Pieper-Mooney, J. and Lanza, F. (Eds.) (2013). De-Centering Cold War History: Local and Global Change
In: Diplomacy & statecraft, Volume 24, Issue 3, p. 528-530
ISSN: 0959-2296
113 results
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In: Diplomacy & statecraft, Volume 24, Issue 3, p. 528-530
ISSN: 0959-2296
In: Diplomacy & statecraft, Volume 24, Issue 3, p. 536-538
ISSN: 0959-2296
In: Cambridge review of international affairs, Volume 25, Issue 4, p. 696-698
ISSN: 1474-449X
In: Cambridge review of international affairs, Volume 25, Issue 4, p. 696-698
ISSN: 0955-7571
In: The Establishment Responds, p. 123-138
In: Journal of transatlantic studies: the official publication of the Transatlantic Studies Association (TSA), Volume 9, Issue 4, p. 326-341
ISSN: 1754-1018
In: Intelligence and national security, Volume 26, Issue 2-3, p. 355-376
ISSN: 1743-9019
In: The journal of transatlantic studies, Volume 9, Issue 4, p. 326-341
ISSN: 1479-4012
World Affairs Online
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Volume 40, Issue 3, p. 301-313
"Traditionelle Ansätze zur Analyse öffentlicher Diplomatie verstehen diese Aktivitäten als die Mittel und Wege für Nationalstaaten, ihre Interessen und Werte gegenüber einer internationalen Zielgruppe zu platzieren, um damit ihr Profil zu stärken, nützliche professionelle und praktische Verbindungen zu etablieren und ein - national wie international - günstiges Umfeld für ihre außenpolitischen Aktivitäten herzustellen. Rezente Studien haben der Rolle des privatwirtschaftlichen Sektors bei der Weiterentwicklung der Ansichten und Denkweisen über nationalstaatliche Diplomatie sowie betreffend die Effektivität einschlägiger Aktivitäten vermehrt Aufmerksamkeit geschenkt, das Hauptaugenmerk verblieb jedoch auf einer Optimierung staatlicher Diplomatie unter Anwendung unternehmerischer Methoden (z.B. 'place-' und 'nation-branding'). In diesem Beitrag liegt der Fokus jedoch auf drei Beispielen von Corporate Public Diplomacy, die auf einen stärker eigenständigen Ansatz hinweisen, der außerhalb des staatlichen Paradigmas operiert. Alle drei Beispiele stammen aus dem spezifischen Feld der Austauschprogramme: das Atlantic & Pacific Exchange Programm, das von Rotterdam in den Niederlanden aus betrieben wird, das Institute for Cultural Diplomacy in Berlin und Business for Diplomatic Action in Washington DC. Der Beitrag fragt nach den Motiven hinter diesen Aktivitäten und geht der Frage nach, in welchem Ausmaß diese für eine neue privatwirtschaftlich angeleitete öffentliche Diplomatie stehen, die neben oder sogar getrennt von staatsbasierten Interessen operiert." (Autorenreferat)
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Volume 40, Issue 3, p. 301-314
In: Osterreichische Zeitschrift fur Politikwissenschaft, Issue 3, p. 303-313
Traditional approaches to analysing public diplomacy view these activities as the ways and means for nation-states to project their interests and values to an international audience, in order to raise and improve their profile, build up useful professional and practical connections, and develop a favourable environment -- both domestic and international -- for their foreign policy activities. Recent studies have emphasised more the role of the corporate sector in enhancing nation-state public diplomacy thinking and raising the effectiveness of these campaigns, but the emphasis has remained on improving statist public diplomacy by adopting corporate methods (e.g. place- and nation-branding). The focus here is instead on three examples of corporate public diplomacy that indicate a more independent approach operating outside of the statist paradigm. All three examples are from the specific field of exchange programmes: the Atlantic & Pacific Exchange Program, run out of Rotterdam in the Netherlands; the Institute for Cultural Diplomacy, based in Berlin; and Business for Diplomatic Action, in Washington DC. The article questions the motives behind these activities and the extent to which they signify a new corporate-led public diplomacy that functions alongside or even separate from state-based interests. Adapted from the source document.
In: Intelligence and national security, Volume 26, Issue 2, p. 355-377
ISSN: 0268-4527
In: Cold war history, Volume 9, Issue 3, p. 443-444
ISSN: 1743-7962
In: Cold war history: a Frank Cass journal, Volume 9, Issue 3, p. 443
ISSN: 1468-2745
In: The annals of the American Academy of Political and Social Science, Volume 616, Issue 1, p. 173-195
ISSN: 1552-3349
This article examines the importance of exchange programs as channels of political influence and the value that can be gained from examining their impact via various theoretical positions in international relations (IR). Although there are clear possibilities for linking the study of public diplomacy with IR theory, so far this has not occurred to any real extent. Following World War II, a whole swathe of social scientific and behavioralist research, mainly in the fields of communications and psychology, laid the basis for understanding the political implications of public diplomacy and exchanges. Using these studies as a springboard, the article moves on first to consider their continuing relevance and then to insert exchanges within reflections on IR fields such as regime theory, Gramscian-based critical theory, constructivism, epistemic communities, and transnational networks. The article concludes with some observations on the relevance of exchanges as forms of cultural–political interchange and the use of case studies for confirming their importance as an object of study for IR.