Die interpretation von gewalt
In: Innovation: the European journal of social sciences, Volume 1, Issue 4-5, p. 435-453
9671 results
Sort by:
In: Innovation: the European journal of social sciences, Volume 1, Issue 4-5, p. 435-453
Blog: Verfassungsblog
Sitzblockaden gelten gemeinhin als Form des friedlichen Protests. Die Strafgerichte sehen in der Störung der freien Fahrt der Autofahrer:innen jedoch eine Nötigung durch "Gewalt" nach § 240 StGB. Aus unserer Sicht setzt Gewalt dagegen eine Einwirkung auf den Körper des Opfers voraus. Der Gewaltbegriff der Zweite-Reihe-Rechtsprechung verstößt gegen Art. 103 Abs. 2 GG und führt auch strafrechtsintern zu gravierenden Unstimmigkeiten.
In: Zeithistorische Forschungen 5.2008,1
In: Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften 28,3 (2017)
In: Die deutsche Schule: DDS ; Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis, Volume 89, Issue 2, p. 216-230
ISSN: 0012-0731
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Volume 49, Issue 2, p. 34-64
ISSN: 2366-6846
This article engages critically with sociological interpretations of constitutional law, which tend to view constitutions as an internal aspect of state sovereignty that serves the rational integration of citizens and promotes the civilization of national political cultures, separate from inter-state conflicts. Variants on this view run through much of modern sociology, including, in distinct form, the work of Norbert Elias. In contrast to such outlooks, the article argues that constitutions form complex links between the internal and the external domains of state action, and they are typically created by external military pressures, usually resulting from imperialism. It expands on this claim by first assessing how, in different examples, constitutions have been used to consolidate the means of military violence in settings defined by imperialism, typically establishing rights for citizens as instruments to mobilize outwardly directed military force. On this basis, this article continues by assessing how constitutions have also engendered forms of violence within national societies. Overall, it is claimed that constitutions often instilled a tendency towards the uncontrollable production of violence in the states that they framed. Through their foundation in the administration of military force, constitutionally designed states have typically internalized deep conflicts (ethnic and socio-economic) between groups of citizens, which their military emphasis has intensified. At different junctures, then, states have struggled to mollify such violence, and they usually relied on more violence - internal and external - to accomplish this. The article concludes with some reflections on the ways in which constitutions eventually managed to pacify national societies, stressing the role of international law in this process.
In: Militärgeschichtliche Zeitschrift: MGZ, Volume 81, Issue 1, p. 249-264
ISSN: 2196-6850
In: Neue soziale Bewegungen: Forschungsjournal, Volume 16, Issue 4, p. 31-42
ISSN: 0933-9361, 2365-9890
In: Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte. Germanistische Abteilung, Volume 34, Issue 1, p. 418-419
ISSN: 2304-4861
In: PRIF Reports, Volume 83
'Honduras gehört mittlerweile neben El Salvador und Guatemala zu den gewaltintensiven Ländern Lateinamerikas. Doch was sind die Ursachen dieser Gewaltexplosion in einem Land, das bis Ende der 70er Jahre von einem relativen Gleichgewichtssystem geprägt war? Paradoxerweise funktioniert der Staat trotz der Ohnmacht des staatlichen Sicherheitssektors. Die Autorin zeigt, dass ein neues Gleichgewichtssystem entstanden ist, in dem der Staat nicht trotz, sondern wegen des schwachen Sicherheitssektors und des hohen Aufkommens nichtstaatlicher Gewalt funktioniert, da diese primär krimineller und nicht politischer Natur ist. Das erfordert einen komplexen Lösungsansatz. Die Autorin empfiehlt eine integrative Gewalteinhegungsstrategie, die das gesamte System im Auge behält. Das heißt eine Strategie, die ökonomische (Stärkung der Mittelklasse und der Investitionsgüterproduktion) und politische (Förderung von Inklusion und Partizipationsmöglichkeiten) Faktoren neben der Stärkung des staatlichen Sicherheitssektors berücksichtigt. Sie schließt mit der brisanten These, dass es ein Irrglaube ist, es müsse zunächst Armut ausgeräumt werden, um erst dann Gewalt einhegen zu können. Nicht nur Krieg und Terrorismus, sondern auch Gewaltkriminalität bewirkt hohe Gewaltraten und stellt zudem ein kontinenteübergreifendes Sicherheitsrisiko dar.' (Autorenreferat)
In: Gruppenpsychotherapie und Gruppendynamik: Beiträge zur Sozialpsychologie und therapeutischen Praxis, Volume 43, Issue 2, p. 109-136
ISSN: 2196-7989