To protest or not to protest?: Migrant workers' participation in protests in China
In: Japanese journal of political science, Band 24, Heft 2, S. 230-248
ISSN: 1474-0060
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In: Japanese journal of political science, Band 24, Heft 2, S. 230-248
ISSN: 1474-0060
World Affairs Online
Protest ist zu einem fixen Bestandteil unserer Gesellschaft geworden. Christoph J. Virgl analysiert Protest in seiner vielfältigen Bedeutung. Der Protest ist in seiner Einfachheit unnachahmbar und dennoch vermittelt uns jeder Protest mehr Weltwissen, als wir täglich in Politik und Massenmedien vermittelt bekommen. Kaum eine Formensprache schafft es in der modernen Gesellschaft besser, Konflikte und Widersprüche sichtbar zu machen. Es bleibt daher festzuhalten: Man muss nicht jeden Protest mittragen; aber kein Protest wäre unerträglich.
Digital photograph diptych of political protesters. Presented as part of the 2020 Annual Student Exhibit in the Berman Museum of Art at Ursinus College. ; https://digitalcommons.ursinus.edu/asae_images/1062/thumbnail.jpg
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In: Global discourse: an interdisciplinary journal of current affairs and applied contemporary thought, Band 4, Heft 2-3, S. 109-119
ISSN: 2043-7897
In: Handwörterbuch der Politischen Psychologie, S. 276-283
In: Protest in der Weltgesellschaft, S. 21-71
Introduction -- Infrastructures and practices of protest camping -- Media and communication infrastructures -- Protest action infrastructures -- Governance infrastructures -- Re-creation infrastructures -- Alternative worlds
In: Wozu Politikwissenschaft?: über das Neue in der Politik, S. 179-190
Angesichts der Erfolge massenmedial vermittelter Weltkollekten und der Vielfalt politisch-moralischer Solidaritätskampagnen seit Mitte der 80er Jahre ist keineswegs die vielzitierte Abkehr vom Politischen schlechthin zu verzeichnen, sondern eher eine Unzufriedenheit mit der gängigen Politik. Der Verfasser skizziert diese "weitreichende Transformation politisch-moralischen Protests" und grenzt sie bezüglich ihrer inhaltlichen Ziele, Methoden und Akteure gegen die "Neuen Sozialen Bewegungen" der späten 70er/frühen 80er Jahre ab. Die "fortschreitende Moralisierung, Ästhetisierung und Mediatisierung des Politischen" fordert von der Politologie ein Aufgreifen der Kenntnisse und Methoden angrenzender Sozial- und Kulturwissenschaften. (pbb)
In: Differenz und Integration: die Zukunft moderner Gesellschaften ; Verhandlungen des 28. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie im Oktober 1996 in Dresden ; Band 2: Sektionen, Arbeitsgruppen, Foren, Fedor-Stepun-Tagung, S. 423-427
"Protest stellt sich häufig dann ein, wenn die Politik blockiert, genauer: wenn die konventionelle Politik, die mittels der etablierten Parteien die öffentliche Meinung beobachtet, sich blind zeigt gegenüber Problemen, die berücksichtigt werden wollen. Insofern fungiert Protest als eine Art Sicherheitsventil, das sich öffnet, wem die konventionellen Kanäle der Interessenvermittlung verstopft sind. Wenn es zum Protest kommt, weil die etablierten Parteien - Regierung und Opposition - unfähig sind, die öffentliche Meinung auf neue, unerwartete, legitime, dringende Probleme hin zu beobachten, dann versagt das demokratische Prinzip, und es bildet sich eine Außerparlamentarische Opposition. Diese sucht und findet dann eigene Wege und Mittel, um sich Aufmerksamkeit zu verschaffen. Protest artikuliert somit Probleme, die von der konventionellen Politik vernachlässigt werden. Dabei kann es sich um vielerlei Probleme handeln, ob ökonomischer Qualität wie Arbeitslosigkeit, ökologischer Natur wie Umweltverschmutzung, kultureller Art wie ethnische Minderheiten oder ideologische Meinungsverschiedenheiten. In jedem Fall wird mittels Protest eine Differenz gesetzt zu den konventionellen Formen der Politik, um selbst Politik zu gestalten, und insofern kann man Protest als eine andere Politik der Unterscheidung begreifen. Dabei ist die Form von Protest eine Unterscheidung mit zwei Seiten: Auf der einen Seite jene, die für den Fortbestand der konventionellen Politik stehen, auf der anderen Seite jene, die eine Änderung der konventionellen Politik fordern und deshalb protestieren. Denn dem Protest liegt zumeist ein Problem zugrunde, das von den politisch Verantwortlichen bisher unbeachtet oder zumindest ungelöst blieb und jetzt durch Eigeninitiative gelöst werden soll. Insofern bestimmt sich die Identität des Protestes durch das Problem, das ihm zugrunde liegt, in Differenz zu anderen Politik- und Protestformen in der Gesellschaft." (Autorenreferat)
Draws upon diverse theoretical & empirical research on repression & mobilization to explore what seems to be changing & what still needs to be learned. It is contended that the existing research tends to overemphasize violent activity within collective action & often misrepresents both democratic political systems & repression/mobilization as uniformly structured in a specific manner. A discussion of the interaction of the actors/actions involved in mobilization & repression highlights the complexity of interaction between challengers & the state as well as the wide variation in both protester objectives/tactics & protest policing. A review of videotaped interactions between protesters & police at several large events in London indicates that violent actions by either protesters or police are relatively rare & when they do occur they tend to be short-lived & engaged in by only a small fraction of the total group. An approach for analyzing interaction between protesters & the police that considers how actors adapt their behaviors to one another is suggested. 4 Tables, 61 References. J. Lindroth
Draws upon diverse theoretical & empirical research on repression & mobilization to explore what seems to be changing & what still needs to be learned. It is contended that the existing research tends to overemphasize violent activity within collective action & often misrepresents both democratic political systems & repression/mobilization as uniformly structured in a specific manner. A discussion of the interaction of the actors/actions involved in mobilization & repression highlights the complexity of interaction between challengers & the state as well as the wide variation in both protester objectives/tactics & protest policing. A review of videotaped interactions between protesters & police at several large events in London indicates that violent actions by either protesters or police are relatively rare & when they do occur they tend to be short-lived & engaged in by only a small fraction of the total group. An approach for analyzing interaction between protesters & the police that considers how actors adapt their behaviors to one another is suggested. 4 Tables, 61 References. J. Lindroth
Protests often indicate social states of emergency. The Gezi protests, in which people from various social, political, and class backgrounds went to the streets to voice their dissent, reflected a state of emergency in Turkey. Young people, often referred to as members of the country's post-1980 apolitical generation within public discourse, unexpectedly gathered on the streets and acted as the frontrunners of this mass movement. Their way of protesting through creative performances and humor effectively increased their visibility. Drawing upon the concept of emergency, and guided by a cultural performative approach, this article focuses on young people's experiences of protest. It is a study of the reasons and meanings behind young people's participation in the protests, as well as of values such as trust, solidarity, and collectivity upon which their action was grounded. My findings are based on qualitative field research, i. e., in-depth interviews conducted with young participants of the Gezi protests in İstanbul. The investigation is driven by the questions of how young people describe the notion of the political in relation to trust, solidarity, and collectivity, and how these diverse ways of describing the political through practices foreshadow a new understanding of the political.
BASE
In: Issues That Concern You Ser
Cover Page -- Title Page -- Copyright Page -- Contents -- Introduction -- 1: An Overview of Protest Movements -- 2: Nonviolent Protest Is the Only Effective Means of Protest -- 3: Direct Action, Including Violence, Is Sometimes Necessary to Effect Change -- 4: Comedy and Street Theater Are Effective Protest Tactics -- 5: Theatrical Confrontation Is No Longer an Effective Protest Tactic -- 6: Civil Disobedience Is an Effective Protest Tactic -- 7: Protests Like Occupy Damage the Economy and Accomplish Nothing -- 8: The Occupy Movement Had a Lasting Impact -- 9: Economic Inequality in the United States Is an Important Issue for Protest Movements -- 10: Protest Movements Targeting Economic Inequality in the United States Are Misguided -- 11: From Slacktivism to Activism -- 12: Social Media Amplify the Power of Protest -- 13: This Independence Day, Thank a Protester -- 14: Popular Dissent Is Being Actively Suppressed in the United States -- Appendix -- What You Should Know About Social Protest -- What You Should Do About Social Protest -- Organizations to Contact -- Biblography -- Index -- Picture Credits -- Back Cover
In: Journal of democracy, Band 20, Heft 3, S. 25-28
ISSN: 1045-5736