In retrospect, significant parallels can be drawn between the International Year of Languages 2008, which was initiated by the United Nations General Assembly and was coordinated by UNESCO, and the European Year of Languages 2001, which was a joint initiative of the Council of Europe and the European Union. In both cases 'the Year' passed with little public notice, and ended with the insight that a shared interest in languages by no means goes hand in hand with common views on language policy. Moreover, the status in the education systems of mother tongues on the one hand and foreign languages or trans-regional linguae francae on the other was discussed intensely in both instances. Against the background of the current debate on the influence of international educational organisations on national educational systems and concepts, the present article asks whether UNESCO has a specific role to play in the area of language education, and what (eurocentrically determined) blindspots in language education concepts become visible when one looks beyond the borders of Europe.
Beurteilung von Sicherheitsfragen. Ost-West-Vergleich.
Themen: Zufriedenheit mit dem Lebensstandard; Einstellung zu Frankreich, Großbritannien, Italien, USA, UdSSR, Rotchina, Westdeutschland; präferierte Ost-West-Orientierung des eigenen Landes und Übereinstimmung der Landesinteressen mit den Interessen ausgewählter Länder; Beurteilung der Friedensbemühungen Amerikas, der Sowjetunion und Rotchinas; Beurteilung der Außenpolitik der USA und der UdSSR; Vertrauen in die außenpolitischen Fähigkeiten der USA; mächtigstes Land der Erde, derzeit und zukünftig; Vergleich der USA mit der UdSSR bezüglich der militärischen und wirtschaftlichen Stärke, der Atomwaffen und auf den Gebieten Kultur, Wissenschaft, Weltraumforschung, Bildung sowie der wirtschaftlichen Aussichten für den Durchschnittsbürger; Bedeutung einer Mondlandung; Sowjetbürger oder Amerikaner als erster auf dem Mond; vermutete Bedeutung der Weltraumforschung für die militärische Entwicklung; Einstellung zu einem vereinten Europa und zu einem Beitritt Großbritanniens zum Gemeinsamen Markt; präferierte Beziehung eines vereinten Europas zu den Vereinigten Staaten; gerechter Anteil an den angenehmen Dingen des Lebens; fehlende Anstrengung oder Schicksal als Gründe für Armut; allgemeine Lebenszufriedenheit; perzipierte Zuwachsrate der Bevölkerung im Lande und Präferenz für Bevölkerungszuwachs; Einstellung zu einem Anwachsen der Weltbevölkerung; präferierte Maßnahmen zur Bekämpfung einer Überbevölkerung; Einstellung zu einem Geburtenkontrollprogramm in den Entwicklungsländern und im eigenen Lande; gegenwärtige Politikeridole in Europa und in der übrigen Welt; Einstellung zur Abrüstung; Vertrauen in die Bündnispartner; Bekanntheitsgrad der Nato und Einschätzung ihrer derzeitigen Stärke; Einstellung zu einer europäischen Atomstreitmacht; gewünschte und eingeschätzte Loyalität der Amerikaner gegenüber den Nato-Bündnispartnern; Einschätzung der Entwicklung der UNO; gleiches Mitspracherecht für alle UNO-Mitglieder; gewünschte Verteilung der UNO-Finanzlasten; Einstellung zu einer Aufnahme Rotchinas in die Vereinten Nationen; Kenntnisse über Kämpfe in Vietnam; Einstellung zum Vietnamkrieg; Einstellung zum Verhalten Amerikas, Rotchinas und der Sowjetunion in diesem Konflikt; Einstellung zum Rückzug amerikanischer Truppen aus Vietnam und präferierte Haltung des eigenen Landes in diesem Konflikt und im Falle eines Konfliktes mit Rotchina; Beurteilung der Behandlung von Farbigen in Großbritannien, Amerika und der Sowjetunion; Beurteilung der amerikanischen Bundesregierung und der amerikanischen Bevölkerung in bezug auf die Gleichberechtigung für Neger; Bekanntheitsgrad der chinesischen Atombombenversuche; Auswirkungen dieses Versuchs auf die militärische Stärke Rotchinas; Einstellung zu amerikanischen Privatinvestitionen in der Bundesrepublik; einflußreichste Gruppen und Organisationen im Lande; Parteipräferenz; Religiosität.
Interviewerrating: Schichtzugehörigkeit des Befragten.
Zusätzlich verkodet wurde: Anzahl der Kontaktversuche; Interviewdatum.
States address many of today's global problems in international organizations (IOs). At the same time, regional international organizations (RIOs) play important roles in IOs, as a series of case studies suggests. RIO member states can speak on behalf of an RIO in IO negotiations. This paper explores under what conditions states voice RIO positions instead of national ones in IOs and thereby turn into agents of regionalization. Based on a novel dataset of more than 500 international negotiations and a quantitative analysis of theory-guided International Relations hypotheses, this paper shows that states are increasingly likely to negotiate on behalf of an RIO, when they regard grouping positions into regional blocs in IO negotiations as more effective, when they have a formal role as RIO chair, and when they possess financial and staff capacities needed in order to voice a regional position in international negotiations.
Die Rolle des Internationalen Währungsfonds (IWF) in der internationalen Finanzarchitektur ist seit seiner Gründung umstritten. Im Zuge der asiatischen Wirtschafts- und Finanzkrise in der zweiten Hälfte der 1990er Jahre erreichte die Auseinandersetzung eine neue Dimension. Globale Proteststürme und Kritik von Seiten prominenter Experten haben die Legitimität des IWF empfindlich gestört - seine Politik sei krisenverschärfend und einseitig auf Interessen großer Gläubiger ausgerichtet. Mit dem IWF rückte auch der Washington Consensusals neoliberale Entwicklungs programmatik verstärkt ins Sichtfeld der Kritiker. Die in Folge unternommenen Versuche, den Aufgabenbereich des IWF zu reformulieren, blieben jedoch relativ erfolglos.
International audience ; Opinions tribunals dealing with environmental issues have multiplied over the last several years as a consequence of the rise of international environmental law and its promotion by international networks. Drawing on an ethnographic investigation of one of those tribunals—the International Monsanto Tribunal— this article reflects on the many objectives they often pursue: strengthening political positions, publicizing environmental and health social struggles, and promoting legal theories. In our case, we show that articulating those objectives involved intense work to stage the tribunal's legitimacy. We analyze this work and how it was put to the test during and after the sessions of the tribunal. Our article broadly suggests that environmental opinion tribunals are political arenas where rights and identities are not only asserted but also negotiated and legitimized.
International audience ; Opinions tribunals dealing with environmental issues have multiplied over the last several years as a consequence of the rise of international environmental law and its promotion by international networks. Drawing on an ethnographic investigation of one of those tribunals—the International Monsanto Tribunal— this article reflects on the many objectives they often pursue: strengthening political positions, publicizing environmental and health social struggles, and promoting legal theories. In our case, we show that articulating those objectives involved intense work to stage the tribunal's legitimacy. We analyze this work and how it was put to the test during and after the sessions of the tribunal. Our article broadly suggests that environmental opinion tribunals are political arenas where rights and identities are not only asserted but also negotiated and legitimized.
International audience ; Opinions tribunals dealing with environmental issues have multiplied over the last several years as a consequence of the rise of international environmental law and its promotion by international networks. Drawing on an ethnographic investigation of one of those tribunals—the International Monsanto Tribunal— this article reflects on the many objectives they often pursue: strengthening political positions, publicizing environmental and health social struggles, and promoting legal theories. In our case, we show that articulating those objectives involved intense work to stage the tribunal's legitimacy. We analyze this work and how it was put to the test during and after the sessions of the tribunal. Our article broadly suggests that environmental opinion tribunals are political arenas where rights and identities are not only asserted but also negotiated and legitimized.
The establishment and maintenance of order—that is, of settled rules and arrangements that regulate actors' behavior—is central to politics at all levels, including the international level. Political order, after all, is a requisite for modern human existence. Given the priority of the problem of order, the most important questions that can be addressed in an introductory International Relations (IR) course are those that concern the sources, nature, and historical evolution of international order. But a survey of conventional introductory IR textbooks reveals that these questions are typically dealt with glancingly or ignored altogether. Thus a strong case can be made that conventional IR textbooks overlook a vital aspect of the subject they are intended to cover. This failure appears to arise from an effort by IR textbook authors to explain international politics in terms of timeless dynamics that exist apart from history. But excluding history as a source of explanation comes at a high cost. In effect, it prevents textbooks from adequately weighing the significance of the historically specific bargains that have provided the foundation for international order in modern times.