Search results
Filter
13 results
Sort by:
Ausmass und Gründe der Wirtschaftskrise der 90er Jahre
Diese Arbeit gibt einen Überblick über das ausserordentlich tiefe Wachstum der Schweiz in den 90er Jahren sowie über dessen mögliche Gründe. Auffällig ist dabei einerseits die lange Dauer der Rezession, andererseits aber auch der ihr folgende eher mässige Aufschwung. Grundsätzlich kann es sich um ein rein konjunkturelles Phänomen handeln oder um eine strukturelle Krise. Wie wir argumentieren werden, handelt es sich im Kern um eine strukturelle Krise, welche durch spezielle Faktoren teils konjunktureller Natur verschärft wurde. Damit ist auch nicht zu erwarten, dass sich die Krise mit einfacher Konjunkturpolitik beheben lässt. Gefragt sich vielmehr strukturelle Reformen.
BASE
Warum die Direkte Demokratie den Anstieg der Staatsquote in der Schweiz nicht verhindern konnte
Diese Arbeit dokumentiert und analysiert den Anstieg der Staatsausgaben und der Defizite in den 90er Jahren. Die unmittelbaren Ursachen des Anstiegs sind bekannt: höhere Ausgaben für die Altersvorsorge und andere Bereiche der sozialen Sicherheit sowie Kostensteigerungen im Gesundheitswesen machen den Löwenanteil des Anstiegs aus. Polit-ökonomisch sind die Ursachen dagegen nicht klar. Nach den Resultaten der wissenschaftlichen Literatur sollte die direkte Demokratie bremsend auf das Wachstum von Ausgaben und Defiziten wirken. Wir überprüfen die empirische Evidenz und finden, dass Unterschiede im Ausmass der direkten Demokratie in den Kantonen keinerlei Einfluss auf das Wachstum der kantonalen Staatsausgaben oder auf die Staatsdefizite hatten. Wir untersuchen deshalb auch die Determinanten des Niveaus der kantonalen Ausgaben und finden, dass der Einfluss der direkten Demokratie wenig robust ist.
BASE
The effect of reforms on employment flexibility in Chinese SOEs, 1980–94
In: Economics of transition, Volume 10, Issue 3, p. 637-658
ISSN: 1468-0351
This paper tries to document the increased flexibility in employment relations in Chinese SOEs until 1994, as well as the effects this had on productivity and on the allocation of workers. A number of measures were introduced to enhance such flexibility, such as autonomy in the decision to hire and fire workers, and a new contract status which could at least in theory be terminated. This was aimed at improving the motivation as well as the allocation of workers across firms. Both should have improved the productivity of SOEs. The evidence found, however, indicates that these measures had few effects. This conclusion is based first on turnover data where hardly any change is found. Estimates of productivity and allocative efficiency gains lead to the same conclusion. This confirms the view that the Chinese state sector reforms regarding employment decisions remained very limited in scope until 1994.JEL classification: P23, P31, J63.
Ist die direkte Demokratie mitschuldig an der wirtschaftlichen Stagnation der Schweiz?
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft = Revue suisse de science politique, Volume 11, Issue 3, p. 150-156
ISSN: 1424-7755
Of three possible causes for the economic stagnation of Switzerland, economic policies & the public decisions wrought by direct democracy are the primary suspects, although statistical evidence has demonstrated that direct democracy on the canton level leads to increased growth & a generally more positive economic outlook, raising the question of how direct democracy can exert a negative influence on economic policy at a national level. While direct democracy is said to lead to decisions that reflect the preferences of the citizens better than parliamentary decisions, the difficulty of aggregating individual preferences into fair & consistent social preferences is often overlooked. In addition, the basis for decision favors the status-quo, which is not automatically negative, but can have negative effects when there are complex problems such as the current economic situation that require urgent solutions. Deep reaching reforms are difficult to implement in such instances, where increased participation leads to restricted governance. The structure & weakness of the Swiss government & parliament add to this difficulty. References. L. Reed
DEBATTE: WIRTSCHAFT UND POLITIK IN DER SCHWEIZ: Ist die direkte Demokratie mitschuldig an der wirtschaftlichen Stagnation der Schweiz?
In: Swiss political science review, Volume 11, Issue 3, p. 150-156
Institutional efficiency and its determinants: the role of political factors in economic growth
In: Development Centre studies
World Affairs Online
Diagnose: Wachstumsschwäche: die Debatte über die fehlende Dynamik der schweizerischen Volkswirtschaft
In: Avenir Suisse Publikation 04/2005
Wirtschaft und Politik in der Schweiz
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft : SZPW = Revue suisse de science politique : RSSP, Volume 11, Issue 3, p. 141-203
ISSN: 1662-6370