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Te nderuar zonja dhe zoteri Per Qiramarresit ne Gjermani ka rregulla dhe sjellje te veqanta te cilave duhet tu permbahet qdonjeri. Ne kete doracak do te gjeni udhezime dhe sqarime te cilat ju ndihmojne qe te keni nje pasqyre me te kjarte per kete qeshtje. Nese ju duhet ndihme dhe mbeshtetje per kete teme, do te ju ndihmoje veshtrimi i faqes se fundit te Doracakut i cili ju udhezon se ku mund te drejtoheni per ndihme dhe udhezime.
In: IAMO policy brief Botimi Nr. 33
Cover -- Half Title Page -- Title Page -- Copyright Page -- Kandungan -- Prakata -- Penghargaan -- Bab 1 Pengenalan -- Maksud tingkah laku yang tidak diingini -- Pengurusan tingkah laku dan sokongan tingkah laku positif -- Kepentingan program pengurusan tingkah laku positif kanak-kanak berkeperluan khas -- Objektif program pengurusan tingkah laku positif kanak-kanak berkeperluan khas -- Kategori strategi pengurusan tingkah laku -- Pengesahan isi kandungan oleh panel pakar -- Situasi pelaksanaan -- Bab 2 Kanak-Kanak Berkeperluan Khas dan Ciri-Ciri Tingkah Laku -- Maksud kanak-kanak berkeperluan khas -- Defnisi dan bilangan murid berkeperluan khas -- Ciri-ciri tingkah laku kanak-kanak berkeperluan khas -- Tahap perkembangan kognitif -- Tahap perkembangan emosi dan personaliti -- Bab 3 Prinsip Pengubahsuaian Tingkah Laku -- Pengenalan teori behaviourisme -- Antecedent-Behaviour-Consequence (A-B-C) dalam pelaziman operan -- Peneguhan -- Hukuman ringan -- Prosedur pengubahsuaian tingkah laku -- Garis panduan pelaksanaan -- Bab 4 Strategi Pencegahan -- Susun atur persekitaran kelas -- Peraturan kelas -- Peringatan visual -- Bab 5 Strategi Peneguhan Positif -- Mengikitiraf perlakuan baik -- Carta Bintang -- Kad kelakuan -- Ekonomi token -- Bersepakat mengumpul mata -- Bab 6 Strategi Pengurangan Tingkah Laku Tidak Wajar (Hukuman Ringan) -- Teguran lisan dan bukan lisan -- Kos-respons -- Pengendalian kos-respons dengan kod warna -- Sudut Tenang -- Bab 7 Strategi Pengurusan Tingkah Laku yang Lebih Teruk -- Penilaian tingkah laku berfungsi -- Kontrak tingkah laku -- Bab 8 Strategi Membina Kemahiran untuk Membuat Tugasan Secara Berdikari -- Strategi membuat tugasan secara berdikari -- Cadangan tambahan -- Bab 9 Pengurusan Tingkah Laku Berasaskan Pendekatan Pembelajaran Sosial -- Teori pembelajaran sosial -- Intervensi yang melibatkan rakan sebaya
Cover -- The Author -- Title Page -- Copyright Page -- Kandungan -- Biodata -- Pengenalan -- Bahasa Peribumi -- Pelestarian dan Keterancaman Bahasa Peribumi dan Dialek -- Pendokumentasian Bahasa Peribumi dan Dialek Terancam -- Manfaat Kelestarian Bahasa Peribumi dan Dialek Menerusi Analisis Sosiolinguistik dan Linguistik Sejarah -- Kesimpulan -- Bibliografi -- Backcover.
In: IAMO policy briefs 24
Im Winter 2014/15 kam es zu einem beachtlichen Exodus aus dem Kosovo. Diese Massenmigration hat Auswirkungen nicht nur im Kosovo, sondern auch in den Zielländern, und sie wirft Fragen nach den Auslösern und möglichen Implikationen auf. Der vorliegende Policy Brief identifiziert und analysiert Antriebskräfte und einige Besonderheiten dieses Phänomens. Hauptauslöser der Massenmigration ist aus unserer Sicht ein Staatsversagen. Der große Enthusiasmus und die Hoffnungen der jungen kosovarischen Nation konnten nicht aufrechterhalten und erfolgreich in eine nachhaltige Entwicklung umgewandelt werden. Vielmehr hat sich eine hohe Frustration über die politische Kaste und die vorherrschende Vetternwirtschaft und Korruption angestaut, die selbst die Mittelschicht in die Emigration treibt. Der Migrationsansturm wurde zusätzlich durch erleichterte Reisebedingungen und Gerüchte, z. B. über unkomplizierte Asylregelungen, angetrieben, die einen regelrechten Schneeballeffekt auslösten. Den politischen Entscheidungsträgern in der EU empfehlen wir einen gelassenen und bedachten Umgang mit der Massenmigration. Änderungen in den Asyl- und Visaregelungen sind angeraten, erfordern aber eine kluge zeitliche Abfolge der Umsetzung. Legale, möglicherweise temporäre Migrationsmöglichkeiten sollten in Betracht gezogen werden, um eine unerwünschte Krisensituation im Kosovo nicht zu verstärken. Im Kosovo selbst müssen als Antwort auf die Abwanderung endlich bestehende Strukturen aufgebrochen und die Korruption bekämpft werden, denn nur leistungsfähige Institutionen und funktionierende Sozialsysteme können dem Land helfen, den wirtschaftlichen Stillstand und die Perspektivlosigkeit zu überwinden.
Cover -- The Author -- Title Page -- Copyright Page -- Kandungan -- Biodata -- 1.0 Pengenalan -- 2.0 Masalah dan Cabaran dalam Fotopemankinan TiO2 -- 3.0 Mengatasi Keperluan Penapisan -- 4.0 Meningkatkan Kecekapan Fotopemankinan TiO2 -- 5.0 Fotomangkin Terpegun Yang Aktif Cahaya Nampak -- 6.0 Menghubungkan Pencapaian Makmal Dengan Aplikasi Industri -- 7.0 Kesimpulan -- Penghargaan -- Rujukan -- Backcover.
We live in an era where the university system is undergoing great changes owing to developments in financing policies and research priorities, as well as changes in the society in which this system is embedded. This change toward a more market-oriented university, which also has immediate effects in academic peripheries such as the Balkans, the Middle East, or South-East Asia, is of great influence for the pedagogical practice of "less profitable" academic areas such as the Humanities: philosophy, languages, sociology, anthropology, history. Because of the absence of a historically grounded establishment of the Humanities, academic peripheries, usually accompanied by a weak civil society infrastructure, seem to offer the most fertile ground for rethinking the Humanities, their pedagogical practice, and their politics, as well as the greatest threats, such as the ongoing capitalization of research, and profitability as the norm of educational achievement. The sprawling presence of for-profit universities and in academic peripheries such as Albania and Kosovo is indicative of this problematic, as are consistent underfunding of universities and the relentless budget cuts in American and English, and to a lesser extent European, universities. Motivations for this ongoing attack on the university are often driven by a political system or a politics with an aggressive stance to critical thought.