Wie entstehen Wirtschaftsprognosen? Wie werden sie visualisiert und kommuniziert? Welche Rolle spielen Wirtschaftsprognosen für den Staat, auf Märkten und für die Gesellschaft insgesamt? Diesen Fragen geht Werner Reichmann in seinem Buch nach. Er liefert soziologische Interpretationen und Erklärungen zu den Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Produktion des Wissens über die Zukunft der Wirtschaft. Seine Ergebnisse fußen auf langjähriger empirischer Arbeit in Wirtschaftsprognoseinstituten in Deutschland und Österreich. Sie zeigen die Praktiken und Routinen jener Ökonomen, die mit der Herstellung von wissenschaftlichem Wissen über die wirtschaftliche Zukunft direkt befasst sind.
From the perspective of traditional philosophies of science, economic forecasts may be perceived as the results of purely rational reasoning, applying scientific theories, and econometric modeling. Yet, a sociological view on economic forecasting shows that economic forecasts mobilize more than these conventional epistemic resources. First, economic forecasters are embedded in a huge interaction network including different kinds of economists, policy makers, and representatives of the economy. In the epistemic process of economic forecasting, this network actively helps improve the forecasts in (at least) three ways: it helps forecasters to produce new imaginaries of the economic future and to discover emerging developments, it increases the forecasts' social legitimacy, and it produces a common view on the economic future that helps to decrease uncertainty in markets. Second, economic forecasters mobilize emotions that help them to overcome the shortcomings of quantitative data, statistics, and econometric modeling: they develop a feeling for numbers – and numbers support them in developing a feeling for the economy – they have to control their emotions to keep cool when the economy or politics confronts them with increasing dynamics, and they are impassioned about their work. Drawing on data gathered in numerous economic forecasting institutes in Germany, Austria, and Switzerland, I argue that the main resources in producing credible and accurate economic forecasts consist of various forms of social interaction and the mobilization of emotion. ; https://www.peterlang.com/view/title/71427
Wie entstehen Wirtschaftsprognosen? Wie werden sie visualisiert und kommuniziert? Welche Rolle spielen Wirtschaftsprognosen für den Staat, auf Märkten und für die Gesellschaft insgesamt? Diesen Fragen geht Werner Reichmann in seinem Buch nach. Er liefert soziologische Interpretationen und Erklärungen zu den Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Produktion des Wissens über die Zukunft der Wirtschaft. Seine Ergebnisse fußen auf langjähriger empirischer Arbeit in Wirtschaftsprognoseinstituten in Deutschland und Österreich. Sie zeigen die Praktiken und Routinen jener Ökonomen, die mit der Herstellung von wissenschaftlichem Wissen über die wirtschaftliche Zukunft direkt befasst sind.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Der vorliegende Beitrag plädiert für eine differenzierte Interpretation der Open-Science-Idee, nämlich sowohl als umfassendes strukturelles als auch als kulturelles Phänomen. In der öffentlichen Diskussion wird Open Science oftmals auf die strukturelle Öffnung des Publikationsmarktes für die Nachfrageseite reduziert. Dabei wird vernachlässigt, dass Wissenschaft auch aus darüberhinausgehenden Strukturen besteht, beispielsweise der Sozialstruktur wissenschaftlicher Gemeinden, bei denen Mechanismen der Schließung und Öffnung zu beobachten sind. Open Science sollte darüber hinaus als kulturelles Phänomen interpretiert werden. Unter Verwendung des Begriffs "Wissenskulturen" zeigt der Beitrag, dass sich Open Science in der wissenschaftlichen Praxis als prozesshaftes und heterogenes Phänomen darstellt und dass Offenheit für verschiedene Gruppen der wissenschaftlichen Gemeinschaft unterschiedliche Bedeutungen aufweist. ; This paper argues for a differentiated understanding of Open Science. It suggests two interpretations: as a comprehensive structural and a cultural phenomenon. In public and political debates, Open Science is often reduced to strategies of opening up the structures of the publication market to ensure open access to scientific journal articles. Yet, there are other structures that may form the notion of Open Science, for example, the social structures of the scientific community, which are closed for certain social groups as recent data impressively shows. Furthermore, Open Science is a cultural phenomenon. Drawing on the notion of "epistemic cultures", this paper shows that Open Science is not a universal concept but is performed in quite different ways and has different meanings for different groups in the scientific community.
In: TATuP - Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis / Journal for Technology Assessment in Theory and Practice, Band 26, Heft 1-2, S. 43-48
Der vorliegende Beitrag plädiert für eine differenzierte Interpretation der Open-Science-Idee, nämlich sowohl als umfassendes strukturelles als auch als kulturelles Phänomen. In der öffentlichen Diskussion wird Open Science oftmals auf die strukturelle Öffnung des Publikationsmarktes für die Nachfrageseite reduziert. Dabei wird vernachlässigt, dass Wissenschaft auch aus darüberhinausgehenden Strukturen besteht, beispielsweise der Sozialstruktur wissenschaftlicher Gemeinden, bei denen Mechanismen der Schließung und Öffnung zu beobachten sind. Open Science sollte darüber hinaus als kulturelles Phänomen interpretiert werden. Unter Verwendung des Begriffs "Wissenskulturen" zeigt der Beitrag, dass sich Open Science in der wissenschaftlichen Praxis als prozesshaftes und heterogenes Phänomen darstellt und dass Offenheit für verschiedene Gruppen der wissenschaftlichen Gemeinschaft unterschiedliche Bedeutungen aufweist.
This article explores economic forecasting by examining the various social settings and networks economic forecasters are embedded in. It discusses how forecasters meet with political and economic actors and also how members of forecasting teams embody main aggregates of the economy to commonly produce a consensus about the economic future. The data underlying this article were collected from three economic forecasting institutes in German-speaking countries and consist of interviews with economic forecasters and representative users of the forecasts in economic and political organizations. The article argues that on the backstage of economic forecasting, macroeconomic models are subordinate. Rather, the production process of economic forecasts is embedded in various formal and informal networks. The article summarizes the activities on the backstage of economic forecasting by using the notion of 'epistemic participation'. This means that the forecasters give their object of inquiry, which is the economy, the opportunity to participate actively in the epistemic process. Epistemic participation has two dimensions: First, it takes place in a network including the forecasters and key individuals from the economy and economic policy. Second, forecasters identify with significant parts of the economy and give them a body and a voice. Epistemic participation conceptualizes the relationship between researchers and a highly reflexive and communicative object.
AbstractScientific knowledge is an essential component of modern society. Consequently, sociologists are interested in its production process and have conducted a broad variety of studies showing how social patterns influence the definition and the boundaries of scientific knowledge. In this paper, I ask how social factors influence the transformation of a 'normal' field of knowledge into a 'scientific' one. First, I give a brief overview of the development of the sociology of scientific knowledge exploring different approaches to the social foundations and boundaries of scientific knowledge. Second, I present a case study of the transformation of empirical economic research in the 1920s from a field of knowledge produced by journalists and civil servants into a prestigious scientific domain. I use neo‐institutionalist ideas to show that knowledge needs a socially legitimated organizational frame in order to count as 'scientific' and I examine how political needs to 'manage the economy' build boundaries around economic knowledge and define it as 'scientific' in order to control its production, distribution, and communication.
Die Beiträge im vorliegenden Sammelband behandeln kindliche Strategien, Handlungsweisen und Konstruktionen in unterschiedlichen Settings. Auch die dabei verwendeten Methoden und Vorgehensweisen sind sehr heterogen. Gemeinsam ist (fast) allen Beiträgen, dass sie Kinder als kompetente Akteure und Konstrukteure ihrer eigenen sozialen Welt sehen. Damit folgen sie mehrheitlich dem, was unter "New Sociology of Childhood" (MATTHEWS 2007) verstanden wird. Der Band stellt ein gelungenes Beispiel für institutionell organisierte Förderung von Doktorandinnen und Doktoranden dar.