Gilles Deleuze zur Einführung
In: Zur Einführung
29 Ergebnisse
Sortierung:
In: Zur Einführung
In: Hefte zur Medienkulturforschung 20 (2019)
In order to counter the monolithic understanding of "affect," coined by Brian Massumi in a specific reading of Gilles Deleuze's concept, I want to unfold a more epistemologically demanding understanding of affective processes through a historical recon- sideration of the philosophically differentiated term "affection," meaning "doing with" or "doing by" in its literal sense. In Maurice Merleau-Ponty's phenomenology it is conceived as a self-contracting temporal process able to catalyze and synthesize interactions and inter-passivities between different entities. Because of its inevitable participation in and with others, I want to highlight its "dividual" character. "Dividual" is a term coined by Deleuze for the aesthetics of film and music, which, due to their temporal character, cannot be identified as individual, undivided expressions. Extending on this, I consider dividual affections as stimuli and participants of bio- and socio(techno)logical processes where they can be intentionally reinforced for political aims. Finally I present aesthetic-political affections in a (post)colonial perspective, with regard to Achille Mbembe's concept of "Afropolitanism" as to different art works of "African" artists.
BASE
Besprochene Bücher: Achille Mbembe: Kritik der schwarzen Vernunft [Critique de la raison nègre], übers. v. Michael Bischoff, Berlin (Suhrkamp) 2014 [2013]. Heike Behrend, Anja Dreschke, Martin Zillinger (Hg.): Trance Mediums & New Media. Spirit Possession in the Age of Technical Reproduction, New York (Fordham Univ. Press) 2014. Heike Behrend, Tobias Wendl (Hg.): 9/11 and its Remediations in Popular Culture and Arts in Africa, Berlin u. a. (LIT) 2015 (Kunst und Visuelle Kulturen Afrikas. African Art and Visual Cultures. Arts et cultures visuelles d'Afrique, Bd. 3, hg. v. Kerstin Pinther u. Tobias Wendl). Franziska Dübgen, Stefan Skupien (Hg.): Afrikanische politische Philosophie. Postkoloniale Positionen, Berlin (Suhrkamp) 2015. Arno Sonderegger (Hg.): African Thoughts on Colonial and Neo-Colonial Worlds. Facets of an Intellectual History of Africa, Berlin (Neofelis) 2015. ; Reviews: Achille Mbembe: Kritik der schwarzen Vernunft [Critique de la raison nègre], übers. v. Michael Bischoff, Berlin (Suhrkamp) 2014 [2013]. Heike Behrend, Anja Dreschke, Martin Zillinger (Hg.): Trance Mediums & New Media. Spirit Possession in the Age of Technical Reproduction, New York (Fordham Univ. Press) 2014. Heike Behrend, Tobias Wendl (Hg.): 9/11 and its Remediations in Popular Culture and Arts in Africa, Berlin u. a. (LIT) 2015 (Kunst und Visuelle Kulturen Afrikas. African Art and Visual Cultures. Arts et cultures visuelles d'Afrique, Bd. 3, hg. v. Kerstin Pinther u. Tobias Wendl). Franziska Dübgen, Stefan Skupien (Hg.): Afrikanische politische Philosophie. Postkoloniale Positionen, Berlin (Suhrkamp) 2015. Arno Sonderegger (Hg.): African Thoughts on Colonial and Neo-Colonial Worlds. Facets of an Intellectual History of Africa, Berlin (Neofelis) 2015.
BASE
In: Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie, Band 1, Heft 1, S. 129-142
ISSN: 2196-6834
In: Ästhetik & Kommunikation, Band 36, Heft 131, S. 69-72
ISSN: 0341-7212
In: Ästhetik & Kommunikation, Band 29, Heft 101, S. 26-36
ISSN: 0341-7212
In: Europäische Hochschulschriften
In: Reihe 40, Kommunikationswissenschaft und Publizistik 22
World Affairs Online
In: total.
In: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft 1585
Neben der großen vierbändigen Ausgabe der Dits et Ecrits erscheint gegenwärtig eine umfangreiche Ausgabe der Vorlesungen Foucaults am Collège de France. In diesen Vorlesungen ist ein neuer Foucault zu entdecken: Neben der pointierten mündlichen Präsentation des Gegenstands, die seinen Denkweg verdeutlicht, findet sich immer das Bemühen um Aktualisierung, um eine Analyse der Gegenwart. Die Edition der Vorlesung aus dem Jahr 1975/76 In Verteidigung der Gesellschaft, mit der diese Edition begann, folgt Manuskripten und Tonbandmitschnitten. Foucault geht hier der Frage nach, inwieweit Machtverhältnisse nach dem Modell des Krieges analysiert werden können. Seine im doppelten Wortsinn polemischen Ausführungen lassen sich in der Frage zusammenfassen, ob, in Umkehrung von Clausewitz, die Politik die Fortsetzung des Krieges mit anderen Mitteln sei.
In: Edition Kulturwissenschaft v. 174
Cover; Table of contents; Introduction; Portrait of the Philosopher as a Translator; Reassessing the Situation of the Text in the Algorithmic Age; Fragile Translations; Chameleons (graphic short story); Framing and Translation in Birgit Weyhe's Madgermanes; Translation as Entanglement; Sensory Impressions as Imaginations of the Real; Situated Between Cultures; Diasporic Culture and Colonialism; And so you see ... ; Unbelievable Treasures; Biographies
In: Hefte zur Medienkulturforschung 11 (2015)