»Schauen Sie nach Amerika!« Der Verweis auf die USA hat von jeher rhetorisches Potenzial. Für die politischen Professoren in der Paulskirche zählte aber die wissenschaftliche Fundierung ihrer Argumentation. Während des Vormärz hatten sich viele von ihnen in staatswissenschaftlichen, juristischen und historischen Schriften mit dem amerikanischen System auseinandergesetzt. In der politischen Realität von 1848/49 griffen sie auf diese Studien zurück. Charlotte A. Lerg zeigt in ihrer Studie, dass es den Wissenschaftlern weniger um Nachahmung und Modellfunktion als um Argumentations- und Auslegungs
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Kompakt-informative und übersichtliche Darstellung der Ideen und Ereignisse von 1760 bis 1790 rund um den Unabhängigkeitskrieg und die amerikanische Staatsgründung und Verfassung
Während der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts wurde in vielen Bereichen gerade erst begonnen, die Grenzen von Wissenschaftlichkeit klarer abzustecken und auch das Verhältnis von Wissenschaft und Politik wurde intensiv neu verhandelt. Anhand der deutschen Amerika-Forschung während des Vormärz lassen sich damit zwei wesentliche Prozesse nachvollziehen: Zum einen die Verwissenschaftlichung eines populären Themas; zum anderen die Politisierung, die mit diesem Prozess einherging. Sie greifen ineinander, denn nicht selten wurde sowohl in der Öffentlichkeit als auch von den Aufsichtsorganen der Regierungen die wissenschaftliche Beschäftigung mit Amerika an sich, aufgrund einer latent radikalen Aufladung, bereits als politisches Statement ausgelegt. Andererseits waren es gerade die Arbeiten der so genannten 'politischen Professoren', etwa zum amerikanischen Staatssystem und Verfassungsrecht, die das Themenfeld während des Vormärz zusehend politisierten.
Part I. Visions -- Black Jacobins: towards a genealogy of a transatlantic trope / Raphael Hörmann -- A transatlantic constitution in a local context: symbolic acts of mediation and revolutionary practice in the context of the Constitution of 1812 in Yucatán / Ulrike Bock -- Performing William Tell in the transatlantic world / Marc H. Lerner -- Of puppets and people: the revolutions of 1848 on stage / Heléna Tóth -- Garibaldi's shirt: fashion and the making and unmaking of revolutionary bodies / Mischa Honeck -- Part II. Concepts -- Transatlantic George Washington continental liberal historians in search of a hero, 1830-1848 / Charlotte A. Lerg -- From Central Europe to Central America: Forty-Eighters in the filibuster wars of the mid-nineteenth century / Michael L. Miller -- "We will have true peace only when we will have the United States of Europe": the United States of America as a constitutional model for Italy during the Risorgimento / Anne Bruch -- "Reform, not revolution!": anti-revolutionary thinking in the works of Jane Addams and Lorenz von Stein: a sociology of knowledge approach / Peter Fischer -- Epilogue / Timothy Mason Roberts.
Intro -- Contents -- The Diary of Lt. Melvin J. Lasky -- Illustrations -- Abbreviations -- Introduction - Journal of a Conscript -- Chapter 1 - Melvin J. Lasky's Biography and Diary -- Chapter 2 - Not a Beginning but an End: Melvin J. Lasky, Diarist -- Chapter 3 - Between Denazification and Reconstruction: US Occupation Policies and Practice in Germany 1945 -- Chapter 4 - "Clio Continues to Serve": Melvin J. Lasky as Combat Historian -- Chapter 5 - (Military) Masculinity and a Feminized Europe: The Gender Politics of the Lasky Diary -- Chapter 6 - Melvin J. Lasky, Chronicler of Europe's Twentieth Century -- Melvin J. Lasky Diary -- Appendix A - List of Primary Literature in the Diary -- Appendix B - List of Names in the Diary -- Appendix C - Names and Ranks of Lasky's Fellow Soldiers -- Index.
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
The second issue of the yearbook History of Intellectual Culture (HIC) dedicates a thematic section to modes of publication. This volume addresses recent advances in publication studies and stresses the cultural formation of knowledge. By exploring and analyzing layers of presenting, sharing, and circulating knowledge, we invite readers to critically engage with questions of media uses and publishing practices and structures, both historically and in our contemporary digital age. The articles in this volume attest to the great variety of publication modes and perspectives, from the potential and limits of digitizing newspapers such as the New York Times to questions of positionality in building and using Wikipedia, from translation policies and female participation to the genre of university histories. ; The second issue of the yearbook History of Intellectual Culture (HIC) dedicates a thematic section to modes of publication. This volume addresses recent advances in publication studies and stresses the cultural formation of knowledge. By exploring and analyzing layers of presenting, sharing, and circulating knowledge, we invite readers to critically engage with questions of media uses and publishing practices and structures, both historically and in our contemporary digital age. The articles in this volume attest to the great variety of publication modes and perspectives, from the potential and limits of digitizing newspapers such as the New York Times to questions of positionality in building and using Wikipedia, from translation policies and female participation to the genre of university histories.
With concepts of participation discussed in multiple disciplines from media studies to anthropology, from political sciences to sociology, the first issue of the new yearbook History of Intellectual Culture (HIC) dedicates a thematic section to the way knowledge can and arguably must be conceptualized as "participatory". Introducing and exploring "participatory knowledge", the volume aims to draw attention to the potential of looking at knowledge formation and circulation through a new lens and to open a dialogue about how and what concepts and theories of participation can contribute to the history of knowledge. By asking who gets to participate in defining what counts as knowledge and in deciding whose knowledge is circulated, modes of participation enter into the examination of knowledge on various levels and within multiple cultural contexts. The articles in this volume attest to the great variety of approaches, contexts, and interpretations of "participatory knowledge", from the sociological projects of the Frankfurt School to the Uppsala-based Institute for Race Biology, from the Argentinian National Folklore Survey to current hashtag activism and Covid-19-archive projects. HIC sees knowledge as rooted in social and political structures, determined by modes of transfer and produced in collaborative processes. The notion of "participatory knowledge" highlights in a compelling way how knowledge is rooted in cultural practices and social configurations.
An interview with Bernard Bailyn -- 'Once more the storm is howling' : on the political passions in Europe and America and their implications for transatlantic history / Charles S. Maier -- Atlantic history : the evolution of a subject / Nicholas Canny -- Atlantic studies today / Philip D. Morgan -- The transnational transatlantic : private organizations and governmentality / Giles Scott-Smith -- Contemporary history as critical perspective : transatlantic debates about the Nazi past / Konrad H. Jarausch -- Towards a new diplomatic history of transatlantic relations : America, Europe, and the crises of the 1970s / Ariane Leendertz -- Transatlantic Catholicism and the making of the 'Christian West' / Giuliana Chamedes -- From denationalizing history to decanonizing teaching history : a programme for the teaching of history in the post-national era / Thomas Adam.
Warum bringen sich Universitäten in die Internationale Politik ein? Die kurze Antwort: Prestige. In den deutsch-amerikanischen Beziehungen vor dem ersten Weltkrieg wird dies erstmals deutlich erkennbar. Die Anfänge der deutschen Kulturdiplomatie nahmen Amerika gezielt in den Blick. In den USA, wo der diplomatische Dienst sich erst gerade zu professionalisieren begann, fehlte jedoch eine korrespondierende Struktur. Zeitgleich versuchten die amerikanischen Universitäten nach einem Expansionsschub ihre Rolle in der Gesellschaft neu zu definieren. Internationale Sichtbarkeit und Anerkennung boten ein hohes Legitimationspotential. Seit dem 19. Jahrhundert war das akademische Deutschland ein positiver Referenzpunkt in der Entwicklung der amerikanischen Forschungsuniversitäten, eine Kooperation war also attraktiv. Damit entstand die amerikanische Universitätsdiplomatie.Die Studie untersucht die Verquickung von akademischer Welt und diplomatischem Parkett. Sie zeigt anhand von Ehrendoktorwürde, Campusbesuchen, Austauschprogrammen und Institutionsgründungen, dass Universitäten nicht etwa von der Kulturpolitik instrumentalisiert wurden, sondern sich vielmehr selbst in Position brachten und eine eigene Agenda verfolgten. Mit der Zäsur des ersten Weltkriegs fanden die Deutschlandbeziehungen amerikanischer Akademiker ein jähes Ende. Was blieb waren Erfahrungen mit universitätsdiplomatischen Praktiken, die – inzwischen global ausgerichtet – bis heute Gültigkeit haben. Sie verhalfen den einflussreichen US-Forschungsuniversitäten zu internationalem Prestige weit über ihren wissenschaftlichen Ruf hinaus.
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries: