Zeitschrift für Ethik und Moralphilosophie: ZEMO = Journal for ethics and moral philosophy
ISSN: 2522-0063
17968 results
Sort by:
ISSN: 2522-0063
In: IVITRA research in linguistics and literature volume 30
"This book is an enquiry into memory in the Western world. Specifically, memory is the framework of culture, because it links the present to the past--or tradition--and projects it into the future. For this reason, any work focusing on memory involves a double challenge: (1) to reveal the origin of concepts and (2) to glimpse the course of thoughts. This is the case of the present volume, in which the authors make several tastings of Europe's intellectual heritage, by taking into account both the Greek origin of this legacy and its relevance for understanding the European philosophical heritage. In particular, these papers focus on the Aristotelian tradition, the true keystone of Europe, and on other currents of thought that have also played an essential role in the intellectual evolution of the Old Continent. In the latter field, there are contributions, for instance, on philosophical-religious traditions such as Orphism or on certain fundamental aspects of Neoplatonism both in the Classical World and in Christian authors. The volume concludes with various works on the survival of these intellectual trends from the Renaissance to the present day. Consequently, this work offers the opportunity to delve deeper into some of the aspects that define Western civilisation, observed both from its origin and its evolution over the centuries. The volume contains papers in Spanish, Portuguese, Italian, and English."--
In: Biblioteca dell'Archivio di filosofia 32
In: suhrkamp taschenbuch wissenschaft 2344
World Affairs Online
In: Das Argument, Issue 336, p. 56-64
Dies ist ein Bericht zu einer praktischen Anwendung der Kollektiven Erinnerungsarbeit außerhalb des akademischen Bereichs. Eine Gruppe stellvertretender Leiterinnen in Kindertagesstätten nutzte die Methode für eine intensive Reflexion ihrer beruflichen Praxis. Das Essay beschreibt die Bandbreite der Themen, die die Gruppe in ihrem Projekt entdeckte. Kommentare der Teilnehmerinnen geben einen Eindruck von den Effekten und dem Potential der Kollektiven Erinnerungsarbeit als Mittel (beruflicher) Reflexionsprozesse, hier am konkreten Beispiel institutionalisierter Erziehung. Der Beitrag verweist auf einen Weg zu einer Praxis der Philosophy der Praxis.
In: Studies in African philosophy 1
World Affairs Online
In: Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie: ARSP = Archives for philosophy of law and social philosophy = Archives de philosophie du droit et de philosophie sociale = Archivo de filosofía jurídica y social, Volume 109, Issue 4, p. 497-517
ISSN: 2363-5614
In: Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie: ARSP = Archives for philosophy of law and social philosophy = Archives de philosophie du droit et de philosophie sociale = Archivo de filosofía jurídica y social, Volume 105, Issue 4, p. 508-522
ISSN: 2363-5614
In: Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie: ARSP = Archives for philosophy of law and social philosophy = Archives de philosophie du droit et de philosophie sociale = Archivo de filosofía jurídica y social, Volume 110, Issue 1, p. 45-55
ISSN: 2363-5614
In: Verhandlungen des 2. Deutschen Soziologentages vom 20. bis 22. Oktober 1912 in Berlin: Reden und Vorträge, p. 98-139