäten der im Bundestag vertretenen Parteien durchgeführt und im Wahlkampf 2005 ergänzt. Vergleicht man die Untersuchungsergebnisse mit den Zielen, die damals von den Parteien nach eigenen Angaben mit ihren Onlinekampagnen verfolgt wurden, zeigt sich, dass die Internetauftritte den öffentlich von den Kampagnenmanagern artikulierten Ansprüchen, nicht gerecht wurden. Die Chance, die für den Wahlsieg wichtige Gruppe der Wechselwähler gezielt anzusprechen, wurde beispielsweise nicht hinreichend genutzt. Die Analyse zeigt, dass das aus den Betrachtungen der US-amerikanischen Kampagnen bekannte Online-Instrumentarium häufig nur kopiert und dann auch nicht zielgerichtet und konsequent genug eingesetzt wurde. An den Internetkampagnen der deutschen Parteien ist ebenfalls zu erkennen, dass sie bei der Übernahme US-amerikanischer Internetformate keine Rücksicht auf die unterschiedlichen gesellschaftlichen Randbedingungen beider Länder genommen haben, die sich beispielsweise bei der Bereitschaft zur Unterstützung politischer Kampagnen aus¬wirken. Das Internet ist als eigenständiges Kampagneninstrument in den Dimensionen "Darstellung", "Aktivierung" und "Steuerung" nicht erkennbar. Die Arbeit zeigt auf, dass im Internet gerade für eine spezifisch deutsche Wahlkampfführung noch ein erhebliches strategisches Potenzial liegt, welches 2002 und 2005 nicht genutzt wurde. ; This paper focuses on the latest element in electronic election campaign communication: the Internet. In the USA, e-campaigning first played a major role during presidential elections in the year 2000. By 2002 it had already begun to gain ground at Germany's federal elections. In order to examine this aspect of political communication systematically, a dedicated approach known as baseline measurement was developed on the basis of the US American example. It was then applied to the Internet election campaign activities of the parties represented in Germany's parliament during the 2002 federal election campaign, and then supplemented to include the 2005 campaign. If we compare the results of the study with the objectives which the parties said they were pursuing in their online campaigns, we see that those online campaigns did not fulfil the aspirations articulated publicly by campaign managers. For example, the opportunity to address swing voters, who are crucial to election victory, was inadequately utilised. Analysis reveals that the online instruments familiar to observers of US American campaigns were often simply copied and then not applied consistently enough or with sufficient attention to aims. The Internet campaigns run by German parties also indicated that when adopting US American Internet formats, they ignored the social differences between the two countries that affect things like people's willingness to support political campaigns. The Internet was not recognisable as an independent campaign instrument used in the dimensions of Portrayal, Activation or Control. This paper shows that the Internet still harbours considerable strategic potential for specifically German election campaign management – potential which was not utilised in 2002 or 2005.
Bei der Bundestagswahl am 22. September 2002 entschied sich eine knappe Mehrheit der Wähler für die Fortsetzung der rot-grünen Regierungskoalition. In den Vorwahlumfragen hatte das bürgerliche Lager lange Zeit vorn gelegen. Auslöser dieses Stimmungsumschwungs war ein Themenwechsel: Anstatt der bis Anfang August dominierenden Themen Wirtschaftslage und Arbeitslosigkeit bestimmten nun die Jahrhundertflut und der aufziehende Irakkonflikt die öffentliche Diskussion. Der Kanzler nutzte nicht zuletzt in den beiden TV-Duellen die Chance, sich als führungsstarker und entscheidungsfreudiger Krisenmanager zu profilieren, was ihm vor allem Stimmen der ostdeutschen Wähler einbrachte. Mit seiner deutlichen Absage an eine Kriegsbeteiligung besetzte er ein wesentliches Kompetenzfeld der PDS, was maßgeblich zu deren Scheitern an der Fünf Prozent-Hürde beitrug und damit erst die Voraussetzung für eine Regierungsmehrheit von Rot-Grün schuf. Wesentliche Voraussetzung für den Stimmungsumschwung war die anhaltende Skepsis gegenüber der Problemlösungskompetenz der Union und eine in breiten Wählerschichten spürbare Zurückhaltung gegenüber ihrem Spitzenkandidaten. Trotz der insgesamt kritischen Beurteilung der Politik der Bundesregierung herrschte deshalb zu keinem Zeitpunkt eine ausgeprägte Wechselstimmung. Auch wenn sich der Wahlkampf schließlich auf die Kanzlerfrage zuspitzte und es darüber zur Polarisierung der Wähler kam, ist am Wahlverhalten 2002 auch eine Präferenz für unterschiedliche Gesellschaftsmodelle abzulesen: für eine offene, tolerante Gesellschaft, die eher auf sozialen Ausgleich bedacht ist - wofür SPD und Grüne und auch Schröder standen - oder für eine stärker auf traditionelle Werte ausgerichtete und effizienzorientierte Leistungsgesellschaft, die eher mit Schwarz-Gelb und mit Stoiber verbunden wurde. (Zeitschrift für Parlamentsfragen / FUB)