Am Beispiel des Wertwandels seit den 70er Jahren im Hinblick auch auf immaterielle Aspekte von Lebensqualität diskutiert dieser Aufsatz das Verhältnis von Unternehmen, Staat und Gesellschaft. Die rein ökonomische Ausrichtung der Unternehmen ist eine Folge der ihnen von der Wirtschaftsordnung vorgegebenen Aufgaben. Eine Erweiterung dieser Aufgaben in Richtung auf Lebensqualität setzt vom Staat zu schaffende politische und wirtschaftliche Zielfunktionen und Rahmenbedingungen und eine entsprechende Anpassung der Unternehmen voraus. Dafür geeignet ist das Konzept des "Humanistic Capitalism" (Humaner Kapitalismus), das einerseits die Selbständigkeit der Unternehmen und die damit gegebene Effizienz wahrt und andererseits gesellschaftliche Kontrollmechanismen vorsieht. Wesentliche Voraussetzung für das Funktionieren ist, daß es gelingt, die erweiterten Ziele auf Unternehmensebene zu definieren und umzusetzen. Einen Schritt dazu stellt die gesellschaftsbezogene Berichterstattung (Sozialbilanz) dar, deren Möglichkeiten und Grenzen im einzelnen diskutiert werden. (MH)
Institutions are rules that constrain political behavior. Although there is consensus that being written down is neither necessary nor sufficient for an institution to be effective, much research on comparative institutions focuses on formal, parchment institutions. This article argues that parchment can contribute to the generation of shared mutual expectations among political actors, which are essential to the effectiveness of institutions. Next, the article distinguishes between research that emphasizes the role of institutions in aggregating preferences into political decisions & research that relies on coordination models to identify conditions favoring certain equilibrium outcomes when multiple equilibria are possible. The article notes the increasing prominence of such coordination models in research on comparative institutions & concludes with some reflections about the prospects for this trend to foster connections between institutional analysis & the field of comparative politics more broadly. 1 Figure, 79 References. Adapted from the source document.
Initiativen zur Schaffung eines "europäischen Forschungsraumes" bemühen sich seit einiger Zeit, ein Bündel von Indikatoren zur Identifikation europäischer wissenschaftlicher "Centers of Excellence" zu finden und in ein öffentliches Berichtssystem zu implementieren. In den Universitätsgesetzen einiger Bundesländer Deutschlands sind Regelungen aufgenommen worden, die zum Ziel haben, Hochschulen nach ihren "Leistungen in Forschung und Lehre" zu finanzieren. Auch die außeruniversitären Institute der Grundlagenforschung und der angewandten Forschung in Deutschland haben Evaluationen nach ihren "Leistungen in der Forschung" erfahren und zum Teil strittige Anpassungen vornehmen müssen. Wenn Vorhaben dieser Art einen Sinn haben sollen, dann muss man wissen, was man evaluieren will. Man muss weiterhin wissen, ob und wie man das, was man evaluieren will, messen kann. Und man muss zum dritten gute Gründe dafür haben, dass das, was man messen kann, auch ein zuverlässiger Indikator für das ist, was man messen will. Das erste Problem verweist auf ein Leitbild, das zweite auf das Problem der Operationalisierung, das dritte auf die Validität der benutzten Indikatoren. Über das wissenschaftlichen Institutionen angemessene Verfahren der Leistungsbewertung und über ihre Konsequenzen besteht derzeit kein allgemeiner Konsens. Gewinnung, Interpretation und Nutzung dieser Verfahren erfordern freilich Kompetenz und Expertise, um Fehldeutungen vorbeugen zukönnen. Untersuchungen über Prinzipien und Verfahren der Evaluation wissenschaftlicher Institutionen sind ein wichtiges Anliegen der Wissenschaftsforschung. Die Gesellschaft für Wissenschaftsforschung hat sich dieser Fragestellung angenommen und sie im Rahmen ihrer Jahrestagung am 28. und 29. März 2003 in der Humboldt-Universität zu Berlin diskutiert. Die Beiträge dieses Jahrbuches sollen dazu beitragen, einen Einblick in die Problematik der Evaluation von Forschungsleistung im allgemeinen, aber auch in die Möglichkeiten und Grenzen der Beschreibung von Forschungs- und Lehrleistungen im Kontext wissenschaftlicher Institutionen zu geben.
Institutions-organizations and institutions-rules (norms), levels of institutionalization and its influence on political development of political system, constitutions and constitutional interpretation, structural-functional characteristic of the main political institutions (parties, party and electoral systems, legislatures and executive power, public administration, interest groups, local governance, judicial and political communication institutions), variuos types, models of these institutions and activity, interaction between political institutions and their influence on real politics, institutional engineering, institutionalization of the political institutions, democratization and democratic consolidation processes – all these questions were discussed in this methodical book.
Institutions-organizations and institutions-rules (norms), levels of institutionalization and its influence on political development of political system, constitutions and constitutional interpretation, structural-functional characteristic of the main political institutions (parties, party and electoral systems, legislatures and executive power, public administration, interest groups, local governance, judicial and political communication institutions), variuos types, models of these institutions and activity, interaction between political institutions and their influence on real politics, institutional engineering, institutionalization of the political institutions, democratization and democratic consolidation processes – all these questions were discussed in this methodical book.
Institutions-organizations and institutions-rules (norms), levels of institutionalization and its influence on political development of political system, constitutions and constitutional interpretation, structural-functional characteristic of the main political institutions (parties, party and electoral systems, legislatures and executive power, public administration, interest groups, local governance, judicial and political communication institutions), variuos types, models of these institutions and activity, interaction between political institutions and their influence on real politics, institutional engineering, institutionalization of the political institutions, democratization and democratic consolidation processes – all these questions were discussed in this methodical book.
Anhand der Situation der im niedersächsischen Justizvollzug tätigen Psychologen wird der Beruf des/ der Anstaltspsychologen(in), seine Position innerhalb der Anstaltshierarchie sowie die mit diesem Beruf verbundenen Tätigkeiten dargestellt. Die Statistik zeigt eine Konzentration der wenigen Anstaltspsychologen in Jugendstrafvollzugsanstalten. Die Position der Psychologen in der Anstalt wird als randständig charakterisiert. Aus Dienstpostenbeschreibungen geht hervor, daß die Tätigkeit der Psychologen von vollzuglichen Anforderungen bestimmt wird. Sie ist im wesentlichen Verwaltungsarbeit. Lediglich die Tätigkeit in einer sozialtherapeutischen Anstalt umfaßt auch genuin psychologische Komponenten, wie Diagnostik und Therapie. (BO)
The book focuses on the linkages between institutions, inequality and development. It analyzes formal political institutions, in particular the relationship between democracy and human development. It also centers on informal social institutions leading to the exclusion of population groups such as women and indigenous people. To measure these institutions in the case of gender inequality the Social Institutions and Gender Index (SIGI) and its five subindices are proposed and for the indigenous «disadvantage» the indigenous dummy is used. The dissertation shows that formal and informal institutions affect human development, the governance of a society and inequality.
Keeping Religious Institutions Secure explores the unique vulnerabilities that churches, synagogues, and mosques face in regards to security, making them attractive to criminals who see them as easy targets. The text illustrates why all places of worship should think about security and the types of breaches that can drive people away. The book focuses on the most frequent security concerns experienced by houses of worship, including embezzlement, vandalism, assault, hate crime, and in rare cases, an active shooter-and how to help prevent them from occurring. Beginning with an overview of the basic security concepts and principles that can enhance the security of any religious facility, it then delves deeply into the particular security concerns of houses of worship, including the use of volunteers, protecting religious leaders, ensuring safety for children and teens, interacting with local law enforcement, handling the media, and much more. Covers security best practices that are adaptable to any type of religious institution. Addresses the key security measures-physical, electronic, environmental, and procedural-for protecting people and facilities.Includes guidance on identifying threats and vulnerabilities and instituting countermeasures for deterring crime and violence. Jennie-Leigh McLamb, CPP, PSP, PCI, has over 10 years of experience in private security. Currently, she is an independent security consultant who advises businesses and other institutions on preparedness and planning for a variety of threats, as well as conducts risk assessments and physical security surveys. She also conducts training sessions and designs curricula for a variety of topics including workplace violence prevention, security awareness, creating policies and procedures, screening social media for new hires, and situational awareness. She began her security career in the Private Security Services Section of Virginia's Department of Criminal Justice Services (DCJS) where she performed a variety of functions including evaluating sources for alternative training credit, conducting compliance agent training, and helping develop new regulations as well as internal policies and procedures for regulating private security personnel. As the compliance and training administrator for a private security company, she managed training and licensing of over 1500 individuals across multiple jurisdictions and contract requirements, designed and updated curriculum and tests, and developed training plans in support of business proposals. She is an instructor and curriculum developer for both online and onsite courses in various security topics including access control, patrol, confrontation management, and others. In addition to her ASIS certifications, she has an MS in Security Management and is finishing an MBA with concentrations in Cybersecurity and Information Security Management.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext: