Enforcing International Financial Regulatory Reforms
In: Journal of international economic law, Band 17, Heft 1, S. 139-176
ISSN: 1464-3758
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In: Journal of international economic law, Band 17, Heft 1, S. 139-176
ISSN: 1464-3758
In: Global governance: a review of multilateralism and international organizations, Band 10, Heft 1, S. 1-6
ISSN: 2468-0958, 1075-2846
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 24, Heft 2, S. 91-120
ISSN: 0946-7165
In: Journal of International Accounting Research, Band 9, Heft 2, S. 69-70
ISSN: 1558-8025
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 16, Heft 2, S. 203-236
ISSN: 0946-7165
In: The Journal of international relations, Band 12, Heft 1, S. 110
In: Jahrbuch für europäische Sicherheitspolitik, S. 11-22
World Affairs Online
In: Wirtschaft
Zielsetzung dieser Arbeit ist es, den Entscheidungsspielraum bei der Wahl der Form der internationalen Unternehmenstätigkeit in den mittel- und osteuropäischen Transformationsländern zu durchleuchten. Besonderes Augenmerk gilt dabei Rußland, den Visegradstaaten Polen, Tschechien, Ungarn und Slowakei, dem Baltikum mit Estland, Lettland und Litauen sowie den Balkannationen Rumänien und Bulgarien. Zunächst werden die wirtschaftlichen, gesellschaftlichen und politisch-rechtlichen Rahmenbedingungen dieser Länder untersucht. Die unterschiedlichen Erfolge im Reformprozeß werden dabei sehr deutlich. Anschließend erfolgt eine Diskussion der Anwendbarkeit der unterschiedlichen Formen der internationalen Unternehmenstätigkeit in den mittel- und osteuropäischen Reformländern. Der Analyseschwerpunkt liegt dabei auf den drei klassischen Markteintrittsstrategien: Exporte, Joint Venture und vollbeherrschte Tochterunternehmen. Eine weniger detaillierte Analyse erfahren anschließend die internationalen Vertragsformen Lizenzvergabe, Franchising und Vertragsfertigung. Es wird deutlich, daß der Stand des Transformationsprozesses wesentlichen Einfluß auf die Wahl der lnternationalisierungsform nimmt. Inhaltsverzeichnis:Inhaltsverzeichnis: Inhaltsverzeichnis2 Abkürzungsverzeichnis4 1.Problemstellung und Zielsetzung5 2.Theoretische Grundlegung7 2.1Konzeptionelle Festlegung7 2.1.1Internationale Unternehmung7 2.1.2Formen der internationalen Unternehmenstätigkeit7 2.1.2.1Abgrenzung7 2.1.2.2Exporte9 2.1.2.3Internationale Vertragsformen10 2.1.2.4Internationale Joint Ventures11 2.1.2.5Direktinvestitionen in vollbeherrschte Tochterunternehmen.12 2.1.3Transformationsprozeß / Transformationsländer12 2.2Jüngere Entwicklung der Theorie der IU13 2.2.1Theorie der Industrie-Organisation14 2.2.2Transaktionskostenansatz und Intemalisierungstheorie15 2.2.3Dunnings 'Eklektische Theorie'18 2.2.4Strategischer Ansatz19 2.2.5Sonstige Ansätze20 2.3Einflußfaktoren auf die Wahl der Form der IU in MOE21 2.3.1Unternehmensinterne Einflußfaktoren21 2.3.1.1Motive der Internationalen Unternehmenstätigkeit21 2.3.1.2Unternehmenscharakteristika22 2.3.2Unternehmensexterne Einflußfaktoren22 3.Ausgangssituation in den Neunziger Jahren24 3.1Grundzüge des Transformationsprozesses in MOE24 3.2Wirtschaftliche Ausgangslage25 3.2.1Gesamtwirtschaftliche Schlüsseldaten25 3.2.1.1Wachstum des BIP25 3.2.1.2Inflationsraten27 3.2.1.3Arbeitslosigkeit27 3.2.1.4Investitionen28 3.2.2Ausprägung der Sektoren28 3.2.3Integration in die Weltwirtschaft30 3.3Politisch-rechtliche Ausgangslage32 3.3.1Status32 3.3.2Wirtschaftsrechtliche Strukturen34 3.3.2.1Eigentumsrechte34 3.3.2.2Unternehmensrechte für internationale Unternehmungen35 3.3.2.3Vertragsrecht Konkursrecht36 3.3.3Korruption und organisiertes Verbrechen36 3.4Gesellschaft und Kultur37 3.4.1Problem der Armut37 3.4.2Bildung und Gesundheit38 3.4.3Kaufverhalten38 3.4.4Kultur und Sprache39 3.5Wettbewerbsumfeld in MOE40 3.6Investitionshemmnisse42 4.Aktionsparameter der Internationalen Unternehmung in MOE44 4.1Exporte als Internationalisierungsstrategie44 4.1.1Transaktionskostenkalküle45 4.1.2Strategische Gesichtspunkte48 4.1.3Weitere Entscheidungskalküle49 4.2Internationale Joint Ventures51 4.2.1Transaktionskostenkalküle51 4.2.2Strategische Gesichtspunkte55 4.2.3Weitere Entscheidungskalküle56 4.3Direktinvestitionen in vollbeherrschte Töchter58 4.3.1Transaktionskostenkalküle58 4.3.2Strategischer Gesichtspunkte62 4.3.3Weitere Entscheidungskalküle63 4.4Internationale Vertragsformen64 4.4.1Lizenzvereinbarungen64 4.4.2Internationales Franchising66 4.4.3Vertragsfertigung67 Literaturverzeichnis68
In: Worlding Beyond the West
This volume uses the concept of 'norms' to initiate a long overdue conversation between the constructivist and postcolonial scholarships on how to appraise the ordering processes of international politics. Drawing together insights from a broad range of scholars, it evaluates what it means to theorise international politics from a postcolonial perspective, understood not as a unified body of thought or a new '-ism' for IR, but as a 'situated perspective' offering ex-centred, post-Eurocentric sites for practices of situated critique. Through in-depth engagements with the norms constructivist scholarship, the contributors expose the theoretical, epistemological and practical erasures that have been implicitly effected by the uncritical adoption of 'norms' as the dominant lens for analysing the ideational dynamics of international politics. They show how these are often the very erasures that sustained the workings of colonisation in the first place, whose uneven power relations are thereby further sustained by the study of international politics. The volume makes the case for shifting from a static analysis of 'norms' to a dynamic and deeply historical understanding of the drawing of the initial line between the 'normal' and the 'abnormal' that served to exclude from focus the 'strange' and the unfamiliar that were necessarily brought into play in the encounters between the West and the rest of the world. A timely intervention, it will be of great interest to students and scholars of international relations, international relations theory and postcolonial scholarship
In: Études internationales, Band 16, Heft 4, S. 757
ISSN: 1703-7891
In: Études internationales, Band 9, Heft 3, S. 449
ISSN: 1703-7891
Cover -- TABLE OF CONTENTS -- ABBREVIATIONS -- PREFACE -- EXECUTIVE SUMMARY -- ACTION PLAN (AS OF SEPTEMBER 30, 2017) -- I. INTRODUCTION -- II. IDENTIFYING FISCAL RISKS IN COTE D'IVOIRE -- A. Conceptual Framework for Identifying Fiscal Risks -- B. Inventory of Fiscal Risks in Côte d'Ivoire -- III. ANALYZING THE IMPACT OF MACROECONOMIC RISKS -- A. Sensitivity Analyses (single shock) -- B. Alternative Scenarios (multiple shocks) -- IV. IMPROVING THE MONITORING AND MANAGEMENT OF FISCAL RISKS RELATED TO PUBLIC ENTERPRISES -- A. Consolidating Existing Risk Monitoring Methods -- B. Improving Coordination Between the Various Players -- C. Provide More Information on the Financial and Strategic Outlook for Public Enterprises -- V. PUBLISHING A FISCAL RISK STATEMENT -- A. Existing Practices in Terms of Communicating on Fiscal Risks -- B. Publishing a Fiscal Risk Statement -- C. Institutionalizing the Monitoring and Publishing of Fiscal Risks -- BOXES -- 1. Elements on Cocoa Price Stabilization Methods -- 2. International Practices: Information on the Performance of Enterprises -- 3. Proposal for an Ivorian FRS for the 2020 Budget -- 4. Classifying Fiscal Risk Management Measures -- 5. Excerpts from Legislation: International Examples -- FIGURES -- 1. Sources of Fiscal Risks -- 2. Impact of the Volatility of Cocoa Prices on Tax Revenues -- 3. Impact of the Volatility of Oil Prices on Tax Revenues -- 4. Sensitivity of Revenue and Expenditure to GDP Growth -- 5. CFAF / Exchange Rate Forecast Deviations -- 6. Contributions in Change in Côte d'Ivoire's Debt -- 7. Costs Linked to Fiscal Risks: Sample of 80 Countries, 1990-2014 -- 8. Prioritization of Fiscal Risks -- 9. Shock on Cocoa Prices Applied in This Sensitivity Analysis -- 10. Mapping of Financial Relationships Between Public Enterprises and the Central Government (2015).
In: Journal of the Royal United Services Institute for Defence Studies, Band 132, Heft 4, S. 13-16
ISSN: 0953-3559
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