Search results
Filter
1223 results
Sort by:
6 x Österreich: Geschichte und aktuelle Situation der Volksgruppen
In: Edition Minderheiten 1
Schmelztiegel Wien Einst und Jetzt. Zur Geschichte und Gegenwart von Zuwanderung und Minderheiten
In: Politicka misao, Volume 38, Issue 2, p. 211-213
Nationalbewußtsein, Ungarnbild und Roman: Kapitel aus der Geschichte der kroatischen Kunstprosa des 19. Jahrhunderts
In: Vorträge und Abhandlungen zur Slavistik 48
˜Dieœ Schlacht bei Poltawa : (Aus der Geschichte von Kleinrussland von Georg Konisky, Erzbischof v. Weißrußland. Moskau, 1846.) Aus dem Russischen v. Erhard Höring. (Separat-Abdruck aus dem Morgenblatt z. Bayer. Zeitung)
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10782891-1
Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- Russ. 76 gk
BASE
European Bioethics: A New History Guaranteeing a New Future ; Europäische Bioethik: neue Geschichte für neue Zukunft ; Europska bioetika: nova povijest za novu budućnost
Within the last twenty or so years a lot has changed in bioethics that is worthy of a serious re-writing of its history. Namely, up to the end of the 20th century Anglo-American "biomedical ethics" (often borrowing the name "bioethics" coined by V. R. Potter but deliberately ignoring Potter's concept), launched from Georgetown University and narrowed down to four principles, was a globally predominant doctrine, propagated by the Kennedy Institute of Ethics, its students, financial resources, and political power. Up to then, most of Europe had been very slowly accepting the notion of "bioethics", perceiving it correctly as an unnecessary American "import", while attempts to Europeanise the idea by revising the set of principles had not proven to be particularly successful. With the discovery of the work of Fritz Jahr in 1997, however, European bioethics regained its lost genealogy and found the courage to claim respect for values other than the American ones. Within the bioethics defined by the Jahrian "Imperative", a place could have been found not only for the colourful, philosophical, religious and cultural legacy of Europe, but also for the newly evaluated Potter's work. This "fusion", a substantial and methodological deepening and broadening of the discipline, soon revealed its attractiveness to Latin-American and Asian centres and individuals also. Today we can talk with certainty about the end of "bioethics in Europe" and the beginning of "European bioethics" with all the complexity and interdependence of its variations – Mediterranean, German, French, Central and Eastern European, and others. By finding similarities among them, we might eliminate fear from "insurmountable" moral relativism, but also avoid the mistake of understanding global bioethics as a list of national bioethics. For the sake of constructing a more "universal bioethics", this paper finds the ideas of Fritz Jahr, Van Rensselaer Potter, Diego Gracia Guillén, and integrative bioethics as promoted by several Southeast-European authors, as ...
BASE
Pregled povijesti hrvatskoga naroda od najstarijh dana do godine 1873
S. 350-356: Kurzer Abriss der Geschichte von Dubrovnik
Možemo!: kako je nastala nova hrvatska ljevica
Die Geschichte der Koalition "Možemo - Zagreb je naš" (Nova ljevica, Neue Linke - ORaH, Zelena alternativa - Održivi razvoj Hrvatske, Grüne Alternative und Für die Stadt, Za grad) hinter Tomislav Tomašević's Wahl zum Bürgermeister der Stadt Zagreb am 30. Mai 2021
My i oni
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb11371527-1
[Russ.]. - [Wir u. sie. Beiträge z. Geschichte u. Politik d. Slaven] ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- Eur. 1020 o
BASE
Як намалювати ворога?:'Свої' і 'чужі' в ранньомодерній українській іконографії ; Wie man einen Feind malt.:'Eigene' und 'Fremde' in der frühneuezeitlichen ukrainischen Ikonographie
Die radikalen Veränderungen der politischen und interkonfessionellen Situation in der Ukraine, und die darauf folgenden Verschiebungen der Territorialgrenzen im Lauf des 17. Jahrhunderts wirkten sich auch in einer Transformation mentaler Grenzen aus. Das schloss auch die Herausbildung klarerer Vorstellungen darüber ein, wer jeweils Freund, und wer Feind ist. Besonders anschaulich sind diese Prozesse anhand der Geschichte der ukrainischen Gravuren zu verfolgen. Die barocke visuelle Symbolik erlaubte es, die literarischen Metaphern und Allegorien der orthodoxen Theologen in anschauliche Formen umzusetzen. Ebenso wie in den theologisch-polemischen Texten traten hier als Feinde in erster Linie Muslime, katholische Polen und Juden auf, also diejenigen ethnischen Gruppen, mit denen unter der orthodoxen Bevölkerung der Rzeczpospolita am häufigsten Konflikte auftraten. Demgegenüber waren in dieser Gruppe Unierte, Zigeuner oder Moskoviter kaum zu finden. Eine anti-osmanische Symbolik dominierte dabei.
BASE