Transnational actors - crossing borders: transnational history studies
In: Transnationalisierung und Regionalisierung vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart Bd. 8
173 Ergebnisse
Sortierung:
In: Transnationalisierung und Regionalisierung vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart Bd. 8
World Affairs Online
In: Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Zivilgesellschaft, Konflikte und Demokratie, Abteilung Transnationale Konflikte und Internationale Institutionen, Band 2007-303
"In Anlehnung an das Webersche Konzept legitimer Herrschaft lässt sich die Fähigkeit effektiv zu regieren, nicht nur im Sinne von Zwang und/oder Anreizen verstehen, sondern gerade auch durch die verbreitete Anerkennung von Akteuren als legitime 'Autoritäten'. Wie viele Beobachter überzeugend argumentiert haben, spielen Nichtregierungsorganisationen und internationale Bürokratien eine entscheidende - und vielleicht auch zunehmend wichtigere - Rolle in der internationalen Politik, gerade weil sie als normative und epistemische Autoritäten anerkannt werden. Das Entstehen einer denationalisierten 'multicentric world' (James Rosenau) wird entsprechend oft behauptet, obwohl die empirische Beweislage bestenfalls unvollständig ist. Im Rekurs auf Arbeiten von Pierre Bourdieu und Jürgen Habermas wird argumentiert, dass die Art und Weise, wie die Akteure in politischen Debatten kommunikativ auf andere als 'Autoritäten' verweisen, eine Antwort auf die Frage liefert, inwieweit sich ein solcher Prozess politischer Denationalisierung tatsächlich abzeichnet. Das Papier illustriert den Mehrwert entsprechender Forschung zu 'Autoritätskommunikation' anhand einer Textanalyse von Debatten über die humanitäre Krise im Sudan/ Darfur. Texte aus sechs öffentlichen Foren werden vergleichend untersucht: zwei Parlamenten (US-Repräsentantenhaus, britisches Unterhaus), zwei 'neuen Medien' (CNN.com, BBC.uk) und zwei 'klassischen' Zeitungen (Guardian, New York Times). Angesichts unzuverlässiger Informationen hinsichtlich des Ausmaßes menschlichen Leids, dessen lokaler Kontexte und Ursachen, so wird argumentiert, ist die Völkergemeinschaft dringend auf glaubwürdige Informationen und Interpretationen angewiesen - Informationen darüber, was diese Ereignisse für sie selbst hinsichtlich ihrer eigenen Kapazitäten und Pflichten bedeuten. Internationale und nichtstaatliche Akteure werden so zu integralen Bestandteilen verschiedener politischer Arenen, zu epistemischen Autoritäten ('Experten'), die den Mangel an ausreichendem Faktenwissen der Journalisten, Politiker und der Öffentlichkeit kompensieren. Darüber hinaus verleiht der Ruf humanitärer Organisationen als moralischem 'Weltgewissen' entsprechenden Appellen den Impetus einer autoritativen Definition von Verantwortung. Indem man die Art und Weise betrachtet, wie auf internationale Institutionen und Nichtregierungsorganisationen verwiesen wird, so die These, lässt sich deren Akkumulation an 'symbolischer Macht' untersuchen." (Autorenreferat)
In Anlehnung an das Webersche Konzept legitimer Herrschaft lässt sich die Fähigkeit effektiv zu regieren, nicht nur im Sinne von Zwang und/oder Anreizen verstehen, sondern gerade auch durch die verbreitete Anerkennung von Akteuren als legitime "Autoritäten". Wie viele Beobachter überzeugend argumentiert haben, spielen Nichtregierungsorganisationen und internationale Bürokratien eine entscheidende – und vielleicht auch zunehmend wichtigere – Rolle in der internationalen Politik, gerade weil sie als normative und epistemische Autoritäten anerkannt werden. Das Entstehen einer denationalisierten "multicentric world" (James Rosenau) wird entsprechend oft behauptet, obwohl die empirische Beweislage bestenfalls unvollständig ist. Im Rekurs auf Arbeiten von Pierre Bourdieu und Jürgen Habermas wird argumentiert, dass die Art und Weise, wie die Akteure in politischen Debatten kommunikativ auf andere als "Autoritäten" verweisen, eine Antwort auf die Frage liefert, inwieweit sich ein solcher Prozess politischer Denationalisierung tatsächlich abzeichnet. Das Papier illustriert den Mehrwert entsprechender Forschung zu "Autoritätskommunikation" anhand einer Textanalyse von Debatten über die humanitäre Krise im Sudan/ Darfur. Texte aus sechs öffentlichen Foren werden vergleichend untersucht: zwei Parlamenten (US-Repräsentantenhaus, britisches Unterhaus), zwei "neuen Medien" (CNN.com, BBC.uk) und zwei "klassischen" Zeitungen (Guardian, New York Times). Angesichts unzuverlässiger Informationen hinsichtlich des Ausmaßes menschlichen Leids, dessen lokaler Kontexte und Ursachen, so wird argumentiert, ist die Völkergemeinschaft dringend auf glaubwürdige Informationen und Interpretationen angewiesen – Informationen darüber, was diese Ereignisse für sie selbst hinsichtlich ihrer eigenen Kapazitäten und Pflichten bedeuten. Internationale und nichtstaatliche Akteure werden so zu integralen Bestandteilen verschiedener politischer Arenen, zu epistemischen Autoritäten ("Experten"), die den Mangel an ausreichendem Faktenwissen der Journalisten, Politiker und der Öffentlichkeit kompensieren. Darüber hinaus verleiht der Ruf humanitärer Organisationen als moralischem "Weltgewissen" entsprechenden Appellen den Impetus einer autoritativen Definition von Verantwortung. Indem man die Art und Weise betrachtet, wie auf internationale Institutionen und Nichtregierungsorganisationen verwiesen wird, so die These, lässt sich deren Akkumulation an "symbolischer Macht" untersuchen. ; Following a Weberian notion of legitimate rule, the ability to govern effectively may not only be conceived in terms of coercion or incentives, but also the willingness of people to recognize actors as legitimate "authorities" in a number of ways. As many scholars have convincingly argued, non-governmental agencies and international bureaucracies play a decisive – and maybe increasing – role in international politics by being recognized as regulative, moral or epistemic authorities. An oft-claimed trend towards a denationalized "multic-centric-world" (James Rosenau) may result, although empirical evidence is incomplete at best. Building on the work of Pierre Bourdieu and Juergen Habermas, this paper argues that looking at the way actors refer to others as "authorities" during political debates enables us to answer the question to what extent a process of political denationalization is actually taking place. To illustrate the usefulness of such research on the "authority talk," the paper draws on a text analysis of debates on the humanitarian crisis in Sudan/Darfur taking place in six public fora: two parliamentary chambers (the US House of Representatives and the UK House of Commons), two "new" media outlets (CNN.com and BBC.uk), and two "classic" newspapers (The Guardian and The New York Times). the paper focuses on the humanitarian crisis in Sudan/Darfur. Given unreliable information in terms of the scale of human suffering and its local context and causes, societies abroad are in desperate need for credible information and interpretations about what it "means to them," in terms of their own capacities and duties. This is where international and non-state actors become integral parts of various political arenas, as epistemic authorities ("experts") that compensate for the lack of sufficient factual knowledge held by journalists, politicians and audiences alike. Moreover, the reputation of humanitarian agencies as the moral conscience of the "world" gives their calls for action the impetus of an authoritative definition of responsibilities. By looking at the way actors refer to international and non-state institutions, it is argued, we can research their accumulation of "symbolic power."
BASE
A limited population growth with the spread of fertility regulation was no state aim in the 1960s Mexico, till the early 1970s brought radical changes. Until now population policy in Mexico from the 1960s to 1980s was seen as lead and controlled by the central government. But the dissertations can show which and that transnational influences were behind changes, how governments as the US found ways to influence and change policy without acting obviously. Central actors in this field, transnationally and in Mexico, were non-state actors in their connecting networks. The dissertation not only shows and contextualizes fertility regulation and policies concerning in this time in Mexico in a new way, close to sources from Mexico, the US and elsewhere. It shows how communication, sciences or education were instrumentalized to spread transnational and non-state ideals and arguments, marked and presented as Mexican and state ideals and arguments. This "undercover movement" is discovered and differentiated shown.
BASE
In: SWS-Rundschau, Band 41, Heft 3, S. 307-320
'In diesem Beitrag geht es um das sich wandelnde Verhältnis zwischen transnationalen Unternehmen und internationalen zivilgesellschaftlichen Akteuren. Transnationale Unternehmen sind zur bestimmenden Kraft des Globalisierungsprozesses geworden, Regierungen und Gewerkschaften verlieren in diesem Prozess globaler ökonomischer Integration an Einfluss und können oder wollen ihre Rolle als traditionelle Gegenspielerinnen transnationaler Unternehmen nicht mehr in ausreichendem Maße wahrnehmen. In dieses Machtvakuum sind seit den 90er Jahren vermehrt zivilgesellschaftliche Akteure getreten, die versuchen, direkt das Verhalten von Unternehmen zu beeinflussen, wobei hier Prozesse internationaler zivilgesellschaftlicher Selbstorganisation von besonderer Bedeutung sind. Der Beitrag arbeitet heraus, dass sich die Beziehungen zwischen transnationalen Unternehmen und zivilgesellschaftlichen Akteuren aufgrund von Veränderungen im Weltwirtschaftssystem notwendigerweise intensivieren werden. Diese Transformationsprozesse führen zu neuen Organisationsformen, Strategien und Gegenstrategien der Akteure, aber auch zu neuartigen Kooperationsmustern. Im Schlusskapitel skizziert der Autor mögliche Entwicklungsszenarien der Beziehung zwischen transnationalen Unternehmen und Zivilgesellschaft sowie deren Bedeutung für die gesellschaftliche Entwicklung.' (Autorenreferat)
Plenarvortrag Weltkongress der Rechtsphilosophie und Sozialphilosophie, 24.-29. Mai, Granada 2005. Englische Fassung: Globalized Justice - Fragmented Justice. Human Rights Violations by "Private" Transnational Actors. In: Manuel Escamilla and Modesto Saavedra (eds.), Law and Justice in a global society, International Association for philosophy of law and social philosophy, Granada 2005, S.547-562. Spanische Fassung: Sociedad global, justicia fragmentada: sobre la violatión de los derechos humanos por actores transnacionales 'privados'. In: Manuel Escamilla and Modesto Saavedra (eds.), Law and Justice in a global society, International Association for philosophy of law and social philosophy, Granada 2005, S. 529-546.
BASE
In diesem Beitrag geht es um neue Perspektiven auf Bildungsräume, wie sie durch transnationale Bildungsorganisationen geschaffen werden. Zunächst stellt die Autorin in ihrem Beitrag diese neue Dimensionierung des Raumes vor, indem sie eine Systematisierung internationaler und transnationaler Organisationen liefert. So wird eine Kennzeichnung und damit Abgrenzung der neuen Dimensionen möglich. Durch die Einordnung der neuen "Global Players" in governance-theoretische Diskussionen wird insbesondere die Frage der Zusammenhänge neuer Räume mit Machtstrukturen deutlich. Der Beitrag ist grundlegend systematisch, liefert aber auch Beispiele, mit denen die Tragweite der theoretischen Betrachtung eindrücklich wird. (DIPF/Orig.) ; Global Players in education have been discussed in respect to international governmental organizations (IGOs) such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) as well as to international non-governmental organizations (INGOs), e.g. OXFAM (Oxford Committee for Famine Relief) as a lead agency in global campaigns for education. Research on transnationalism and education, however, is much less developed and sometimes suffers from a lack of distinguishing between what is international and what is transnational. So far research has mainly focused on phenomena of Transnational Education (TNE) in various fields of Higher Education, and less so on transnational actors in schools, tutoring, vocational or other sectors of education. In the following article it is suggested that transnational educational organizations might bear a challenge to national education systems as well as to international educational policy making in IGOs. They are therefore discussed with reference to an emerging 'global governance architecture' in education, in which different interests of national, international and transnational actors may be identified. For this matter the author will first define the concepts of educational spaces and transnational educational organizations, also distinguishing them ...
BASE
In diesem Beitrag geht es um neue Perspektiven auf Bildungsräume, wie sie durch transnationale Bildungsorganisationen geschaffen werden. Der Text differenziert typologisch zwischen nationalen, internationalen (im Sinne von intergouvernementalen) und transnationalen Bildungsräumen und Organisationen. Zunächst stellt die Autorin in ihrem Beitrag diese neue Dimensionierung des Raumes vor, indem sie eine Systematisierung internationaler und transnationaler Organisationen liefert. So wird eine Kennzeichnung und damit Abgrenzung der neuen Dimensionen möglich. Durch die Einordnung der neuen "Global Players" in governance-theoretische Diskussionen wird insbesondere die Frage der Zusammenhänge neuer Räume mit Machtstrukturen deutlich. Hierbei liegt der Nachdruck auf Herausforderungen von 'global governance' im Kontext von grenzüberschreitend tätigen Bildungsorganisationen. Der Beitrag ist grundlegend systematisch, liefert aber auch Beispiele, mit denen die Tragweite der theoretischen Betrachtung eindrücklich wird. (Autorin) ; Global Players in education have been discussed in respect to international governmental organizations (IGOs) such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) as well as to international non-governmental organizations (INGOs), e.g. OXFAM (Oxford Committee for Famine Relief) as a lead agency in global campaigns for education. Research on transnationalism and education, however, is much less developed and sometimes suffers from a lack of distinguishing between what is international and what is transnational. In the article it is suggested that transnational educational organizations might bear a challenge to national education systems as well as to international educational policy making in IGOs. They are therefore discussed with reference to an emerging 'global governance architecture' in education, in which different interests of national, international and transnational actors may be identified. For this matter the author will first define the concepts of educational spaces and transnational educational organizations, also distinguishing them from international ones. The article then proceeds to give an overview of transnational organizations and their educational operations under various profit and nonprofit arrangements, including some, which might be identified as 'global players'. In the next step the main ideas of "global governance" are introduced and related to educational policy making. The possible influences which transnational educational organizations might have will be discussed. The article concludes that, in general terms, transnational educational organizations hitherto seem to be less powerful than international, and the latter less powerful than national ones. This picture must, however, be differentiated, when applied to different sectors of education. It is suggested, that 'compulsory education' is and will be less affected by transnational actors than sectors outside and around this 'core' of national education systems, e.g. tutorial systems, language schools, continuing education, adult education. The case of higher education, however, remains highly debatable: In countries which already witness a high degree of privately run colleges and universities and/or other post-secondary institutions, transnational actors might come in and pose a challenge to national educational policy. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Comparativ Jg. 20.2010, H. 3
Neben staatlichen Organisationen (z.B. Bildungsministerien) und internationalen Organisationen (z.B. UNESCO) sind inzwischen weltweit auch transnationale Organisationen als Akteure im Bildungsbereich anzutreffen. Einige davon lassen sich dezidiert als Bildungsorganisationen identifizieren und sind wichtige Akteure in transnationalen Bildungsräumen verschiedener Art. Hochschulen gründen beispielsweise gebührenpflichtige Dependancen im Ausland. Transnationale Bildungsunternehmen wie etwa Sprachenschulen oder Nachhilfeinstitute, sind weit verbreitet. Multinationale Wirtschaftsunternehmen gründen eigen Akademien oder so genannte 'corporate universities' für die grenzüberschreitende die Fort- oder Weiterbildung ihres Personals. Ein transnationaler Bildungsraum wird auch durch 'International Schools' konstituiert, die nicht-nationale Curricula und Abschlüsse wie das Internationale Bakkalaureat vergeben. Nichtregierungsorganisationen (NROs) betreiben grenzüberschreitende Bildungstransfers in der Entwicklungszusammenarbeit. Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, die verwendete Begrifflichkeit – transnational, Bildungsraum, Bildungsorganisation – zunächst möglichst genau zu definieren, bevor in einem weiteren Schritt der Versuch unternommen wird, die Erscheinungen zu ordnen und eine Typologie zu entwerfen. Am Ende dieses Beitrags werden einige grundlegende Hypothesen skizziert, die für solche Forschungen leitend sein könnten. ; Besides governmental organisations (e.g. education ministries) and international organisations (e.g. UNESCO) transnational organisations have appeared worldwide as a rather new set of actors in what is here called 'transnational educational spaces': Migrants who combine multiple cross border educational careers instead of a unidirectional integration into the education system of their new host country create transnational educational space. Non-state actors in higher education offering programmes or branch campuses overseas, profit-seeking transnational educational firms selling tutoring, teaching and certificates on the global market, and transnational enterprises creating their own corporate universities or academies for teaching and capacity building of their personnel, - all of them my be analysed as actors in 'transnational educational spaces'. Likewise international schools teaching worldwide according to non-national curricula and certificates, and non-governmental advocacy organisations preaching 'Education for All', may also be said to act in 'transnational educational spaces'. Such phenomena may be discusses and researched from a vast variety of perspectives like biographies, lifestyles, attitudes, achievement, networks or mobility patterns. In this article the stress is on organization operating in these fields, because transnational educational organizations compete and interact with national and international ones, and thus pose a challenge to the taken-for-granted concept of national education systems. After clarifying the concept of transnational educational spaces the article will therefore focus especially on organizations acting in these fields, which may be identified as genuinely educational organizations, and offer a typology which might be useful for further research. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 44, Heft 2, S. 237-253
ISSN: 0342-8176
"The article stresses the ideological and political dominance of productive capital fractions within the power bloc of the European Union (EU), by exemplifying their strategic influence in transnational struggles over the management of the current crises in Europe. Theoretically, it is shown, that the leadership of a fraction within the ruling class does neither result from its economic dominance in accumulation nor its hegemony in society alone, but rather depends on concrete struggles over power and meaning within the power bloc itself. In this regard, the economic and financial crisis management approach of the EU reveals that especially transnational actors from the European industry are able to use the crisis between 2008 and 2013 to further lock-in their global competitiveness strategy into EU political structures. While the lobby groups of finance capital, although still economically important, are rather losing political ground and get lost in technocratic disputes among each, productive capital associations are holding the ruling class in Brussels together by using their privileged access to EU institutions and subordinating the interests of others capital fractions under the dominant discourse of a global and export-oriented growth regime of the EU." (author's abstract)
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 37, Heft 2, S. 235-250
ISSN: 0342-8176
World Affairs Online
In this research, I explore the emergence of environmental certification and labeling as a private market-driven instrument of global environmental governance and its implementation in local settings outside advanced industrial economies. I conceptualize the emergence of private regulation as an active institution-building that occurs at two levels. At the transnational level, formal substantive and procedural rules and organizational forms are constructed and legitimated. At the domestic level, the implementation of rules defined as a process of translation of transnational rules into on-the-ground practices occurs. Building on an extensive study of forest certification and labeling, I show that at the transnational level, institution-building is driven by problem-solving and conflict-settlement efforts of transnational actors embedded into a larger discursive context of neoliberal globalization and sustainable development. Furthermore, I show that at the domestic level, the implementation is not a straight-forward execution of transnational rules imposed by powerful transnational actors – e.g., international NGOs, multinationals or international organizations. Rather, local actors negotiate the ways in which transnational standards are implemented locally in both formal and informal settings, and thereby settle political conflicts over natural resource management and construct new knowledge (learning) related to standard implementation and good natural resource management. They use both global ideas reflected in transnational standards and locally available concepts and practices as building blocks, and combine them in various ways in order to construct new knowledge. I, therefore, emphasize stakeholder interest negotiation and collective learning as core social processes which enable the translation of transnational standards into on-the-ground practices. The research also evaluates the effectiveness of forest certification and labeling and argues that forest certification has had a positive but limited impact on corporate on-the-ground practices. I identify two factors that limit the effectiveness of certification and labeling: national institutional and legal context and the market nature of private regulatory approaches.
BASE
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 11, Heft 1, S. 27-59
ISSN: 0946-7165
World Affairs Online
Die internationale Arbeitsteilung ist durch Produktivitätssteigerung auf allen Ebenen der transnationalen Beschaffungsketten charakterisiert. Die wechselseitigen Beziehungen zwischen den Akteuren innerhalb globaler Beschaffungsketten führen zur Abhängigkeit der einzelnen Akteure untereinander was Regulationsprobleme verursacht. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Problematik der Regulierung transnationaler Beschaffungsketten. Die wichtigsten Akteure der internationalen Wirtschaft sind zweifellos transnationale Unternehmen. Die oftmals menschenunwürdigen Arbeitsbedingungen in den Zulieferbetrieben der transnationalen Unternehmen sind der Kernpunkt der, mit der internationalen Arbeitsteilung verbundenen, gesellschaftlichen Problematik. TNCs können für rechtliche Verstöße ihrer Zulieferer (die in einem Abhängigkeitsverhältnis zu TNCs stehen) nicht belangt werden. Dies führt zu einer Regulierungslücke, die dringender Klärung bedarf. Derzeit gibt es aber lediglich Regulierungsansätze, die freiwilliger Natur sind und geringe Durchsetzungskraft haben. Das Ziel dieser Arbeit ist es, zunächst einen Überblick über die vorhandenen Instrumente zur Regulierung transnationaler Unternehmen zu liefern. Ferner werden die rechtlichen Rahmenbedingungen und die bestehenden Initiativen sowie zukünftige Ansätze zur direkten Regulation transnationaler Unternehmen kritisch durchleuchtet. Die Arbeit stützt sich vorrangig auf die Veröffentlichungen der UN sowie der EU. Die Aktivitäten dieser Institutionen bilden den Kern der derzeitigen Versuche, Unternehmen einem rechtlich-verbindlichen Verantwortungskonstrukt zu unterwerfen. Daher werden in erster Linie die aktuellen Tätigkeiten des UN-Sonderbeauftragten John Ruggie angeführt. Ferner werden die Aktivitäten der Europäischen Kommission und des EU-Parlaments durchleuchtet und beurteilt. Abschließend werden verschiedene Wege zur Unternehmensregulierung aufgezeigt und auf ihre Stärken und Schwächen überprüft. ; The characteristic of the international division of labour is a growth of productivity in every area of transnational supply chains. Due to their mutual relationships and complex connections, the actors in global supply chains are in a situation of interdependence. This complexity leads to regulation problems. This master thesis deals with the question on how to regulate the activities of different actors in transnational supply chains. The primary actors in the international economy are transnational corporations (TNCs). Through their work, they interact with many different partners. The degrading working conditions in the supplying companies of TNCs are the core problem of the international division of labour. The corporations are not responsible for the legal violations of their partners, even though these companies depend on the TNCs. This situation leads to a regulation gap that needs to be administered. Today?s regulation approaches are ones of voluntary nature and therefore have no real impact on the behavior of corporations. The purpose of this thesis is to provide an overview of the existing instruments for the regulation of TNCs as well as to critically examine them. I am providing proposals for developing the current and for implementing new instruments for regulating transnational supply chains. I am analyzing the legal framework, the existing and the future approaches for introducing a direct regulation of TNCs. The work is primarily based on publications of the UN and the EU. The activities of these institutions form the essence of the current approaches for introducing mandatory responsibility instruments for corporations. Therefore I put the primary focus on the current approaches of the UN-Special Representative as well as on the future developments that are being discussed by the EU. Finally I am presenting several approaches for the possible future of TNC-regulations. The strengths and weaknesses of these approaches are being reviewed. ; von Almina Besic ; Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers ; Graz, Univ., Masterarb., 2009 ; (VLID)245459
BASE