BOOK REVIEW: Tcheuyap, Alexie, ed. CINEMA AND SOCIAL DISCOURSE IN CAMEROON. Bayreuth, Germany: Bayreuth African Studies, 2005
In: Africa today, Volume 52, Issue 2, p. 97-100
ISSN: 1527-1978
5 results
Sort by:
In: Africa today, Volume 52, Issue 2, p. 97-100
ISSN: 1527-1978
In: Issue: a quarterly journal of Africanist opinion, Volume 20, Issue 2, p. 31-37
ISSN: 0047-1607
Nach einer Übersicht über die Entwicklung der afrikanischen Filmkunst und ihrer Themen nach der Unabhängigkeit werden fünf westafrikanische Regisseure und ihr Schaffen vorgestellt: Souleymane Cisse ("Cinq jours d'une vie", "Den Muso", "Baara", "Finye", "Yeelen"), Safi Faye ("Kaddu Beykat", "Fadjal", "Man Sa Ya", "Les ames au soleil", "Selbe et tant d'autres", "Mossane"), Gaston Kabore ("Wend Kuuni", "Zan Boko"), Idrissa Ouedraogo ("Poko", "Les Ecuelles", "Issa le tisserand", "Yam Daabo", "Yaaba", "Tilai", "Karim et Sala") und Ousmane Sembene (Borom Sarret", "Niaye", "La Noire de", "Mandabi", "Tauw", "Emitai", "Xala", "Ceddo", "Camp de Thiaroye", "L'Empire Sonhrai"). (DÜI-Sbd)
World Affairs Online
In: Issue: a journal of opinion, Volume 20, Issue 2, p. 31-37
Prior to 1960, such countries as England and Belgium trained a number of Africans in the technical areas of "movie-making" through their colonial film units which produced health and educational documentaries as well as propagandist shorts praising the colonial order and/or disseminating the Christian faith. Nevertheless, little had been done to encourage native "movie-thinking." The late Paulin Soumanou Vieyra (Benin/Senegal), one of the pioneers and early historians of African cinema, often pointed out how the French colonial authorities would refuse scholarships to aspiring African film students, arguing that priority was to be given to the training of African doctors and teachers. One could very well suspect that there also might have been some concern as to the kind of politically detrimental anti-colonialist images these film students would have later produced.
In: Matatu, Volume 19, Issue 1, p. 151-158
ISSN: 1875-7421
In: Zeitschrift für Afrikastudien: ZAST, Issue 9-10, p. 5-81
ISSN: 1013-8048
Fünf Beiträge zu verschiedenen Aspekten des afrikanischen Films. F. Pfaff diskutiert Darstellungsformen und soziale Bedeutung der Erotik in den Filmen Schwarzafrikas. P. Haffner entwickelt die These, daß das afrikanische Kino, speziell das Kino von Schwarzafrika, ein politischer Ort par excellence ist, weil Filmemacher ähnlich den Staatschefs von der panafrikanischen Ideologie beeinflußt sind und erklärtermaßen gegen Entfremdung und Kulturimperialismus kämpfen. N. J. Schmidt erörtert kulturspezifische Aspekte der darstellerischen Arbeit in afrikanischen Filmen (Darstellung als sozialer Prozeß). G. Convents untersucht, wie Filme über Afrika in der deutschen Kolonialpropaganda zu Beginn dieses Jh.s verwendet worden sind. W. Grausgruber berichtet über die Filmfestspiele in Tunis (Oktober/November 1990) und Ouagadougou (Februar/März 1991).(DÜI-Hns)
World Affairs Online