Don’t Trust the Trusts
In: Shadow Banking and the Rise of Capitalism in China, S. 73-85
394 Ergebnisse
Sortierung:
In: Shadow Banking and the Rise of Capitalism in China, S. 73-85
In: Proceedings of the FINT workshop on trust within and between organizations
In this article we argue that the experience and effects of trust are influenced by how people construe trust in specific situations – people are not merely passive receptacles of information but bring their own understanding of trust to social situations (Bandura, 1989). Drawing on the literature on conceptual metaphors we describe these as three trust-metaphors. These trust-metaphors we suggest have important ramifications for how people experience trust, how people go about developing trust and peoples' reactions to trust or changes in trust (trust-breaches). Different trust-metaphors mediate the link between situational contingencies and demands on the one hand and peoples' strategies for managing different social situations. Thus different metaphors here can be seen as corresponding to different «strategies» of managing different types of interdependence in different types of situations.
In: Political and Civic Leadership: A Reference Handbook, S. 602-610
In: Trust and Democratic Transition in Post-Communist Europe, S. 1-23
In: Modelle kritischer Gesellschaftstheorie: Traditionen und Perspektiven der Kritischen Theorie, S. 28-38
Der Beitrag diskutiert den Begriff der Aufklärung und den der Kritik in der Kritischen Theorie hauptsächlich anhand einer Interpretation von Adornos "Minima Moralia. Reflexionen aus dem Beschädigten Leben". Hier wird das "dialektische Verfahren" als negatives, als eines, das "Aussagen macht, um sie zurückzunehmen und dennoch festzuhalten" bestimmt. Mit dieser Bestimmung skizziert Adorno einen Aufklärungsbegriff, der mit der geschichtlichen Verwirklichung von Aufklärung nicht einfach zusammenfällt, dessen Verwirklichung also allein in dem Ganzen einer "aufklärenden Bewegung" ihren Ort hat, vorausgesetzt, diese Bewegung bildet je ein Ganzes. Auch für Adorno ist Kants Begriff der Aufklärung verbindlich: "Wenn denn nun gefragt wird: Leben wir jetzt in einem aufgeklärten Zeitalter?, so ist die Antwort: Nein, aber wohl in einem Zeitalter der Aufklärung." Mit leidenschaftlichem Doppelsinn sagt der Aufklärer - und dies hätte Adorno unterschrieben: Der lösende und bindende Zweifel ist meine Sache und deshalb kann ich nicht umhin, dem anderen zu glauben und zu vertrauen, dem anderen in mir selbst. Trust me. (ICA2)
In: Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics, S. 2380-2386
Trust is important in the food sector. This is primarily because households entrust some of the tasks related to food preparation to food processors. The public is concerned about pesticides, food additives, preservatives, and processed foods that may harbor unwanted chemicals or additives. After numerous food scandals, consumers expect food processing industries and retailers to take responsibility for food safety. Meanwhile, the food industry focuses on profit growth and costs reduction to achieve higher production efficiency and competitiveness. It means that they introduce innovations, such as new production methods, processing techniques, and additives. Consumers have to delegate the responsibility for ensuring food safety to food producers, retailers, and regulatory authorities who ensure that the foods are safe, healthy, and pose no risks. For consumers, trusting these actors can reduce feelings of uncertainty. It is helpful for companies to be responsible for their activities through transparency and traceability. In turn, the food industry tries to gain consumers' trust by providing objective information, such as ranked brands or labels on food packages.
In: Differenz und Integration: die Zukunft moderner Gesellschaften ; Verhandlungen des 28. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Dresden 1996, S. 283-293
"Verhaltenserwartungen, deren Verwirklichung nicht kontrollierbar ist, bedürfen der Vertrauensbildung. Die Vertrauensvermutung stützt die Stabilität der Erwartung und schützt vor der Enttäuschungsangst. Vertrauen überbrückt Unsicherheit. 'Moralvertrauen' zu Personen stützt sich auf beobachtete Indikatoren, die das Vertrauen bestärken, rationalisiert Enttäuschungen und löst kognitive Dissonanzen im Sinne der Selbstbestätigung. Vertrauensbildung ist insofern ein reflexiver Prozeß der Wahrnehmungsselektion. Vertrauen zu Institutionen unterscheidet sich von Vertrauen zu Personen. Es ist abstrakter und indirekter, bezieht sich auf 'Systemeigenschaften'. Über welche Systemeigenschaften bildet sich Institutionenvertrauen? Welche Indikatoren dienen der Bestätigung der Vertrauensvermutung? Der Analyse liegt ein Institutionenverständnis zugrunde, das die Übertragung normativer Leitideen in handlungsbestimmende Orientierungen thematisiert. Die Homogenisierung von Erwartungen und normativem Selbstanspruch der Institutionen einerseits und die je kontextspezifische Symmetrie von Beobachtungsselektion und Institutionenperformanz andererseits sollen als Grundlagen für eine Vertrauensbildung zu Institutionen gelten. Für Vertrauensverlust wird insbesondere die Wahmehmung von unbearbeiteten Kontingenzen der institutionellen Differenzierung herausgearbeitet. Die anwendungsbezogenen Beispiele werden aus dem Institutionalisierungsprozeß der Europäischen Union mit noch nicht gewonnenem 'Systemvertrauen' und verlorenem 'Moralvertrauen' gewählt." (Autorenreferat)
Three claims about trust are challenged: (1) Government honesty promotes generalized trust. (2) Democracy promotes trust. (3) Strong government performance promotes cooperation. Attention is given to the relationship between democracy & trust before considering why some countries are more trusting than others. While government structures are unable to produce trust, it is concluded that government policies can. 2 Tables, 1 Figure, 47 References. J. Zendejas
In: Oxford Research Encyclopedia of International Studies
"Trust and International Organization" published on by Oxford University Press.
In: Reputation-Based Governance, S. 20-44
In: Education Policy: Globalization, Citizenship and Democracy Education policy: Globalization, citizenship and democracy, S. 174-197