Voter Competence: What do Voters Need to Know?
In: Europe in Question, S. 135-159
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Europe in Question, S. 135-159
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Enduring Questions and Unsatisfactory Answers About Direct Democracy" published on by Oxford University Press.
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Heuristics and Biases in Political Decision Making" published on by Oxford University Press.
In: Voters and Voting in Context, S. 146-166
This chapter investigates the amount of variability in individual turnout decisions over time and its dependence on the changing characteristics of political parties as one feature of the political context. Electoral participation in the German federal elections from 1994 to 2013 was characterized by inertia for most eligible voters. However, one reason for dynamics in turnout behavior is changes in individual alienation with regard to the political parties. When voters develop a more favorable view of the political parties than in the previous election in terms of the parties' generalized evaluation or perceived competence, they are motivated to switch from abstention to voting (and vice versa). But the political parties' capacity to raise turnout rates is rather narrow compared to the influence of other determinants, such as the perceived duty to vote.
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Direct Democracy and Political Decision Making" published on by Oxford University Press.
In: Kommunales Wahlverhalten, S. 199-240
In: Politischer Liberalismus in der Bundesrepublik, S. 125-150
Das Bild der FDP in der Bevölkerung vor den Bundestagswahlen 1972 und 1976 soll im Rahmen empirischer Wahlforschung beschrieben werden. Außerdem wird untersucht, welche Beziehungen zwischen den Vorstellungen über die FDP und der Bereitschaft bestehen, diese Partei zu wählen. Die Analysen beruhen auf den Daten repräsentativer Umfragen der wahlberechtigten Bevölkerung vom Oktober 1972 (1581 Befragte) und Mai 1976 (2076 Befragte), wo u. a. offene Fragen zu den guten und schlechten Seiten der einzelnen Parteien gestellt wurden. Die Inhaltsanalyse ergab u. a. folgende Ergebnisse: Für einen beträchtlichen Teil der Wahlberechtigten ist die FDP ein "unbekanntes Wesen"; die Hauptimagekomponenten beziehen sich auf die Koalitionsproblematik, die politische Moral und andere generelle Merkmale. Es zeigte sich außerdem, daß Personen, die die FDP schätzen, zu einem großen Prozentsatz die SPD wählen. Von 1972 bis 1976 hatte sich die relative Bedeutung der Imagekomponenten zugunsten der ideologischen Argumente verschoben. Die Interpretation dieser Befunde sollte nach Ansicht des Autors durch weitere Untersuchungen geklärt werden. (OH)