In Studies in Early Modern Aristotelianism Paul Richard Blum shows the Aristotelian profile of modern philosophy. Philosophy, sciences mathematics, metaphysics and theology under Jesuit leadership mark the difference of subject-centered modernity from 'teachable' school philosophy
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Preliminary Material -- PLEASANT CAMPANIA: EDUCATION BEFORE AND IN THE CONVENT -- FLEEING INTO EXILE—NORTHERN ITALY, GENEVA, TOULOUSE: ASTRONOMY AS A MEANS OF EARNING A LIVING -- PARIS: THE POWER OF MEMORY -- OFF TO LONDON: SATIRE, METAPHYSICS, AND ETHICS IN ITALIAN -- GOD IS NOT IDLE: INFINITE POSSIBILITIES AND INFINITE REALITY -- RELIGION AND ETHICS FOR THE PEOPLE AND THE HERO -- RETURN TO PARIS: CHALLENGING MATHEMATICS AND ARISTOTELIANISM -- "HOUSES OF WISDOM" IN GERMANY: HISTORY, MAGIC, AND ATOMISM -- OFF TO VENICE: THE TRIAL OF THE HERETIC -- AFTERLIFE: FROM HERETIC TO HERMETICIST -- CHRONOLOGY -- SELECT BIBLIOGRAPHY -- ABOUT THE AUTHOR -- INDEX -- VIBS.
From faith and reason to fideism : Raymond Lull, Raimundus Sabundus, and Michel de Montaigne -- Nicholas of Cusa and Pythagorean theology -- Giordano Bruno's philosophy of religion -- Coluccio Salutati : hermeneutics of humanity -- Humanism applied to language, logic and religion : Lorenzo Valla -- Georgios Gemistos Plethon : from paganism to Christianity and back -- Marsilio Ficino's philosophical theology -- Giovanni Pico against popular platonism -- Tommaso Campanella : God makes sense in the world -- Francisco Suárez : scholastic and platonic ideas of God -- Epilogue : conflicting truth claims
The Philosophy of Religion is one result of the Early Modern Reformation movements, as competing theologies purported truth claims which were equal in strength and different in contents. Renaissance thought, from Humanism through philosophy of nature, contributed to the origin of the modern concepts of God. This book explores the continuity of philosophy of religion from late medieval thinkers through humanists to late Renaissance philosophers, explaining the growth of the tensions between the philosophical and theological views. Covering the work of Renaissance authors, including Lull, Saluta.
Abstract Ever since the publication of the Narrative of the life of Frederick Douglass in 1845, autobiographical testimonies were a mainstay of the abolition movement in the United States. Being or having been held as slaves and all the attendant injury is the very theme of the documents in question, which are testimonies, rather than theoretical works, because the authors maintained the first-person point of view. Since autoethnography aims at overcoming the preset mentality of the researcher in order to gain insight into what it is like to live in a particular social environment, slave narratives, beyond any abolitionist agenda, may serve as a paradigm for autoethnographic interpretation of historic sources. For an understanding of the authentic perspective of the speakers, external redactions need to be filtered out when reading those documents. On the other hand, certain tropes are worth considering (such as ignorance of the speaker's date and place of birth or stereotypical names) because these narrative gestures indicate the state of mind of the narrator. I will propose methods for finding interpretive tools to identify the Self and the world of the slave-narrators. Such interpretation relies on the close reading of narratives as I will show by examples.
»De amore sive in convivium Platonis«, dessen Wirkungsgeschichte bis weit ins 17. Jahrhundert reicht, ist Nachdichtung und Platon-Kommentar in einem und eines der bedeutendsten philosophischen Werke der Renaissance. - Bei einem Bankett vorgeblich anlässlich von Platons Geburtstag stellen neun Gäste, allesamt bekannte Florentiner Gelehrte, ihre Auffassungen über die Liebe in wechselnden Reden vor, indem sie Platons »Symposion« in zeitgenössischer Neuakzentuierung paraphrasieren. Dabei wird die Lehre von amor?/?caritas zum spekulativen Ansatzpunkt für Erkenntnislehre, Theologie, Kosmologie, Ethik und Naturphilosophie. In das Grundkonzept des »Symposion« trägt Ficino als neues Element die Konvergenz des Platonismus mit dem Christentum ein, wobei er den ?Eros? einerseits neuplatonisch in sinnliche und himmlische Liebe differenziert, andererseits den Liebesbegriff christlich dynamisiert und erweitert. Nicht nur, wie bei Platon, bewirkt der ?Eros? das Streben des Sinnlichen zum Höheren, auch umgekehrt richtet sich das erotische Bestreben des Göttlichen auf das Materielle. Und schließlich ist die Liebe das Moment, das alle Dualismen, Form und Materie, Gott und Universum, zusammenhält: Der Eros wird zur Chiffre des Hervorgangs und der Rückwendung alles Seienden in Relation zu Gott - eine Relation, deren irdisches Abbild die irdische Liebe ist. Ficinos Metaphysik, die für die Philosophie der Renaissance von fundamentaler Bedeutung ist, enthält gleichzeitig auch eine für die Geschichte der Ästhetik bedeutsame Theorie des Schönen: Liebe wird als Sehnsucht nach dem Schönen verstanden, der Mensch gelangt über die Schau der körperlichen Schönheit zur geistigen Schönheit und letztlich zur Erkenntnis der Ordnung der Ideen und des Universums. Ficinos neuplatonische »Ästhetik« ist weit entfernt von subjektivistischer Kunsttheorie, enthält aber bereits Ansätze zu einer Theorie des menschlichen Liebens und Wahrnehmens.