In Focus: Is Inequality Inevitable? The 'Northern European Model' Suggests Not
In: Political insight, Volume 14, Issue 4, p. 20-21
ISSN: 2041-9066
51008 results
Sort by:
In: Political insight, Volume 14, Issue 4, p. 20-21
ISSN: 2041-9066
In: Women's studies international forum, Volume 98, p. 102737
In the article the evolution, main course and instruments of contemporary urban development in terms of EU regional policy is determined. The possibility of European model implementation in context of Ukrainian urban economic development convergence is investigated. The principles of sustainable urban economic development model in context of Ukrainian-EU cohesion are presented. ; W artykule została określona ewolucja, główne ścieżki i instrumenty współczesnego rozwoju urbanizacyjnego w kategoriach regionalnej polityki UE. Badaniom poddano możliwość implementacji modelu europejskiego w kontekście konwergencji ukraińskiego rozwoju gospodarczego terenów zurbanizowanych. Zaprezentowano zasady zrównoważonego rozwoju gospodarczego obszarów zurbanizowanych w kontekście spójności Ukrainy i UE.
BASE
In: Journal of European integration, Volume 41, Issue 8, p. 1045-1057
ISSN: 0703-6337
World Affairs Online
In: Journal of geography, politics and society, Volume 9, Issue 2, p. 20-31
ISSN: 2451-2249
The article was tried to solve the dilemma of whether neighborhood inter-municipal cooperation in Ukraine is part of the European model of inter-municipal cooperation, or just another attempt to imitate it? The basis of the study is the work on the general theory of governance, territorial governance, inter-municipal cooperation, which provide a basis for understanding what the European model of neighborhood inter-municipal cooperation is. The research is based on an analysis of the legal framework governing inter-municipal cooperation in Ukraine, as well as official statistics on the practical implementation of the right to inter-municipal cooperation of neighboring territorial communities.
In: Journal of European integration: Revue d'intégration européenne, Volume 41, Issue 8, p. 1045-1067
ISSN: 1477-2280
In: ECMI Working Paper, Volume 25
Die Region Samtskhe-Javakheti in Georgien wird von einer großen Anzahl ethnischer Gruppen armenischen Ursprungs bewohnt, deren 'erste' Sprache armenisch oder russisch ist. Zudem leben kleinere Gruppen russischer Dukhobors, Griechen und Georgier in Javakheti. Neben der sprachlichen und kulturellen Vielfalt zeichnet sich die Region, die zu den ärmsten Gebieten des Landes gehört, durch eine sehr bescheidene zukünftige Wirtschaftsentwicklung aus. Vor diesem Hintergrund befasst sich der Beitrag mit zwei Fragen: Wie kann die Auswanderung der jungen gebildeten Generation verhindert werden? Wie kann der georgische Staat die ethnische Diversität in der höheren Bildung verbessern und das Bildungsangebot für Studenten nationaler Minderheiten attraktiv gestalten? Zur Untersuchung der Aufgabe angemessener Hochschulbildung werden erfolgreiche Lösungsansätze aus zwei Ländern mit ähnlichen Problemen herangezogen. So haben öffentliche und private Institutionen der tertiären Bildung in Mazedonien und Rumänien Bildungspolitiken entwickelt, die auch auf die Situation in Javakheti angewendet werden können. Nach einer Darstellung der Bildungssituation in der georgischen Region wird zunächst die 'Strategie des flexiblen Gebrauchs der Sprachen' aus Mazedonien beschrieben, die an der Südost-Europäischen Universität in Tetovo zum Tragen kommt. Im Anschluss wird ein multikultureller Ansatz präsentiert, welcher an der Babes-Bolyai Universität in Rumänien die ethnische Vielfalt im Bildungsbereich berücksichtigt. Die Ausführungen schließen mit einer Reihe von Empfehlungen für die Ausgestaltung des Bildungswesens in der Region Javakheti, die auf den geschilderten Fallbeispielen basieren. (ICG2)
AGENDA 21 as one of the final resolutions of the UN Conference on Environment and Development (UNCED) in June 1992 in Rio de Janeiro stresses in chapter 28 the important role of cities, towns and communities in globally sustainable development. One of the most important European model projects in this respect was carried out in Leipzig from 1993 to 1997. The Leipzig Ostraum Project was supported through the LIFE support program of the European Union with the largest subsidy awarded till that time (4,3 mill. DM, with a total project budget of about 20 mill. DM). The central goal of this project is the use, testing and further development of present knowledge with regard to sustainable urban restructuring in combination with innovative strategies of economic and employment policies. The scope of traditional urban ecology is extended to comprise adjacent rural areas and to revitalize regional material flows. In the meantime, affiliated projects have won support by the THERMIE program of the European Union and the EXWOST-program of the German Federal Ministry of Construction. This paper reports on the most important results of the Leipzig Project to date. In particular, the authors show that the concept of ecological urban restructuring and the Local Agenda 21 are in harmony with one another and can play a decisive role in stimulating consensus on future urban development. All urban actors can be winners in this process. Difficulties arose, however, through dishonest use of financial support by the project agency. ; Die AGENDA 21, Abschlußdokument der UN-Konferenz über Umwelt und Entwicklung im Juni 1992 in Rio de Janeiro, betont in ihrem Kapitel 28 die Rolle der Kommunen, Städte und Gemeinden bei einer global zukunftsfähigen Entwickung (sustainable development). Eines der wichtigsten europäischen Modellprojekte zu diesem Thema wurde in den Jahren 1993 bis 1997 in Leipzig durchgeführt. Zentrale Zielstellung des mit der bisher höchsten Fördersumme aus dem LIFEProgramm der Europäischen Kommission (4,3 Mio DM bei einem Projektvolumen von knapp 20 Mio DM) geförderten Leipziger Ostraum-Projektes ist die Anwendung und Weiterentwicklung des Erkenntnisstandes zum Thema des zukunftsfähigen Städtebaus in Kombination mit innovativen Strategien einer ökologischen Wirtschafts- und Beschäftigungspolitik. Die traditionelle Stadtökologie wird erweitert durch die Einbeziehung der Umlandgemeinden und die Revitalisierung regionaler Stoffkreisläufe. Inzwischen sind ergänzende Tochterprojekte mit Förderung aus dem THERMIE-Programm der Europäischen Kommission und dem EXWOST-Programm des Bundesbauministeriums eingeworben werden. In dem Paper wird über die wichtigsten bisherigen Ergebnisse des Projektes berichtet. Insbesondere wird gezeigt, daß die Konzepte des Ökologischen Stadtumbaus und der Lokalen Agenda 21 miteinander harmonieren und eine konsensstiftende Funktion in der zukünftigen Stadtentwicklung übernehmen können. Alle städtischen Akteure können Winner in diesem Prozeß sein. Durch unredlichen Umgang des Projektträgers mit den Fördergeldern war das Leipziger Projekt in jüngster Zeit allerdings in Schwierigkeiten geraten.
BASE
This paper discusses Africa's attempt at integration as a strategy to overcome its economic crisis and facilitate political stability. It looks at previous, failed attempts at African integration and the bodies established to address the problems faced by African states (namely, the Organization of African Unity (OAU), the Economic Community of West African States (ECOWAS), and the East African Community (EAC)). Today, prolonged conflicts and political stresses continue to hamper economic progress and human welfare, and the continent stands at the bottom of all global indicators of development; no African state has been able to achieve the minimum of the Millennium Development Goals. Thus, the European Union has been heralded as the model for African integration. However, this paper seeks to dispute this conception. The author examines the variables that facilitated European integration, and the historical and geopolitical circumstances that made it possible. In doing so, the author highlights the limited applicability of the EU model to Africa, where there is neither the political nor the economic basis for the type of integration being envisaged. Africa's situation and priorities are starkly different to those that preoccupied European leaders in the 1950s. Rather than attempting to replicate the EU model, this paper puts forward a number of realistic suggestions and alternatives that would begin to address the challenges facing the continent. Among these include: the design and implementation of a regional safety and security regime; the widening of regional markets to promote economic growth; regulatory frameworks in areas related to business; and the management of regional commons, notably shared natural resources.
BASE
In: Public administration and development: the international journal of management research and practice, Volume 18, Issue 2, p. 151-168
ISSN: 0271-2075
In: Polish perspectives: PP ; monthly review, Volume 9, Issue 2, p. 32-41
ISSN: 0032-2962
In: The Cambridge yearbook of European legal studies: CYELS, Volume 5, p. 77-103
ISSN: 2049-7636
The level of support to agricultural producers in the Community has remained high notwithstanding the commitments imposed under the Uruguay Round Agreement on Agriculture ('URAA'). Thus, according to the Organisation for Economic Co-operation and Development ('OECD'), the 'producer support estimate' for the period 1986–1988 amounted to 44 per cent of gross farm receipts and the proportion rose marginally to 45 per cent in 1998. It may also be noted that, while the proportion in the case of the United States was approximately half that of the Community, the figure for 1998 was likewise not dissimilar from that for the period 1986–1988 (respectively 22 and 25 per cent). As a result, Cairns Group countries have felt able to direct strong criticism against the two great exporters of agricultural produce. This state of affairs was not unanticipated.
In: Journal of international and area studies, Volume 21, Issue 1, p. 69
ISSN: 1226-8550
In: Gesellschaften im Umbruch: Verhandlungen des 27. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Halle an der Saale 1995, p. 324-334
"Welchen Rolle kann Westeuropa in der seit 1989 radikal veränderten Weltordnung spielen? Was überhaupt ist gemeint, wenn von 'Europa' die Rede ist? In den folgenden Überlegungen beschäftige ich mich mit der soziologischen Seite der europäischen Integration. Untersucht wird, (1) wie Europa als Sozialraum eigener Art abgegrenzt werden kann, (2) ob Europa einen erkennbar eigenständigen und darüber hinaus in den Grundzügen ähnlichen Kern sozialer Institutionen aufweist, (3) weiche Zukunftsaussichten das durch diese Institutionen gekennzeichnete 'europäische Modell' vornehmlich in ökonomischer Hinsicht besitzt. Sind die sozialen, wirtschaftlichen und politischen Muster, wie sie sich im kontinentalen Kerneuropa herausgebildet haben, im internationalen Wettbewerb weiterhin anpassungs- und leistungsfähig genug, um bestehen zu können?" (Autorenreferat)