Weaving dreams - Träume weben: Festschrift zum 90. Geburtstag von Pfarrerin Dr. theol. h.c. Ruth Epting
In: Theologie, Religionswissenschaft Bd. 7
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In: Theologie, Religionswissenschaft Bd. 7
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Heft 2, S. 458-459
ISSN: 2366-4185
In: Schriften des Museumsvereins Dorenburg 34
There is a tendency in recent art history to see artistic practice as aligning with political activism, and artists who are women as making feminist art. VALIE EXPORT, the paradigmatic "woman artist" in this regard, encapsulated this position in her formulation of Feminist Actionism. This paper draws out a complementary tendency exhibited in the work of Ingrid Wiener that I call feminist in-action. In contrast with the confrontational practices of many of her contemporaries, Wiener's tapestry collaborations with Dieter Roth present long-drawn-out performances of withdrawal. Her weaving explores a relational and dependent view of both artistic practice and the self. Refusing the feminist-actionist's arsenal of assertive gestures, Wiener picks apart the conventions of highwarp Gobelins tapestry weaving in order to attend to an immanent and intimate, sometimes frayed, sometimes touching, space of correspondence. Wiener's tapestry collaborations with Roth thus articulate an alternative textile politics as a politics of care.
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The public culture of the receiving society and the dominant understanding of belonging and political membership can influence the social participation of immigrants as much as immigration law. However, current discussions of integration focus primarily on the distribution of rights and neglect the role of tacit knowledge. Through a systematical and philosophical analysis of identity's role in policy-making, governance and social practice, Bodi Wang shows how a one-sided understanding of integration resembles »assimilation« and why integration should be expected from locals as well. Weaving together extensive findings in sociology, history, critical race theory and Chinese philosophy with ethics and migration studies, this book provides a compelling argument for adopting the concept of »mutual integration« to overcome injustice and to enhance social solidarity.
In: Der Staat: Zeitschrift für Staatslehre und Verfassungsgeschichte, deutsches und europäisches öffentliches Recht, Band 49, Heft 1, S. 1-22
ISSN: 0038-884X
Die vorliegende Arbeit konzentriert sich auf die Produktion und Sammlung von Tapisserien am Hof von Ferrara im 15. und 16. Jahrhundert, als diese eine zentrale Stellung in der höfischen Kunstproduktion einnahmen und die eindrucksvollste Repräsentationsform schlechthin darstellten. Als Zeichen von Prachtentfaltung und Magnificenza haben die Este mit der Tapisseriekunst eine systematische Auftrags- und Erwerbspolitik verfolgt, mit der Intention, ihr Castello, ihre Stadtpaläste und suburbanen Delizie sowie ihre Staatsschiffe angemessen auszustatten. Die Familie gehörte zu den ersten herrschaftlichen Häusern in Italien, die eine Tapisseriemanufaktur einrichtete und über eineinhalb Jahrhunderte förderte. In dieser entstanden einzigartige, nicht replizierte Exponate. Nur wenige von den Hofkünstlern entworfene, auf den Webstühlen von Rubinetto di Francia, Nicola, Giovanni und Luigi Karcher oder Giovanni Rost gewebte Werke haben die Jahrhunderte überstanden und können noch von der hohen technischen und künstlerischen Beschaffenheit der Exponate Zeugnis ablegen. Neben den seltenen Arazzi, aufbewahrt in Ferrara, Como, Paris, Madrid und Cleveland, sind auch vier Entwurfszeichnungen erhalten. Die Verzeichnisse der estensischen Guardaroba bezeugen, dass mit Hilfe des Arazzo Politik betrieben wurde. Eine wichtige Fragestellung war, inwieweit ein Zusammenhang zwischen Funktion und Ikonographie der Bildteppiche bestanden hat. Auch der Webtyp stand offensichtlich in Beziehung zum Ort der Bestimmung der Exponate. Die Tapisserie erwies sich als ein offenes Kunstwerk, das auf die Ergänzung durch den Kontext und das Ereignis angelegt war. Durch einen Arazzo konnte ein Raum kurzfristig oder dauerhaft in seiner Pracht aufgewertet und bestimmte Inhalte betont werden. In Ferrara wurde Tapisserie nie anstelle der Malerei entwickelt, sondern vielmehr in Kombination und Ergänzung zu ihr konzipiert. Wie auch andere Herrscher nutzten die Este Bildteppiche, um ihren Reichtum zu unterstreichen, ihre Überzeugungen und Fähigkeiten zu rühmen oder verpflichtende Vorbilder vor Augen zu führen. ; This paper examines production and collection of arazzi at the court of Ferrara in the 15th and 16th century, when tapestries take a central position in courtly art and constitute the most striking form of representation. To display the splendour and magnificenza of their house, the Este family of Ferrara pursued a systematic policy of commissioning and acquiring tapestries that should prove worthy furnishings for their castle, their city palaces and suburban delizie, or their state vessels. They were among the first ruling houses of Italy to establish a tapestry workshop and promoted manufacture for more than one century and a half. In this time, their arazzeria produced unique exhibits that were never replicated. Designed by artists of the Ferrara court and woven on the looms of Rubinetto di Francia, Nicola, Giovanni and Luigi Karcher, or Giovanni Rost, only a small number of these tapestries has survived the centuries to bear witness in our day of high artisan skill and craftsmanship. Apart from the rare arazzi that are kept in Ferrara, Como, Paris and Cleveland there are also four preliminary drawings that are still preserved. The inventories of the guardaroba of the Este provide evidence of the fact that arazzi were used for political ends. An important research question concerned possible correlations between the functions and the iconography of tapestries. The method of weaving that was employed was evidently related to the location for which the exhibits were destined. The tapestry was an open piece of art that was designed in a way that allowed it to be complemented by context and occasion. An arazzo could increase the splendour of a room permanently or only temporarily and bringing specific concepts to the fore. In Ferrara, tapestry was never conceived as a mere replacement for painting, but rather to complement and combine with it. Like other rulers, the Este family employed tapestry policies to highlight their wealth, to praise their beliefs and abilities, or to visualize some binding paragons.
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