Wahlen 2003 / Elections 2003
In: Schweizerische Ärztezeitung: SÄZ ; offizielles Organ der FMH und der FMH Services = Bulletin des médecins suisses : BMS = Bollettino dei medici svizzeri, Volume 84, Issue 37, p. 1918-1920
ISSN: 1424-4004
3250 results
Sort by:
In: Schweizerische Ärztezeitung: SÄZ ; offizielles Organ der FMH und der FMH Services = Bulletin des médecins suisses : BMS = Bollettino dei medici svizzeri, Volume 84, Issue 37, p. 1918-1920
ISSN: 1424-4004
In: Schweizerische Ärztezeitung: SÄZ ; offizielles Organ der FMH und der FMH Services = Bulletin des médecins suisses : BMS = Bollettino dei medici svizzeri, Volume 84, Issue 36, p. 1838-1848
ISSN: 1424-4004
In: Bürger & Staat, Volume 59, Issue 2, p. 66-73
In seinem Artikel analysiert der Autor die Bundestagswahl des Jahres 2005, die trotz Schwächung der großen Parteien SPD und CDU/CSU beide an die Macht brachte. Der Autor analysiert das Wahlverhalten in Bezug auf Wahlbeteiligung, Nicht-, Protest-, Stamm- und Wechselwähler, Parteienidentifikation und Kandidatenorientierung. Der Verfasser erläutert darüber hinaus, welche politischen Themen den größten Einfluss auf die Wahl hatten und welche Kompetenzen die Parteien erfolgreich vermitteln konnten. Der Autor resümiert, dass die Wahl stark von der Wirtschaftslage geprägt wurde und somit das Wählerinteresse auf "die Qualität problemlösenden Regierens gerichtet war" (teilw. Original)
In: GESIS Papers, Volume 2016/01
In: GESIS-Technical Reports, Volume 2013/19
In: Totalitarismus und Demokratie: Zeitschrift für internationale Diktatur- und Freiheitsforschung = Totalitarianism and democracy, Volume 17, Issue 1, p. 67-96
ISSN: 2196-8276
In: Journal of current Southeast Asian affairs, Volume 33, Issue 1, p. 85-109
ISSN: 1868-4882
Joko Widodo's victory in the 2012 Jakarta Gubernatorial Election could be seen as a populist phenomenon. An outsider to Jakarta politics, Joko Widodo (Jokowi) beat the incumbent, Fauzi Bowo (Foke), who had received strong support from political parties. Using populism as an analytical tool, this paper argues that the following four factors enabled Jokowi to emerge as an alternative leader in Indonesia's capital: (1) social breakdown and declining capability of the government; (2) corrupt, draining political traditions and a negative image of political parties; (3) societal changes; and (4) the emergence of forms of political representation outside of traditional political institutions. Those situations led Jakarta voters to more easily accept Jokowi's offer - "New Jakarta" (Jakarta Baru) - as a new identity against the established regime. Populism can help explain Jokowi's victory in the election, but also the leadership of his administration after he was elected. (JCSA/GIGA)
World Affairs Online
In: Afrika Spectrum, Volume 38, Issue 2, p. 235-44
Examines the Aug.-Sept. 2003 presidential and parliamentary elections and international election monitoring in Rwanda.
In: Afrika Spectrum, Volume 38, Issue 1, p. 79-97
Analyzes Mar.-May 2003 elections in Nigeria; focus on electoral register, organization, political campaign, vote manipulation, and results.
In: Afrika Spectrum, Volume 40, Issue 2, p. 319-330
This report on the first democratic parliamentary elections in Ethiopia in 2005 briefly outlines the campaign, the election and election monitor observations, and the resulting unrest and follow-up elections. The election campaign began approximately nine months before the election and was primarily a race between the ruling Ethiopian Peoples Revolutionary Democratic Front (EPRDF) party, the newly formed opposition Coalition for Unity and Democracy (CUD), and the Union of Ethiopian Democratic Forces (UEDF). Federalism, change, and realization of promised freedom and economic development were major themes of the campaign. Though the EPRDF declared victory, it became clear that the CUD had won a substantial number of seats in the majority of cities and in the federal parliament. The independent election observers observed electoral manipulation on both sides, though facts were difficult to substantiate, ultimately resulting in a new election in 135 districts, generating unrest, student protests, a taxi strike, and a crackdown by the administration. The most recent elections gave the EPRDF 303 seats, the CUD 123 seats, the UEDF 56 seats, with the remainder distributed between smaller parties. Despite the difficulties, the observable strengthening of legal and democratic institutions provides grounds for cautious optimism.
In diesem Bericht wird die Weiterentwicklung des Codierschemas zur Agendafrage (Most Important Problem (MIP)) in den Erhebungen der deutschen nationalen Wahlstudie (German Longitudinal Election Study (GLES)) dargestellt und ein kurzer Einblick in das (teil)automatisierte Codieren der Agendafrage innerhalb der GLES gegeben. Der Bericht dient Nutzenden der MIP-Daten der GLES dazu einen Überblick über das zugehörige Codierschema sowie die longitudinale Entwicklung der in der GLES vergebenen Codes zu erhalten. Sozialwissenschaftlich Forschende können diesen Bericht zudem nutzen, um einen Einblick in das Thema der Erstellung und Weiterentwicklung eines Codierschemas zu kriegen und Anregungen für das händische wie auch (teil-)automatisierte Codieren von offenen Nennungen in Umfragen zu erhalten.
In: easy_social_sciences, Issue 67, p. 72-77
In: Südostasien aktuell: journal of current Southeast Asian affairs, Volume 26, Issue 3, p. 89-99
On 9 May 2007 East Timor, or Timor-Leste, elected a new president. The winner is the Nobel
Peace Prize laureate José Ramos-Horta. He defeated Francisco "Lu Olo" Guterres of the ruling
Fretelin party, with 69% of the votes as compared to his rival´s 31%. The new president inherits
a country stricken by poverty and regional divisions which boiled over last year in deadly riots.
The situation between Easterners and Westerners of Asia´s poorest nation remains tense until
today, but did not erupt into violence again. Main issues of the campaign were development and
security. The two-round election was described as free and fair by international observers. The loss
of Fretelin is a clear indication that its dominant position in the political landscape is in dispute.
Against this background the author examines the implications of the current elections on the wider
Timorese political system.
In: SWP-Aktuell, Volume 77/2017
Im November 2018 geben die US-Wählerinnen und -Wähler bei den Midterm Elections das erste Mal ihr Votum darüber ab, wie zufrieden sie mit ihrem Präsidenten, Donald Trump, und der Republikanischen Regierung sind. Im Vorfeld dieser Wahlen zum US-Kongress, die nach der ersten Hälfte der Amtszeit des Präsidenten stattfinden, gerät Trump zusehends unter Druck: Er muss politische Erfolge vorweisen. Das gilt nicht nur, aber vor allem auch für jene Wirtschaftsthemen, mit denen er im Präsidentschaftswahlkampf punkten konnte: massive Steuersenkungen, eine aggressive Handelspolitik und die Deregulierung der Finanzmärkte. Trump könnte versuchen, mit einer harten Linie in der Außenpolitik und wirtschaftlichen Muskelspielen, auch gegenüber Partnerländern, sein Profil als durchsetzungsstarker Staatsmann zu schärfen. Im Wahlkampfjahr 2018 müssen sich die EU und Deutschland daher auf außen- und wirtschaftspolitische Konflikte mit den USA einstellen. Unmittelbar negativ würden sich US-Strafzölle auf europäische Stahlimporte und neue US-Sanktionen gegen Russland und Iran auswirken. Langfristig schaden könnten der EU die geplante Steuerreform, die politische Vereinnahmung der Geldpolitik und die Aussetzung strenger Finanzregeln. (Autorenreferat)