ZusammenfassungIndustrie 4.0 und künstliche Intelligenz stehen in der Agenda der Debatte um die Zukunft des Arbeitsmarkts seit Jahren an erster Stelle. Die Corona-Krise hat der Digitalisierung im Arbeitsleben nochmals einen plötzlichen Schub gegeben. Die Transformation der Wirtschaft und die Weiterentwicklung von Sozialstaat und Arbeitsgesellschaft stellen die entscheidenden Herausforderungen dar. Dieser Artikel diskutiert einige Kernfragen und politische Gestaltungmöglichkeiten: Grundeinkommen, Weiterbildungspolitik, Robotersteuern und soziale Sicherung.
Der Ausschuss für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags hat am 19. April 2021 eine öffentliche Anhörung zu drei Anträgen von FDP, DIE LINKE und BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN durchgeführt, die auf eine bessere soziale Absicherung von Selbstständigen zielen. Die CoronaPandemie hat den bestehenden Handlungsbedarf verdeutlicht. Die Stellungnahme diskutiert die Vorschläge zu den Aspekten einer Arbeitslosenversicherung für Selbständige (Leistungen, Beiträge, Zugangsvoraussetzungen, Wahl-/Pflichtversicherung, Antragsfrist, Beteiligung von Auftraggebern bei Plattformarbeit; Statusfeststellung der Selbständigkeit). Zu einerNeuformierung der Arbeitslosenversicherung für Selbständige sind zudem weitere Punkte relevant, wie die Frage der Verfügbarkeit für den Arbeitsmarkt, eine Regelung für wiederholte Inanspruchnahme von Leistungen, die Definition von Arbeitslosigkeit, die Kombination verschiedener Aktivitäten, der Zugang zuWeiterbildungsleistungen und derUmgang mit vorübergehenden Einkommensausfällen (Kurzarbeitergeld für Selbständige). ; On 19 April 2021, the Committee for Labour and Social Affairs of the German Bundestag held a public hearing for three motions submitted by FDP, DIE LINKE and ALLIANCE 90/THE GREENS with the aim of improving social security for the self-employed. The COVID-19 pandemic highlighted the need to take action in this regard. The statement discusses the proposals on the various aspects of unemployment insurance for self-employed individuals (benefits, contributions, eligibility criteria, voluntary/compulsory insurance, application deadlines, the participation of principals in the case of platform work; ascertaining self-employed status). Furthermore, other criteria are deemed to be relevant when reconstituting unemployment insurance for self-employed individuals, such as the question of their availability on the labour market, regulations pertaining to frequent benefits claims, the definition of unemployment, combinations of various activities, access to further professional training services and dealing with temporary loss of income (short-time allowance for self-employed persons).
Die Stellungnahme bewertet die beiden Anträge (zu Mindest-Kurzarbeitergeld und QualifizierungsKurzarbeit), die bei der öffentlichen Anhörung des Ausschusses für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags am 1.3.2021 behandelt wurden. Im Vergleich zum ersten Antrag und zur aktuell geltenden Regelung bezüglich einer Erhöhung des Kurzarbeitergeldes fürGeringverdiener wäre es - um Ungleichbehandlungen und Fehlanreize zu reduzieren - eher zu empfehlen, die Prozentsätze des Kurzarbeitergeldes nach Einkommen zu staffeln. Eine solche Regelung würde berücksichtigen, dass das Kurzarbeitergeld vom konkreten Arbeitszeitausfall abhängt. Was Qualifizierungs-Kurzarbeit betrifft, würden öffentliche Investitionen in Weiterbildung nicht nur Risiken des Strukturwandels einer digitalen und ökologischen Transformation entgegenwirken, sie könnten auch über Lohn- und Beschäftigungseffekte und höhere Steuer- und Beitragseinnahmen zu erheblichen fiskalischen Rückflüssen führen und Kurzarbeitskosten erheblich reduzieren. Anzuraten sei, Kurzarbeit so eng wie möglich mit Qualifizierung zu verknüpfen, was ein Vorhalten möglichst flexibler Weiterbildungsformate, Beratungsangebote und finanzielle Anreize umfassen sollte. Auch ein Transformations-Kurzarbeitergeld (das mit längerfristiger Ausrichtung die Neuqualifizierung als Hauptziel hat) könne im Sinne der Weiterentwicklung von Kompetenzen im strukturellen Wandel sinnvoll sein - die Förderung käme aber durch die im Antrag genannten Voraussetzungen für einen Großteil der Beschäftigten in Deutschland nicht in Frage. Offener gestaltet wäre eine finanziell abgesicherte Neuqualifizierungsmöglichkeit für alle Beschäftigten. Das würde eine kollektive Beantragung nicht ausschließen; Gerade im Falle kollektiver Nutzung wäre es zudem sinnvoll - wie im Antrag genannt - Planungen auf betrieblicher Ebene heranzuziehen. Denkbar wäre auch ein Lohnersatz oberhalb der Höhe des Arbeitslosengeldes oder parallel dazu Prämien für die Weiterbildung für Arbeitslose (etwa ein Bildungsbonus). ; The statement evaluates the two motions (on minimum short-time allowance and qualification short-time allowance) that were discussed at the public hearing of the Committee on Labour and Social Affairs of the German Bundestag on 1 March 2021. Compared to the first proposal and the current regulation regarding an increase in short-time allowance for low-wage earners, it would be more advisable - in order to reduce unequal treatment and false incentives - to stagger the percentages of short-time allowance according to income. Such a regulation would take into account the fact that the short-time allowance depends on the actual loss of working time. As far as qualification short-time work is concerned, public investments in further education would not only counteract risks of structural change of a digital and ecological transformation but could also lead to considerable fiscal returns via wage and employment effects and higher tax and contribution revenues and significantly reduce short-time work costs. It would be advisable to link short-time work as closely as possible with qualification, which should include the provision of as flexible as possible further training formats, advisory services, and financial incentives. A transitional short-time allowance (with a longer-term orientation and new qualifications as its main goal) could also be useful in terms ofthe further development of competences in structural change - but the funding would not come into question for a large part of the employees in Germany due to the prerequisites mentioned in the motion. A more open design would be a financially secured opportunity for all employees to obtain new qualifications. This would not exclude a collective application; especially in the case of collective use, it would also make sense - as mentioned in the proposal - to use planning at company level. It would also be conceivable to have a wage replacement above the level of unemployment benefit or, parallel to that, premiums for further training for the unemployed (such as an education bonus).
Die Stellungnahme enthält die Bewertung des IAB zum (von der FDP-Bundestagsfraktion vorgeschlagenen) 'Entwurf eines Gesetzes zur dynamischen Beitragsentlastung in der Arbeitslosenversicherung' zur Anhörung im Ausschuss für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags am 14. Oktober 2019. Es wird argumentiert, dass die Beitragssatzgestaltung sich am Erreichen einer Krisenrücklage der Bundesagentur für Arbeit von 0,65 Prozent des Bruttoinlandsprodukts orientieren sollte. Von wesentlichen Beitragssatzsenkungen wird derzeit abgeraten. Eine regelgebundene Beitragssatzgestaltung wäre denkbar. Für die Ausgestaltung wird eine Reihe von Punkten benannt. (Autorenreferat, IAB-Doku) ; The statement contains the evaluation of the IAB on the (proposed by the FDP parliamentary group) "draft of a law on the dynamic contribution relief in unemployment insurance" for consultation in the Committee for Labor and Social Affairs of the German Bundestag on 14 October 2019. It is argued that the contribution rate should be based on the achievement of a crisis reserve of the Federal Employment Agency of 0.65 percent of gross domestic product. Significant contribution rate reductions are currently discouraged. A rule-based contribution rate design would be conceivable. For the design, a number of points are named.
Oft als Ziel der Arbeitsmarkt- und Wirtschaftspolitik genannt, gilt Vollbeschäftigung vielen doch als unerreichbare Utopie. Vollbeschäftigung heißt allerdings nicht null Prozent Arbeitslosigkeit. Über die genaue Höhe gibt es keine Übereinkunft. Klar ist aber: Ein gewisses Maß an Arbeitslosigkeit ist unvermeidbar. Wichtiger ist natürlich diese Frage: Wie sind die Aussichten und Möglichkeiten, der Vollbeschäftigung näher zu kommen? Dazu bedarf es weiterer Anstrengungen, vor allem im Bildungssystem und in der Arbeitsmarktpolitik sowie bei der Stärkung von Wettbewerb und wirtschaftlicher Dynamik.
This paper investigates the capital market relations between Euroland and the USA from 1990 until 2006. Formally based on the uncovered interest rate parity (UIP), backward recursive estimations establish a long-run equilibrium between European and US government bond yields. Since the mid-1990s though, cointegration can only be achieved additionally considering the exchange rate. The reason proves a stochastic trend common to the European interest and the exchange rate, consistently explained by central bank reactions and unfinished learning processes on the role of the euro. Furthermore, the US capital market dominance is strongly reduced, leading to transatlantic interdependence at eye level.
This paper investigates the capital market relations between Euroland and the USA from 1990 until 2006. Formally based on the uncovered interest rate parity (UIP), backward recursive estimations establish a long-run equilibrium between European and US government bond yields. Since the mid-1990s though, cointegration can only be achieved additionally considering the exchange rate. The reason proves a stochastic trend common to the European interest and the exchange rate, consistently explained by central bank reactions and unfinished learning processes on the role of the euro. Furthermore, the US capital market dominance is strongly reduced, leading to transatlantic interdependence at eye level.
In this paper, the capital market relations between the Euro area and the USA are subject to investigation. Formally based on the uncovered interest rate parity (UIP), first a longrun equilibrium between Euro and US government bond yields is established in backward recursively estimated vector error correction models (VECMs). Subsequently, the focus lies on interest rate leadership and adjustment as well as capital market integration. One major finding shows, that the foundation of the European Monetary Union (EMU) strengthened its role relative to the USA. Furthermore, the transatlantic connections have become closer in the course time.
In this paper, the capital market relations between the Euro area and the USA are subject to investigation. Formally based on the uncovered interest rate parity (UIP), first a longrun equilibrium between Euro and US government bond yields is established in backward recursively estimated vector error correction models (VECMs). Subsequently, the focus lies on interest rate leadership and adjustment as well as capital market integration. One major finding shows, that the foundation of the European Monetary Union (EMU) strengthened its role relative to the USA. Furthermore, the transatlantic connections have become closer in the course time.
This paper analyzes volatility spillovers in multivariate GARCH-type models. We show that the cross-effects between the conditional variances determine the persistence of the transmitted volatility innovations. In particular, the effect of a foreign volatility innovation on a conditional variance is even more persistent than the effect of an own innovation unless it is offset by an accompanying negative variance spillover of sufficient size. Moreover, ignoring a negative variance spillover causes a downward bias in the estimate of the initial impact of the foreign volatility innovation. Applying the concept to portfolios of small and large firms, we find that shocks to small firm returns affect the large firm conditional variance once we allow for (negative) spillovers between the conditional variances themselves.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext: