De Lomé para Cotonou: as razões da Mudança
In: Boletim de Ciências Económicas, Band 51, S. 25-62
249008 Ergebnisse
Sortierung:
In: Boletim de Ciências Económicas, Band 51, S. 25-62
In: Entwicklung und Zusammenarbeit: E + Z, Band 43, Heft 12, S. 354-355
ISSN: 0721-2178
World Affairs Online
In: European foreign affairs review, Band 9, Heft 1, S. 27-47
ISSN: 1384-6299
World Affairs Online
In: Reihe Politikwissenschaften 78
The coast of Cotonou (Benin) is affected by an intensive coastal erosion for several decades, mainly due to unsuitable port infrastructures and human activities. In the future, the process will very likely be worsen by sea level rise as a consequence of global warming. In this study, we use a combination of very high resolution satellite images from Google Earth recorded in 2002, 2011, 2013 and 2014 and carry out field missions in September 2012, September 2013, July 2014 and February 2015 to assess the retreat of the coastline and to understand the dynamic of population in the risk area. Multi-temporal analyses of satellite images show that nearly 93 hectares of land (including 40 hectares off) were progressively eroded by the sea between 2002 and 2014 on the stretch of the first eight kilometers at the east of the Safiato groyne. This corresponds to an average coastline's retreat of 115 meters in 13 years, with variations from 38 to 145 meters, depending on the location. Thanks to the comparison between the images of 2002 and 2014, we assess that around 765 houses disappeared by the encroachment of the sea over the distance of 8 km to the East of the Safiato groyne, of which 60 villas and about 705 makeshift houses (informal settlements). Well-off population leave the risk area when their houses are threatened and go inland, fishermen prefer to stay in the risk area to be close to their activities and precarious population have no financial and social capitals to migrate, they are trapped in the risk area. Other precarious population coming from somewhere else settle in the coastal area and grow the at-risk population. The use of intermediate images and the results of field works confirm a rapid process of settlement/destruction of makeshift houses in the coastal area. Poor people carry out simply short displacements in the risk area. There is an urgent need to secure these populations. Update and respect of urban planning regulations, good governance, cooperation with other countries and involvement of local communities are all factors that are expected to reach this objective. ; Peer reviewed
BASE
In: Wissen & Praxis 141
World Affairs Online
In: SWP-Studie, Band 13/2012
Das Cotonou-Abkommen, das die Beziehungen zwischen der Europäischen Union (EU) und den afrikanischen, karibischen und pazifischen Staaten (AKP) regelt, wird Ende 2020 seine Gültigkeit verlieren. Ob, wie im Abkommen vorgesehen, diese historische Weiterentwicklung von Yaoundé und Lomé eine Fortsetzung finden wird, ist offen.
Einerseits mehren sich die Zeichen, die ein Auslaufen von Cotonou und einen Ersatz durch andere Strukturen andeuten. So begründet die EU strategische Partnerschaften mit Afrika, der Karibik und dem Pazifik und bemüht sich um den Abschluss von Wirtschaftspartnerschaftsabkommen mit allen AKP-Staaten. Im Zuge dessen könnte ein zweistufiges Vertragssystem mit allen Teilen des gegenwärtigen AKP-Verbundes entstehen, das einen Abschied von einer historisch gewachsenen Struktur darstellen würde. Dieses System könnte unter gewissen Bedingungen die bestehende Struktur adäquat ersetzen und die außenpolitischen Beziehungen der EU mit der Welt neu ordnen.
Andererseits würde die EU eine sich abzeichnende globale Zusammenarbeit mit einer AKP verpassen, die sich mit frischem Selbstverständnis neu erfindet. Das Potential einer solchen weltumspannenden Zusammenarbeit und die geeignete Form seiner Nutzung müssen in den kommenden Jahren von den zuständigen Akteuren Europäische Kommission und Europäischer Auswärtiger Dienst gemeinsam mit der AKP erkundet werden. Der politische Anstoß hierzu könnte auch vom Europäischen Parlament kommen. (Autorenreferat)
In: La politique africaine, Heft 83, S. 38-58
ISSN: 0244-7827
Symboles de la corruption institutionnalisee et tarifee, la douante et le port de Cotonou sont traverses par des reseaux de professionnels de la corruption dont la competence est fonction de leur maitrise des circuits de redistribution de faux-frais, de leur capacite a conclure des arrangements ou a "privatiser" les moindres interstices etatiques faiblement regules. L'Etat, pris en otage par differents segments sociaux et politiques, est reduit a avaliser des situations de fait accompli. (Polit afr/DÜI)
World Affairs Online
In: GLOBUS Research Paper 10/2020
SSRN
Working paper
In: Jeune Afrique, Heft 2735, S. 71-71
In: Sonderbeziehungen als Nexus zwischen Außenpolitik und internationalen Beziehungen, S. 261-286
In: Internationale Politik und Gesellschaft: IPG = International politics and society, Heft 1, S. 163-166
ISSN: 0945-2419
In: Weltpolitik im 21. Jahrhundert, S. 418-434
In: Nord-Süd aktuell: Vierteljahreszeitschrift für Nord-Süd und Süd-Süd-Entwicklungen, Band 16, Heft 2, S. 201-314
ISSN: 0933-1743
World Affairs Online
In: Jeune Afrique l'intelligent: hebdomadaire politique et économique international ; édition internationale, Heft 2059, S. 16
ISSN: 0021-6089