Can Price Controls Be Optimal? The Economics of the Energy Shock in Germany
In: IZA Discussion Paper No. 17043
45 results
Sort by:
In: IZA Discussion Paper No. 17043
SSRN
In: IMF working paper WP/16/96
This paper provides a quantitative evaluation of the macroeconomic, distributional, and fiscal effects of three reform proposals for Germany: i) a reduction in the social security tax in the low-wage sector, ii) a publicly financed expansion of full-day child care and full-day schooling, and iii) the further deregulation of the professional services sector. The analysis is based on a macroeconomic model with physical capital, human capital, job search, and household heterogeneity. All three reforms have positive short-run and long-run effects on employment, wages, and output. The quantitative effects of the deregulation reform are relatively small due to the small size of professional services in Germany. Policy reforms i) and ii) have substantial macroeconomic effects and positive distributional consequences. Ten years after implementation, reforms i) and ii) taken together increase employment by 1.6 percent, potential output by 1.5 percent, real hourly pre-tax wages in the low-wage sector by 3 percent, and real hourly pre-tax wages of women with children by 2.7 percent. The two reforms create fiscal deficits in the short run, but they also generate substantial fiscal surpluses in the long-run. They are fiscally efficient in the sense that the present value of short-term fiscal deficits and long-term surpluses is positive for any interest (discount) rate less than 9 percent--Abstract
In: NBER working paper series 17714
"We develop a macroeconomic model with physical and human capital, human capital risk, and limited contract enforcement. We show analytically that young (high-return) households are the most exposed to human capital risk and are also the least insured. We document this risk-insurance pattern in data on life-insurance drawn from the Survey of Consumer Finance. A calibrated version of the model can quantitatively account for the life-cycle variation of insurance observed in the US data and implies welfare costs of under-insurance for young households that are equivalent to a 4 percent reduction in lifetime consumption. A policy reform that makes consumer bankruptcy more costly leads to a substantial increase in the volume of credit and insurance"--National Bureau of Economic Research web site
In: Discussion paper 10-050
In: Growth and business cycle analyses
In: Wirtschaftsdienst: Zeitschrift für Wirtschaftspolitik, Volume 103, Issue 10, p. 676-679
ISSN: 1613-978X
Abstract
This article summarises the results of a study on the Germany energy crisis and the need for an extension and modifications of the electricity price break. The study shows that the energy crisis led to a short-run output loss comparable to the output losses associated with the COVID-19 crisis in 2020 and the financial crisis in 2008/2009. In addition, real wage losses during the energy crisis are the largest losses on record. Finally, there is the risk of permanent economic damage leading to a period of economic stagnation. The extension and modification of the electricity price break until 2030 is an important policy instrument to help the Germany economy avoid economic stagnation. The argument in favour of such price controls is that the energy crisis has pushed the electricity price above its long-run equilibrium value.economic stagnation. The economiy argument in favor of such price controls is that the energy crisis has pushed the electricity price above its long-run equilibrium value.
In: ZEW - Centre for European Economic Research Discussion Paper No. 22-021
SSRN
Die Corona-Krise hat die deutsche Wirtschaft in die tiefste Rezession seit dem Zweiten Weltkrieg gestürzt. Aufgrund der weltweiten Verbreitung sind Lieferketten gestört und der internationale Handel erheblich beeinträchtigt, was die exportabhängige deutsche Wirtschaft besonders stark trifft. Das von der Bundesregierung aufgelegte Programm zur Stützung der Wirtschaft wird von den Autoren in vielen Punkten kritisiert. Einige bewerten vor allem die temporäre Senkung der Umsatzsteuer als eine Maßnahme nach dem Gießkannenprinzip mit geringem Konjunkturimpuls. Sie sehen vor allem die Unternehmen als Leidtragende und Impulsgeber für eine Rückkehr zu einem Wachstum auf Vorkrisen-Niveau. Sie schlagen eine Verbesserung des steuerlichen Umgangs mit Verlusten und eine Senkung der Ertragsteuern vor. Andere legen den Schwerpunkt auf öffentliche Investitionen als Wachstumsmotor und fordern Zukunftsinvestitionen für eine innovative, digitale und klimaneutrale Wirtschaft.
BASE
Die zurzeit diskutierten Modelle eines Staatsfonds zur Altersvorsorge widersprechen den Grundsätzen guter Wirtschaftspolitik und führen zu ineffizienten Kapitalallokationen. Ebenso sind staatliche Subventionen für die private Altersvorsorge aus ökonomischer Sicht nicht sinnvoll, denn sie verzerren die Sparanreize und erzeugen exzessive Ersparnisse. Der Staat sollte sich darauf beschränken, eine umlagefinanzierte gesetzliche Rente anzubieten, den Markt für die private Altersvorsorge angemessen zu regulieren und eventuell einen Zukunftsfonds für öffentliche Investitionen einzuführen.
BASE
In: American economic review, Volume 97, Issue 3, p. 664-686
ISSN: 1944-7981
This paper analyzes the welfare costs of business cycles when workers face uninsurable job displacement risk. The paper uses a simple macroeconomic model with incomplete markets to show that cyclical variations in the long-term earnings losses of displaced workers can generate arbitrarily large cost of business cycles even if the variance of individual income changes is constant over the cycle. In addition to the theoretical analysis, this paper conducts a quantitative study of the cost of business cycles using empirical evidence on the long-term earnings losses of US workers. The quantitative analysis shows that realistic variations in job displacement risk generate sizable costs of business cycles, even though a second-moment analysis would suggest negligible costs. (JEL E21, E24, E32, J63)
In deutschen Ballungsgebieten herrscht Wohnungsmangel. Das Angebot an - insbesondere bezahlbarem - Wohnraum hat nicht mit dem Wachstum der Nachfrage mitgehalten. Immer mehr Menschen werden aus attraktiven Wohnlagen verdrängt. Der Wohnungsmangel hat negative makroökonomische Konsequenzen, weil Menschen nicht ihr volles Produktivitätspotenzial ausschöpfen können. Außerdem kommt es zu Segregation und Ghettobildung, was Bildungschancen beeinträchtigt. Ein stärkerer öffentlicher Wohnungsbau könnte dazu beitragen, dieses Problem zu lösen. Der Bund könnte mit einer Initiative "Zukunft Wohnen" den öffentlichen Wohnungsbau ankurbeln. Diese Initiative bestünde aus drei Gesellschaften, die Länder und Kommunen beim Wohnungsbau unterstützen: Einer Beteiligungsgesellschaft, die sich kommunalen Wohnbauunternehmen mit Eigenkapital beteiligt, einem Bodenfonds, der hilft, lokale und regionale Grundstücksfonds aufzubauen und einer Beratungsgesellschaft, die Städte und Gemeinden Planungskapazitäten zur Verfügung stellt.
BASE
This paper analyzes the optimal response of the social insurance system to a rise in labor market risk. To this end, we develop a tractable macroeconomic model with risk-free physical capital, risky human capital (labor market risk) and unobservable effort choice affecting the distribution of human capital shocks (moral hazard). We show that constrained optimal allocations are simple in the sense that they can be found by solving a static social planner problem. We further show that constrained optimal allocations are the equilibrium allocations of a market economy in which the government uses taxes and transfers that are linear in household wealth/income. We use the tractability result to show that an increase in labor market (human capital) risk increases social welfare if the government adjusts the tax-and-transfer system optimally. Finally, we provide a quantitative analysis of the secular rise in job displacement risk in the US and find that the welfare cost of not adjusting the social insurance system optimally can be substantial.
BASE
Kreditfinanzierte staatliche Investitionsprogramme können zur Sicherung der Generationengerechtigkeit beitragen, wenn sie Wachstumspotenziale stärken und die staatliche Schuldenquote langfristig senken. Eine neue Studie zeigt, dass zielgerichtete Investitionen in Infrastruktur, Hochschulen, Ganztagsschulen und Ganztagsbetreuung in Kitas die Generationengerechtigkeit verbessern. Investitionen in Schulen und Kitas erzielen dabei die höchste fiskalische Effizienz und verbessern zusätzlich die Verteilungsgerechtigkeit. Die Politik sollte die vorhandenen fiskalischen Spielräume für zusätzliche öffentliche Investitionen nutzen. ; Credit financed public investment programmes can improve generational justice if they strengthen economic growth and reduce public debt in the long run. A new study shows that public investments in infrastructure, universities, and fullday schools and preschools improve generational justice. Public investments in fullday schools and preschools have the largest impact on generational justice and improve distributional justice as well. These results suggest that economic policy should use the available fiscal space to enhance public investment.
BASE
In: IMF Working Paper No. 17/87
SSRN
Working paper
In: CESifo Working Paper Series No. 6262
SSRN
Working paper