Brexit und die Arbeitnehmerfreizügigkeit
In: Brexit und die juristischen Folgen, p. 211-230
10611 results
Sort by:
In: Brexit und die juristischen Folgen, p. 211-230
In: Schriften des Frankfurter Instituts für das Recht der Europäischen Union Band 9
In: Nomos eLibrary
In: Europarecht
Das Buch untersucht das Brexit-Abkommen auf seine Unionsrechtskonformität. Im Schatten der politischen Diskussion wird übersehen, dass der Vertrag juristisch analysiert werden muss. Neben allgemeinen Aspekten wie Auslegung, Geltung und Anwendungsdauer befasst sich die Monographie mit der Zuständigkeit des EuGH über das Abkommen, der Unionsbürgerschaft für britische Staatsangehörige nach dem Brexit, dem Vollzug des Unionsrechts durch das Vereinigte Königreich als Drittstaat, der Sekundärrechtssetzung nach dem Abkommen, dem Recht des Warenverkehrs sowie dem Zollrecht. Das Werk vergleicht das Abkommen mit anderen Formen der Integration und Assoziierung und zieht die Rechtsprechung des EuGH umfassend heran. Abschließend wird das Abkommen in das unionale Außenwirtschaftsrecht eingeordnet. Über den konkreten Fall des Brexit hinaus wird ein Vorschlag zur Grundrechtsbindung von Drittstaaten beim Vollzug des Unionsrechts gemacht.
In: Ossietzky: Zweiwochenschrift für Politik, Kultur, Wirtschaft, Volume 19, Issue 18, p. 651-654
ISSN: 1434-7474
In: Ossietzky: Zweiwochenschrift für Politik, Kultur, Wirtschaft, Volume 19, Issue 6, p. 201-204
ISSN: 1434-7474
Two and a half years after Britain voted to leave the European Union, the political debate over Brexit seems as intense and as complicated as ever. Who and what can we trust? And how on earth do we make sense of it all? Ivan Rogers, the UK's former ambassador to the EU, is uniquely placed to tell some home truths about the failure of the British political class and the flaws, dishonesty and confusion inherent in the UK's approach to Brexit so far. In this short, elegant essay, Rogers draws up nine lessons that we, as a soon-to-be `third country', need to learn from the last few years, if the next few years - indeed the next decade - are not to be even more painful. --
In: Political insight, Volume 12, Issue 1, p. 35-39
ISSN: 2041-9066
In: The political quarterly, Volume 90, Issue 4, p. 681-689
ISSN: 1467-923X
AbstractWith the looming reality of Brexit drawing closer, it is the intention of this article to explore Theresa May's post‐referendum communicative behaviour on Brexit—the very issue that came to define her premiership agenda—and uncover what legacy it has left behind. Building upon, extending and updating the emerging literature on May's discourse, the inquiry helps us understand how May acted through language in order to influence and change other people's attitudes towards and ways of looking at Brexit. The article argues that there are at least seven ways, closely interrelated and feeding into each other, in which her discursive construction of Brexit has left a somewhat bitter legacy, contributing to the Brexit political paralysis and inspiring substantial levels of confusion and exasperation, both within the UK and abroad.
The referendum of the 23th June 2016 shows people's decision for the United Kingdom to leave the European Union with 51,89 % of the votes after 44 years of membership. The former Prime Minister Theresa May transformed that people's decision into action of Art. 50 TEU. With her declaration from the 29th March 2017 starts the negotiation to leave the European Union and to have a new trade instead after the Brexit. In this context this article wants to contribute to the debate about the future of the European Union describing the actual process of negotiations, analyzing the results and the consequences for the United Kingdom and the European Union. ; En el referéndum del 23 de junio de 2016, los ciudadanos del Reino Unido manifiestan la decisión de retirarse de la Unión Europea con un 51,89 % de los votantes después de 44 años de permanencia. La entonces Primera Ministra Theresa May llevó esta decisión ciudadana a la activación del art. 50 TUE. Con su declaración, a contar del 29 de marzo de 2017 comienza el proceso de negociación para la salida de la Unión Europea y para un nuevo acuerdo después del Brexit. En este contexto, el presente artículo quiere contribuir al debate del futuro de la Unión Europea, describiendo el proceso actual, analizando los resultados y las consecuencias, tanto para el Reino Unido, como para la Unión Europea.
BASE
In: Review of African Political Economy, p. 1-16
Whereas the impact of Brexit on Anglophone Africa was a major issue in the controversial British discussions on the pros and cons of Brexit, possible repercussions on French-speaking Africa have been rarely mentioned up to now. Yet, the range of possible Brexit effect is impressive, including the revival of progressive social networks in Francophone Africa. The latter are already demanding more political and economic sovereignty, for example with respect to the increasingly anachronistic F CFA currency. Yet, in view of the lack of countervailing power of Britain within the EU in the case of Brexit, the murky network of Françafrique could be re-vitalized and consolidated as well. Finally, the Brexit and its spread-effects could also impact negatively on acquired human rights, both in Europe and in Africa. The withdrawal in general will have widely disregard implications for hitherto shared ethics. In fact, the Brexit constitutes a retrograde step in promoting a political and socio-cultural climate which could become similar to that of Apartheid South Africa. This includes the pursuit of ultranationalist goals and compromising on established human rights, for example with respect to growing inequality and the crusade against infidels and outsiders. More generally, the Brexit will also impact negatively on acquired ethics concerning popular articipation, both in Europe and in Africa.
In: Political insight, Volume 10, Issue 4, p. 32-34
ISSN: 2041-9066
Auch wenn sich derzeit ein Brexit-Abkommen abzeichnet: Mehr als drei Jahre nachdem sich die britische Bevölkerung für ein Ausscheiden des vereinigten Königreichs aus der Europäischen Union entschieden hat, sind die Austrittsmodalitäten und die künftigen wirtschaftspolitischen Beziehungen zwischen dem Vereinigten Königreich und der EU weiterhin unklar. Die anhaltende Unsicherheit belastet die deutsche Konjunktur: Berechnungen des DIW Berlin zeigen, dass das Wirtschaftswachstum in Deutschland aufgrund der Unsicherheit seit dem Referendum um durchschnittlich 0,2 Prozentpunkte pro Jahr niedriger ausgefallen ist, als es ohne Brexit-Entscheidung der Fall gewesen wäre. Insgesamt belaufen sich die Wachstumseinbußen somit auf etwa 0,8 Prozentpunkte seit Juni 2016. Ermutigend ist, dass sich nun ein Brexit-Abkommen abzeichnet. Denn eine Fortsetzung der anhaltenden politischen Hängepartie wäre nicht zwangsläufig mit weniger Wachstumseinbußen verbunden als ein harter Brexit. Ein ungeregelter Austritt Ende Oktober hätte das Wachtum in Deutschland im kommenden Jahr und im Jahr 2021 um 0,6 beziehungsweise 0,2 Prozentpunkte niedriger ausfallen lassen. Ein Abkommen würde konjunkturell die geringsten Kosten verursachen.
BASE
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Volume 47, Issue 2, p. 138-163
ISSN: 2366-6846
Withdrawing from an organization through an orderly negotiation process would appear as a particularly unproblematic form of leaving international institutions. However, the example of Brexit shows that negotiated dissociations have significant potential to adversely affect relations between exiting and remaining states. This study, which contributes to a forum on the impact of dissociation processes on post-withdrawal relations, argues that the management of conflict during the Brexit process had profound implications for relations between the United Kingdom and European Union member states. The negotiations on the Northern Ireland Protocol were marked by increasingly fundamental accusations against each other regarding (non)compliance with basic norms of international conduct. This led to a deterioration of relations and eventually - despite the avoidance of full escalation - to deadlock when implementation problems arose. To demonstrate this and explore the particular features of negotiated dissociations, the study examines three episodes of conflict: the disputes over ratification of the Withdrawal Agreement, over the Internal Market Bill, and over implementation of the Northern Ireland Protocol.
In: Münsteraner Reihe Band 139