Cuck Sudetic, Blood and Vengeance. One Family's Story of the War in Bosnia, New York, Norton 1998
In: Historische Anthropologie: Kultur, Gesellschaft, Alltag, Band 7, Heft 3, S. 490-490
ISSN: 2194-4032
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In: Historische Anthropologie: Kultur, Gesellschaft, Alltag, Band 7, Heft 3, S. 490-490
ISSN: 2194-4032
Dass die Rache kalt zu genießen sei, gehört zu den in ganz Europa verbreiteten Spruchweisheiten. Angesichts dieser Gleichförmigkeit hält der vorl. Band einige Überraschungen bereit, da er nicht nur Divergenzen in der diachronen Entwicklung der Rachepraxis von der Spätantike bis zum Ende des Hochmittelalters vorführt, sondern auch national unterschiedliche Ausprägungen. Während etwa Stephen D. White in seinem Beitrag zum »Imaginaire faidal« in ausgewählten »Chansons de Geste« (S. 175–198) und Bruno Lemesle für den »Comte d'Anjou face aux rébellions« (S. 199–236) die Bedeutung der Fehde als Mittel adliger Politik in einem feudal zersplitterten Frankreich aufzeigen, ist andernorts Gegenläufiges zu beobachten. So kann John Hudson (S. 341–382) darauf hinweisen, dass sich im normannisch beherrschten England Konflikte aufgrund der Durchsetzungsfähigkeit des Königtums üblicherweise in einem weniger gewalttätigen Rahmen abspielten (S. 375–377). .
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In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 6, Heft 1, S. 41-91
ISSN: 0946-7165
World Affairs Online
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 33, Heft 2, S. 240-256
ISSN: 0340-0425
Starting from the question whether our daily & political usage of the term revenge really hits or rather obscures the core of the problem (I), the paper outlines a small phenomenology of the (blood) revenge of segmentary societies (II), to interpret vengeance in a second step theoretically as the negative of gift exchange as a reciprocal relationship of respect (III). The last section discusses the perverting effects of a failing institutionalizing of violence on archaic revenge (IV),. 31 References. Adapted from the source document.
In: Osteuropa, Band 60, Heft 12, S. 117-132
ISSN: 0030-6428
Twilight Over England was written by William Joyce in early 1940; that is, shortly after Britain's declaration of war against Germany. More commonly known as Lord Haw-Haw, the British 'traitor' who worked for German radio, there was much more to William Joyce than the character portrayed by Allied propaganda and post-war vengeance. Here Joyce explains his conception of a specifically British National Socialism, his commitment to the British Crown and Empire, and the history of England's takeover by international finance, the real enemy of all nations. He shows in a manner very relevant to the present, the ways by which the international bankers operate, and why they forced a war on Germany. The development of Free Trade capitalism is also examined—the system that has continued to intrude on every corner of the world with ever more aggression since its victory in 1945. The charges of treason against Joyce and his hanging are considered against the fact that he was never a British citizen, and the legality of his execution remains highly contentious.
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 34, Heft 1, S. 30-60
ISSN: 0340-0425
The article deals with different procedures of taking to court & call to account the mass of perpetrators of the Rwandan genocide of 1994 & to doing justice to the few surviving victims & to international humanitarian law. The first section outlines the fundamental differences between vengeance & forgiveness on the one hand & redistributive & restorative justice on the other. The second section sketches the preconditions & the course of the genocide itself. Section three deals with the pitfalls & accomplishments of the International Criminal Court for Rwanda, section four with those of the Rwandan criminal courts in applying criminal law to mass violence. Section five presents & analyses the modernized Rwandan gacaca courts as a possible means to overcome the (partial) inadequacies of redistributive justice & to reconcile the Rwandan society. It is argued that although the gacaca courts do not work in a truly restorative manner & sometimes even counteract the idea of restoration, they still do bear the potential of democratizing & civilizing the war-torn & violence-ridden country of Rwanda. Section six finally discusses the restrictions, implications & limitations the Rwandan government was & is facing in choosing between redistributive & restorative approaches. Adapted from the source document.
Grund- und damit Ewigkeitsfragen des Rechts sind der Gegenstand dieser Aufsätze. Sie öffnen weitläufige Flanken zur Philosophie, insbesondere zur Ethik und zur politischen Philosophie, aber auch zu anderen philosophischen Sphären wie der Philosophie des Geistes und der Metaphysik. Im ersten Teil geht es um Grenzen der Rechtfertigung tödlicher Gewalt, die Staaten ausüben: in Kriegen gegeneinander, aber in Ausnahmelagen des innerstaatlichen Notstands auch gegen die eigenen Bürger.Eine legitime Form staatlicher Gewalt ist das Strafrecht. Lässt sich sein Begriff aus archaischen Wurzeln von Rache und Vergeltung erhellen? Setzt strafrechtliche Schuld den freien Willen des Täters voraus? Darf ihn das Recht wegen besonders gravierender Verbrechen als "Feind", statt als Bürger der Gesellschaft behandeln? Grundfragen, denen der zweite Teil nachgeht.Der dritte Teil fragt nach den Grenzen zwischen Leben und Tod in der Medizin und nach Zuständigkeit wie Berechtigung, darüber zu entscheiden.
Die vorgelegte Diplomarbeit beschäftigt sich mit dem Disziplinarrecht innerhalb des Österreichischen Bundesheeres. Disziplin ist eine wesentliche Voraussetzung für die erfolgreiche Durchführung von militärischen Aufgaben und auch in der Ausbildung ist es unerlässlich einen geordneten Ablauf zu gewährleisten, um Unfälle zu vermeiden. Das Bundesheer ist in Übungen und Einsätzen auf die Interaktion mit der Bevölkerung angewiesen. Dies erfordert ein hohes Maß an Integrität und Vertrauen in die Institution Bundesheer. Disziplinäre Maßnahmen verfolgen das Ziel, die Soldaten und Beamten an ihre Pflichten zu erinnern. Keineswegs sollen sie ein Mittel der Vergeltung oder gar der Rache sein. Das Disziplinarrecht ist somit ein Präventions- und Sanktionsrecht.Bisherige Arbeiten zu diesem Thema befassten sich vorrangig ausschließlich mit den Normen des HDG 2014, ließen dabei allerdings die weitreichenden Einwirkungen anderer Normen auf das Disziplinarverfahren und die Judikatur zu diesen Normen außer Betracht. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, den Blick auf das Kommandantenverfahren dahingehend zu vertiefen und aufzuzeigen, welche sonstigen Gesetze und Rechtsprechungen das Disziplinarverfahren maßgeblich beeinflussen, um so einen vollständigen Überblick über das militärische Disziplinarverfahren zu erhalten. Das Kommissionsverfahren soll hierbei allerdings nur durch einen Exkurs gestreift werden. ; The thesis presented deals with the disciplinary law within the Austrian Armed Forces. Discipline is an essential prerequisite for the successful performance of military tasks and it is also essential to ensure an orderly process in training in order to avoid accidents. The armed forces rely on interaction with the population for exercises and operations. This requires a high degree of integrity and trust in the army as an institution. Disciplinary measures aim to remind soldiers and officials of their duties. In no way should they be a means of retaliation or even of vengeance. Disciplinary law is therefore a law of prevention and sanction.Previous work on this topic has primarily dealt exclusively with the legal norms of the HDG 2014, but ignored the far-reaching effects of other legal norms on the disciplinary procedure and the judicature on these legal norms. The aim of the present work is to deepen the view of the commander's procedure and to show which other laws and jurisdictions significantly influence the disciplinary procedure in order to obtain a complete overview of the military disciplinary procedure. The commission procedure is only to be touched upon here by way of an excursus. ; vorgelegt von Gerald Rasinger ; Enthält Zusammenfassungen auf Deutsch und Englisch ; Abweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der Verfasserin ; Karl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2020 ; (VLID)5815709
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This article discusses the question of guilt and penalty in the case of mass murderers as Josef Mengele. The abnormity of the crime, it seems, requires vengeance and not just a punishment restricted to the norms of human rights. In analogy to this assumption, fictional literature on this topic that does not satisfy the reader's desire for revenge, cannot be considered felicitous. The thesis is apparently confirmed by the fate of Vati (1987), a narrative by Peter Schneider which describes the encounter between Mengele and his son in his hideout in Brazil. Concerning the facts based on a series of articles upon the real event, Schneider shows the psychological dilemma of the son who feels unable to deliver his guilty father to the authorities or punish him by his own hands; his failure to punish the perpetrator seems to be compensated by aggressive acts and fantasies against other persons. Schneider has tried to reduce the effect on his audiences, changing the narrator from the first to the third person. Nevertheless, the reception of his book shows that the author did not achieve the proportion between guilt and punishment that would have been expected by the public. ; Dieser Artikel diskutiert die Frage von Schuld und Sühne im Fall von Massenmördern wie Josef Mengele. Die Abnormität des Verbrechens, so scheint es, erfordert Rache und nicht eine einfache Bestrafung im Einklang mit den Normen der Menschenrechte. Analog zu diesen Vorüberlegungen kann fiktionale Literatur über das Thema, die das Bedürfnis der Leser nach Rache nicht erfüllt, nicht als gelungen angesehen werden. Diese These scheint bestätigt zu werden durch das Schicksal von Vati (1987), einer Erzählung von Peter Schneider, die das Treffen Josef Mengeles mit seinem Sohn in einem brasilianischen Versteck beschreibt. Hinsichtlich der Fakten, gestützt auf eine Serie von Artikeln über das tatsächliche Treffen, zeigt Schneider das psychologische Dilemma des Sohns, der sich unfähig fühlt, den Vater der Justiz auszuliefern oder ihn eigenhändig zu bestrafen; die fehlende Bestrafung des Täters scheint er durch eine Reihe von aggressiven Akten und Phantasien gegen andere Figuren zu kompensieren. Schneider hat versucht den negativen Effekt auf sein Publikum zu reduzieren, indem er statt des Erzählers in der ersten Person einen Er-Erzähler einführte. Dennoch zeigt die Rezeption des Buchs, dass es dem Autor nicht gelungen ist, das Gleichgewicht zwischen Schuld und Strafe zu finden, das die Öffentlichkeit hätte erwarten dürfen.
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Dieser Artikel diskutiert die Frage von Schuld und Sühne im Fall von Massenmördern wie Josef Mengele. Die Abnormität des Verbrechens, so scheint es, erfordert Rache und nicht eine einfache Bestrafung im Einklang mit den Normen der Menschenrechte. Analog zu diesen Vorüberlegungen kann fiktionale Literatur über das Thema, die das Bedürfnis der Leser nach Rache nicht erfüllt, nicht als gelungen angesehen werden. Diese These scheint bestätigt zu werden durch das Schicksal von Vati (1987), einer Erzählung von Peter Schneider, die das Treffen Josef Mengeles mit seinem Sohn in einem brasilianischen Versteck beschreibt. Hinsichtlich der Fakten, gestützt auf eine Serie von Artikeln über das tatsächliche Treffen, zeigt Schneider das psychologische Dilemma des Sohns, der sich unfähig fühlt, den Vater der Justiz auszuliefern oder ihn eigenhändig zu bestrafen; die fehlende Bestrafung des Täters scheint er durch eine Reihe von aggressiven Akten und Phantasien gegen andere Figuren zu kompensieren. Schneider hat versucht den negativen Effekt auf sein Publikum zu reduzieren, indem er statt des Erzählers in der ersten Person einen Er-Erzähler einführte. Dennoch zeigt die Rezeption des Buchs, dass es dem Autor nicht gelungen ist, das Gleichgewicht zwischen Schuld und Strafe zu finden, das die Öffentlichkeit hätte erwarten dürfen. ; This article discusses the question of guilt and penalty in the case of mass murderers as Josef Mengele. The abnormity of the crime, it seems, requires vengeance and not just a punishment restricted to the norms of human rights. In analogy to this assumption, fictional literature on this topic that does not satisfy the reader's desire for revenge, cannot be considered felicitous. The thesis is apparently confirmed by the fate of Vati (1987), a narrative by Peter Schneider which describes the encounter between Mengele and his son in his hideout in Brazil. Concerning the facts based on a series of articles upon the real event, Schneider shows the psychological dilemma of the son who feels unable to deliver his guilty father to the authorities or punish him by his own hands; his failure to punish the perpetrator seems to be compensated by aggressive acts and fantasies against other persons. Schneider has tried to reduce the effect on his audiences, changing the narrator from the first to the third person. Nevertheless, the reception of his book shows that the author did not achieve the proportion between guilt and punishment that would have been expected by the public.
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In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 34, Heft 1, S. 30-60
ISSN: 0340-0425
World Affairs Online
Wenn ausgerechnet Pazifisten bei der Verfechtung ihrer Position aggressiv werden, so finden wir das besonders verstörend – jedenfalls verstörender als bei anderen Spannungen zwischen Theorie und Praxis. Woran liegt das? Meiner Ansicht nach kommen in diesem Fall drei Elemente zusammen, deren Mischung die pazifistische Position von innen bedroht: Während sich der hasserfüllte Pazifist schon beim Diskutieren schnell von negativen Emotionen fortreißen lässt, also alles andere als Willensstärke dokumentiert, verlangt er in seiner Theorie ein Höchstmaß an Willensstärke, und zwar gerade im Umgang mit Emotionen. Dass er das nicht schafft, wirft nicht nur ein negatives Licht auf seine Person, sondern liefert Gründe gegen seine Theorie. Lektion: Der Pazifist ist gut beraten, vorbildlich mit seinen Emotionen umzugehen. ; Sometimes pacifists get full of hatred when arguing for their moral position. This is particularly disturbing–or anyway, more disturbing than in other cases where there occurs a tension between theory and practice. Why is that so? According to my diagnosis, in the case of hateful pacifists there are three elements which (when taken together) threaten pacifism from inside: (i) Hateful pacifists are carried away by negative emotions. (ii) This shows that they lack self-control in political practice, i.e. in contexts which are far easier than war. (iii) In theory, however, they demand that conflicting parties be able to exert a lot of self-control, particularly with respect to aggressive emotions. – As long as they themselves are not capable of doing this, they are not only ruining their nice image; they are also providing strong reasons against their moral theory. Lesson: In political discussions, pacifists are well advised to control their negative emotions. ; Not Reviewed
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