Provenienz und Kulturgutschutz: juristische und kunsthistorische Perspektiven
In: Schriftenreihe der Forschungsstelle Provenienzforschung, Kunst- und Kulturgutschutzrecht Band 1
4 results
Sort by:
In: Schriftenreihe der Forschungsstelle Provenienzforschung, Kunst- und Kulturgutschutzrecht Band 1
In: Museums and Collections 14
Going beyond strictly legal and property-oriented aspects of the restitution debate, restitution is considered as part of a larger set of processes of return that affect museums and collections, as well as notions of heritage and object status. Covering a range of case studies and a global geography, the authors aim to historicize and bring depth to contemporary debates in relation to both the return of material culture and human remains. Defined as contested holdings, differing museum collections ranging from fine arts to physical anthropology provide connections between the treatment and conceptualization of collections that generally occupy separate realms in the museum world
The "Provenance Research Manual to Identify Cultural Property Seized Due to Persecution during the National Socialist Era" serves as a practice-oriented toolbox for employees of museums, libraries and archives, for the art and antiquarian book trade and for private collections. If you have any doubts about the provenance of cultural assets in your own holdings – whether paintings, sculptures, books, coins, porcelain, graphics or silverware – you will find the necessary tools in the guide: practical tips, case studies as well as all important addresses, sources and Internet access. The guide is a joint project developed with the Arbeitskreis Provenienzforschung e. V. (Provenance Research Association), Arbeitskreis Provenienzforschung und Restitution – Bibliotheken (Provenance Research and Restitution Association of Libraries); the Deutscher Museumsbund e. V. (German Museums Association) representing the interests of museums; and its counterpart, the Deutsche Bibliotheksverband e. V. (German Library Association); and ICOM Germany e. V., the German chapter of the International Council of Museums. The authors of the volume have played a decisive role in the scientific, methodological and practical development of the field in recent years and contribute their profound practical experience.
Der Leitfaden zur Provenienzforschung für Kulturgut, das während der nationalsozialistischen Herrschaft verfolgungsbedingt entzogen wurde, dient als praxisorientierter Werkzeugkasten für Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter von Museen, Bibliotheken und Archiven, für den Kunst- und Antiquariatshandel und auch für private Sammlungen. Wer Zweifel an der Provenienz von Kulturgütern in eigenen Beständen hat – egal, ob Gemälde, Skulptur, Buch, Münze, Porzellan, Grafik oder Silberbesteck – findet im Leitfaden das nötige Instrumentarium: praktische Hinweise, Fallbeispiele sowie alle wichtigen Adressen, Quellen und Internetzugänge. Der Leitfaden ist ein Gemeinschaftswerk, das mit dem Arbeitskreis Provenienzforschung e. V., dem Arbeitskreis Provenienzforschung und Restitution – Bibliotheken, dem Deutschen Bibliotheksverband e. V., dem Deutschen Museumsbund e. V. und ICOM Deutschland e. V. erarbeitet wurde. Die Autorinnen und Autoren des Bandes haben an der wissenschaftlichen, methodischen und praktischen Entwicklung des Feldes in den letzten Jahren entscheidenden Anteil gehabt und bringen auf 135 Seiten ihre profunde Praxiserfahrung ein.