The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Alternatively, you can try to access the desired document yourself via your local library catalog.
If you have access problems, please contact us.
14 results
Sort by:
In: Gabler Edition Wissenschaft
Achim Hauck geht der Frage nach, ob Investitionsentscheidungen von bankfinanzierten Unternehmen durch Fehlanreize gekennzeichnet sind. Er zeigt, dass unternehmerische Fehlanreize bei der Investition durch geeignet ausgestaltete Mindesteigenkapitalanforderungen an die sie finanzierenden Banken gemildert werden können.
In: European Journal of Political Economy, Volume 34, p. S65-S82
In: The quarterly review of economics and finance, Volume 54, Issue 2, p. 230-241
ISSN: 1062-9769
SSRN
Working paper
In: European Journal of Political Economy, Volume 32, p. 193-204
In: European journal of political economy, Volume 32, p. 193-204
ISSN: 1873-5703
This paper analyzes a government's incentives to provide financial assistance to a public bank which is hit by a liquidity shock. We show that discretionary decisions about emergency liquidity assistance result in either excessively small or excessively large liquidity injections in a wide variety of circumstances. Also, adding a lender of last resort does not generally ensure a socially optimal policy. However, optimal rules exist that align the preferences of the government and/or a lender of last resort with social preferences by either subsidizing or taxing liquidity aid. [Copyright Elsevier B.V.]
In: Scottish journal of political economy: the journal of the Scottish Economic Society, Volume 59, Issue 2, p. 133-161
ISSN: 1467-9485
AbstractWe analyse the effects of policy measures to stop the fall in loan supply following a banking crisis. We apply a dynamic framework in which a debt overhang induces banks to curtail lending or choose a fragile capital structure. Government assistance conditional on new banking activities, like on new lending or on debt and equity issues, allow banks to influence the scale of assistance and externalise risks, implying overinvestment or excessive risk taking or both. Assistance without reference to new activities, like granting lump sum transfers or establishing bad banks, does not generate adverse incentives, but may have higher fiscal costs.
This paper develops a theoretical model which explains several stylized facts observed in the euro area interbank market after the collapse of Lehman Brothers in 2008. The model shows that if costs of participating in the interbank market are high, the central bank assumes an intermediary function between liquidity surplus banks and liquidity deficit banks and thereby replaces the interbank market. From a policy perspective, we argue that possible measures of the Eurosystem to reactivate the interbank market may conflict, inter alia, with monetary policy aims.
BASE
Die gemeinhin als "Subprime-Krise" bezeichneten Turbulenzen auf den internationalen Finanzmärkten beherrschen, seitdem sich im vergangenen Sommer ihre ersten Symp¬tome aufzeigten, weltweit die wirtschaftspolitische Diskussion. Dabei stand zunächst die Frage im Vordergrund, ob und welche Maßnahmen kurzfristig erforderlich sind, um das internationale Finanzsystem zu stabilisieren und mögliche negative realwirtschaftliche Auswirkungen der Krise zu begrenzen. In jüngerer Zeit wird darüber hinausgehend ver¬stärkt diskutiert, welche grundsätzlichen Lehren aus den Ereignissen gezogen werden können und welche Konsequenzen sich für die zukünftige Ausgestaltung nationaler und internationaler Rahmenbedingungen für die internationale Finanzintegration ergeben. In der bisherigen Diskussion wurde eine Vielzahl unterschiedlicher Einzelfaktoren als ur¬sächlich für die Krise betrachtet und mehr oder weniger isoliert voneinander hinsichtlich ihrer möglichen wirtschaftspolitischen Implikationen untersucht. Die Frage nach der Existenz einer gemeinsamen Quelle für diese vielen mutmaßlichen Gründe ist mithin bis¬lang noch nicht in hinreichendem Maß beantwortet, so-dass aus der Krise noch keine über Teilaspekte hinausgehende grundsätzlichen Erkenntnisse für die Wirtschaftspolitik abgeleitet werden konnten. Der vorliegende Beitrag befasst sich zum einen mit der Frage nach der Hauptursache der Krise. Es wird aufgezeigt, dass sie zu einem bedeutenden Teil auf die Integration vormals peripherer und institutionell schwach entwickelter Volkswirtschaften in die Weltwirtschaft und die damit verbundenen globalen Ungleichgewichte zurückgeführt werden kann. Ent-sprechend ist die Krise nicht nur in ihrer Wirkung, sondern vor allem in ihrer Ursache ein globales und kein vorrangig US-amerikanisches Phänomen. Auf der Grundlage dieses Befunds werden vorläufige Lehren aus der Subprime-Krise für eine stabilitätsorientierte Wirtschaftspolitik in einer integrierten Weltwirtschaft gezogen.
BASE
In: Deutsche Bundesbank Discussion Paper No. 43/2018
SSRN
Working paper
In: The quarterly review of economics and finance, Volume 57, p. 116-128
ISSN: 1062-9769
SSRN
Working paper
In: Review of economics: Jahrbuch für Wirtschaftswissenschaften, Volume 62, Issue 2, p. 89-106
ISSN: 2366-035X
Summary
In macroeconomic models, the nominal money supply, the long-term nominal interest rate, or even the inflation rate usually serves as the monetary policy variable. In practice, however, none of these variables is directly controlled by the central bank. Consequently, these models do not accurately reflect the implementation of monetary policy. Based on a theoretical model which incorporates the main institutional features of the euro area, this paper analyzes the transmission of monetary policy impulses from their implementation (setting the interest rate at which banks can obtain liquidity from the central bank) via the interbank market to the aggregate money and credit supply in an economy. Building on this analysis, we discuss the ability of the central bank to steer its operating target, the interbank market interest rate, and the money supply.